Vadveszély az utakon – többnyire az autós a hibás

2025. október 25. 09:54 | Sipos Gábor

Megérkezett az ősz és vele együtt hatványozottan emelkedik a vadkár esélye a közutakon. Ebben az időszakban a párosodni vágyó vadállatok a megszokottnál nagyobb számban tűnhetnek fel az autóutakon átvonulva.

A gyönyörű őszi színek mellé egy, a sofőrök számára kellemetlen veszélyforrás is párosul az autózás mellé, ez a vadállatok párzási időszaka. Ilyenkor megszaporodnak az úton átszaladó dámvadak, őzek, esetleg vaddisznók. A nap 24 órájában előfordulhatnak vonuló állatok, de az esti szürkületben, éjszaka vagy napfelkeltekor kell számítani leginkább a veszélyes látványra. Ebben az időszakban fokozott figyelemmel, majd a baleset elkerülése érdekében vészfékezéssel kerülhetjük el a komolyabb balesetet.

A legfontosabb, hogy vezetés közben ne csak az utat, hanem a környezetet is figyeljék a sofőrök. Ha meglátnak egy útszéli vadat, akkor csak a megcsúszás határáig fékezzék az autót és közben a megállásig ne tekerjék el a kormányt – mondta el Andó Tibor szakoktató.

– Vad feltünésekor mindig egy intenzív fékezésre van szükség! Az országúti fényeket vegyük le tompítottra és dudáljunk. Mindenféleképpen szükséges az, hogy ne csak az utat pásztázzuk, hanem az odavezető területet, árkokat, mellette lévő szántásokat és ne csak az útra koncentráljunk – hangsúlyozta a gépjárművezető szakoktató.

Ha mégis megtörtént a baleset, akkor a szakemberek szerint érdemes meggyőződni, hogy személyi sérülés történt-e? Ezt követően értesíteni kell a rendőrséget a 112-es segélyhívószámon. Érdemes fotókat készíteni a helyszínről.

Amennyiben a vad megsérült, akkor nem ajánlott megközelíteni, mert ha még mozgásképes, akkor megvadulhat. Amennyiben elpusztult, akkor szem előtt kell tartani, hogy az elütött állat a területileg illetékes vadásztársaság tulajdona, azt semmi esetre sem szabad elszállítani. Az autókban esett kár ilyenkor tetemes lehet, de ez csak kivételes esetben terheli a vadásztársaságokat. Ez alól az új, 2023-as törvényváltoztatásokat követően kevés kivétel van – hangsúlyozta az Országos Magyar Vadászkamara Békés Vármegyei elnök.

– Egyedül abban az esetben kötelezett, ha bizonyíthatóan azt a vadat a vadászatra jogosult, vadászat közben hajtotta rá az úttestre. Tehát vadászat folyt napközben, az úttesttől pár száz méterre, élőnyúl befogást hajtottak végre és akkor az őzeket nem tudják irányítani a vadászok, hogy merre fusson az őz, akkor egy vitatott tény, hogy a vadásztársaság kötelezett-e a kár megtérítésére – emelte ki Hrabovszki János.

Illusztráció: Pixabay.com

Illusztráció: Pixabay.com

A vadászkamara vármegyei elnöke kihangsúlyozta, hogy a gépjárművekre felszerelhető vadriasztók, sípok, kis kürtök használatáról és hasznosságáról nincs egyértelmű bizonyíték, így ezek használatától még nem csökken a veszélyes helyzet kialakulásának lehetősége. A baleseti kár az eset többségében jelentős és az, az autósokat terheli.

Az autóban keletkezett kár mérséklésére csakis egy CASCO típusú biztosítással élhetnek az autósok a jelenlegi szabályozás szerint.

A gyorsforgalmi utakon vadháló védi az autósokat, ott az üzemeltető felelőssége, hogy a nagyvadak ne mehessenek a közlekedők közé. A többi úton viszont a vadásztársaságok, a megyében 85 vadászatra jogosult társulás helyezteti el a vadveszélyre figyelmeztető táblákat.

A 2023-ban megváltoztatták az ezzel kapcsolatos szabályozást. Ha nincs kint a tábla, az autóst nem mentesíti a felelősség alól, tehát kevés kivétellel, de őt vonják felelősségre a vadgázolásért.

A szakemberek véleménye szerint a vadállatok vonulása teljesen kiszámíthatatlan, így azt lehetetlen előre jelezni. A fokozott figyelem és a sebesség óvatos megválasztása csökkentheti a balesetek valószínűségét.

További programok »

FEL