Mi lett volna ha...? Történelemtudósok nem szeretik az ilyen jellegű kérdéseket, mondván ez tudománytalan, hiszen a történetírás jó esetben nem fikció és semmiképpen sem tudomány fantasztikum – hangzott el a rendezvényen.
Ablonczy Balázs történész, az MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont kutatója, témavezető mégis arra kérdésre kereste a választ az andrássys diákoknak tartott előadásában, hogy lehetett-e volna másként, esetünkben Trianon? Hogyan történhettek volna hazánkra nézve kedvezőbb események? Maga is több témába vágó könyv szerzőjeként, a Trianon 100 kutatócsoport vezetőjeként úgy gondolja: a merengés, vágyakozás hiábavaló, de mégis érdemes egy ismeretterjesztő előadás keretében eljátszani a gondolattal, hogy akár máshogy is alakulhatott volna a XX. századi történelem magyar fejezete a számunkra szerencsétlen kimenetelű békediktátum nélkül.
Szabó László intézményvezető a behir.hu-nak úgy fogalmazott: a cél az, hogy a történelem klubból úgy távozzanak a tanulók, hogy árnyaltabb lett a gondolkozásmódjuk, hogy képet alkottak egy-egy történelmi kérdés összetettségéről és hogy megérezzék: a történelem nem fehér és fekete, mint ahogy azt sokszor érzékelhetik a tankönyveket olvasva, hanem telis-tele van színesebbnél színesebb figurákkal, eseményekkel.