Történetek a századforduló autós közlekedéséből: Legyen Ön is chauffeur! (5.)

2021. március 13. 17:34 | behir.hu

Hogy Békés megye útjai ma sem a legjobbak, régi dolog. Hogy vannak veszélyes útszakaszok, az sem újkeletű, de legalább ma táblák figyelmeztetnek az ilyen helyekre. De mi volt 100 évvel ezelőtt a helyzet ezen a téren?

A XX. század elejére az alföldi városokat elérték egyfajta „gyorsforgalmi” utak, azaz transzverzális (átlós irányban, vagy keresztben összekötő) utak, amelyek a fontosabb alföldi településeket kapcsolták be a közúti „vérkeringésbe”. Szentandrás és Szarvas között az útvonal ráadásul töltésen haladt az árvízvédelem miatt, talán éppen ezért ez volt az I. alföldi transzverzális út legveszélyesebb szakasza.

A századelő híradásaiban sokszor szerepelt, különösen a baleseti krónikákban. Az egyik első eset 1907-ből való, amikor a nyílegyenes szakaszokon „vágtató gőzszörnyetegek” egyike Bankó János kondorosi lakos lovaskocsiját is elütötte és elhajtott a helyszínről. 1908-ban Békésszentandrásnál Kohner Antal ment neki autóval Bencsik István lovaskocsijának, az ütközés ereje akkora volt, hogy Bencsik felesége átrepült az automobilba. Ugyanebben az évben kérvényezte Békés vármegye törvényhatósági bizottsága az automobilok menetsebességének szabályozását (és mind több vármegye is így tett). 1909-ben a vármegyei utakat meg is tekintette egy küldöttség.

Hogy a transzverzális út egyes szakaszai és a sebesség nem megfelelő megválasztása mennyire indokolt lett volna, azt többen nehezményezték. Páczai Mihály öcsödi református tanító a Szarvas, Szentandrás, Öcsöd és Kunszentmárton közötti szakaszok veszélyességét emelte ki, míg a vármegyei közgyűlésben Áchim L. András éles hangú kirohanást intézett a száguldozó automobilisták ellen. 1909-ben tervezték az országos sebességszabályozás bevezetését, amelyre 1910-ben sor is került. A Szarvas – Békésszentandrás közötti szakasz azonban a magas töltés miatt továbbra is balesetveszélyes volt, mert ijedős lovak mellett nem lehetett elhaladni. Ezért az addigi fakorlátot vaskorlátra cserélték ki. A Kondoros belterületén haladó veszélyes útkanyarulatot pedig 1913-ban kívánták kiegyenesíttetni.

Aztán 1926-ban adott arról hírt az újság, hogy új típusú jelzőtáblát vezetnek be az utakon, és a veszélyes útszakaszok előtt 200 m-re háromszög alakú táblákat helyeznek el. A közúti közlekedés szabályai szerint ma is ez a veszélyjelző táblák alakja.

Szalay Ágnes

 

További programok »

Itthon

Kié lett a méteres csabai kolbi, a literes gyulai pálesz, a kilós békési sajt?

Tippversenyt indított a minap a Békéscsabai Turisztikai Főpályaudvar és a Munkácsy Emlékház a méter, kilogramm, liter, mint egységes mértékegységek bevezetésének 150. évfordulójára. A játékban legjobban tippelők egy méteres csabai kolbászt, egy kiló kézműves sajtot vagy egy liter gyulai pálinkát nyerhettek. Az eredményhirdetés szerdán zajlott.
09:14
FEL