Az eseményekről dr. Szombati Andrea rendőr őrnaggyal, a Békés Vármegyei Rendőr-főkapitányság sajtószóvivőjével beszélgetett a 7.Tv Aktuális című műsorában D. Nagy Bence műsorvezető.
– Hogyan képeződik le a Biztonság hete programsorozata Békéscsabán?
– A Biztonság hetét az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottsága a MABISZ-szel, a Magyar Biztosítók Szövetségével együtt fogja át és szervezi meg. Sok intézmény, szervezet is csatlakozik a programsorozathoz ilyenkor. A biztonság egy olyan fogalom, amelyről nagyon sokat lehetne beszélgetni, közben mindenkinek mást jelent. Kinek éppen mi a fontos, kinek mi a tapasztalata, kit, mikor ért már valamilyen sérelem – attól tart a leginkább. Ebben benne van az otthonunk biztonsága, nyilván erre jobban figyel az, akihez esetleg egyszer már betörtek. Benne van a közlekedésbiztonság, amely másképp érinti azokat a családokat, akiknek már megsérült egy hozzátartozójuk közlekedési balesetben, netán elvesztettek valakit. Aztán ott van a katasztrófavédelem, a tűzmegelőzés is, hiszen sokszor hallunk olyat, hogy kigyullad egy ház, egy lakás, vagy tűz keletkezik egy udvarban, műhelyben. Tehát a program egy széleskörű rendezvénysorozat. Itt Békés vármegyében ilyenkor az történik, hogy választunk egy napot, amikor Békéscsaba belvárosában rendezünk egy nagyobb programot.
– Békéscsabán, csütörtökön volt ilyen program. Hogyan is nézett ki mindez?
– Működik Békés vármegyében vármegyei kezdeményezésként 2005 óta a Zebra Zsaru program. Ez azt jelenti, hogy azok az iskolák, amelyek ebbe bekapcsolódtak, közlekedési foglalkozásokat tartanak úgy, hogy a rendőrkollégák is részt vesznek ezen. Természetesen a pedagógusok is a segítségünkre vannak, és nagyon sokat tesznek azért, hogy a gyerekeket szabályos közlekedésre neveljék. De a növendékek, a kis Zebra Zsaruk, ha már valóban némi szabályismerettel rendelkeznek, akkor minden tanévben szeptember és május hónapban kapnak arra lehetőséget, hogy az iskolák környékén a rendőrrel szolgálatot teljesítsenek. Ebben a tanévben, a megyében 9 ilyen iskola van, ahol a Zebra Zsaru rendőrrel teljesít szolgálatot. Úgy kapcsolódik ez a Biztonság hetéhez, hogy ilyenkor meghívjuk a megyeszerte szolgálatot teljesítő Zebra Zsarukat ide Békéscsabára. A rendőrség közelében levő forgalmas kereszteződésnél rendeztünk egy olyan programot, amelynek része volt egy látványos karos forgalomirányítás. Ettől gyakran tartanak az autósok, de azért megoldották ezeket a helyzeteket. Illetve utána a Zebra Zsaruknak és gyerekeknek a rendőrség épületében volt egy vetélkedő, egy kellemes hangulatú kis összejövetel. Nyilván ennek a közlekedésbiztonságon kívül minden más is a témája volt, ami a biztonsághoz kapcsolódik.
– Magyarországon évente mennyi közlekedési baleset történik?
– 14-15 ezer közúti közlekedési baleset van, amely személyi sérüléssel is jár. Az elmúlt évek tapasztalata az, hogy 1000-1100 gyermek sérül meg ezekben a balesetekben. Békés megye tekintetében idén eddig a hetedik hónap, tehát július végéig 243 személyi sérüléssel járó baleset történt, ebben 311-en sérültek meg, és a sérültjeink közül 5-en sajnos az életüket vesztették. Minden közlekedési balesetnek gyakorlatilag valamilyen szabálytalanság az oka, és a balesetek túlnyomó többsége emberi hiba miatt történik. Tehát ha jobban odafigyelnénk, komolyabban vennénk a szabályok betartását, akkor elképzelhető, hogy ez az 5 ember ma is élne, és nem lenne ennyi sérült. Ezeket meg lehetne előzni. Ezért is van többek között a Biztonság hete, hogy erre felhívjuk a figyelmet, és kérjük a közlekedők együttműködését.
– Azok a gyermekek, akik megsérültek ezekben a balesetekben, jellemzően azért sérültek meg, mert nem voltak bekötve, vagy szabályszerűen elhelyezve a járműben?
– Az elemzéseink azt mutatják az elmúlt évekre vonatkozóan, hogy közlekedési balesetet szenvedett gyermekek utasként sérülnek meg. Van, amikor gyalogos, vagy önállóan kerékpározó gyermek sérül meg, de a túlnyomó többségük utasként. És ez kinek a felelőssége? Annak a felnőttnek, aki utasként viszi őket. Itt nemcsak az autókról beszélek, hanem a kerékpárról is. Érdemes elolvasni, hogy például ha kerékpáron viszek gyermeket, akkor milyen ülésbe kell őt tennem. Nagyon fontos, hogy legyen háttámla, legyen lábtartója ezeknek az üléseknek. Illetve a gyermek életkora, magassága szintén szerepet játszik abban, hogy milyen biztonsági eszközt kell használnunk. Az autókhoz vannak gyermekülések, gyermekbiztonsági rendszernek már egészen kicsi kortól. Ezeknek követniük kell a gyermek növekedését, fejlődését. Közben nagyon sokszor látjuk, hogy egy gyermeket betesznek az autóba úgy, hogy esetleg bekapcsolják a biztonsági övet, de az éppen a nyakánál megy. Ott nem fogja azt a védelmi funkciót ellátni, amire kitalálták, sőt, még sérülést is okozhat. Illetve találkoztunk már sajnos olyan esetekkel, hogy beteszik úgy a gyermekülést az autóba rögzítés nélkül, pedig a fizika törvényeit nem lehet becsapni. Ha mondjuk az a gyermek egy ütközésnél az autóból kiesik, akkor már nemcsak a saját súlya, hanem az ülés súlya is rajta lesz, és azzal az erővel csapódik.
– Ami adott esetben nehezebb is, mint a gyermek.
– Így van. Illetve olyannal is találkozunk, amikor az ülést rögzítik, és a gyermeket csak beleültetik. Semmiképpen nem jó megoldások ezek. Tehát a biztonsági rendszereket úgy találják ki, hogy azok egymásra épülnek. Vannak olyanok is – most nem a gyermekekre gondolok – akik azt mondják, hogy majd őket a légzsák megvédi. Csakhogy a biztonsági rendszerek egymásra épülnek. Amikor egy ütközéskor működésbe lép maga a rendszer, és a légzsák elkezd felfújódni, ez másodpercek tört része alatt történik. Ha én nem vagyok bekötve, akkor előbb találkozom a légzsákkal, mintsem hogy az már elérné azt a töltöttségi állapotát, hogy meg tudjon engem védeni, és még inkább sérülést okoz. A kollégáimmal annyi fajta közlekedési balesetet láttunk már, annyi tragédiát, annyi sérülést, hogy nem véletlenül mondjuk ezeket a dolgokat!
– Szintén aktualitás, hogy a napokban a rendőrség együttműködési megállapodást írt alá az Előre futballklubbal. Miről szól ez?
– A Békéscsaba Labdarúgó Akadémia keresett fel bennünket azzal, hogy tudnánk-e valamilyen formában együttműködni. Ők többszáz gyermekkel foglalkoznak, ezek a gyermekek sportolnak, közben utaznak, akár hosszabb utakat is megtesznek, hogyha mérkőzésekre, tornákra utaznak. Látják az edzőik, hogy ők is, akárcsak a kortársaik, használják a mobiltelefonjaikat, interneteznek, játszanak, és persze közlekednek is, az edzésekre is gyakran önállóan, kerékpárral mennek. Nagyon örültünk a felkérésnek. Abban állapodtunk meg, hogy az elkövetkezendő időszakban többször jelen is leszünk majd a rendezvényeiken, amikor csak a szolgálati beosztás ezt engedi. Sőt mi több, a szülői értekezletekre is elmegyünk, a sportolók szüleinek is elmondjuk majd a legfontosabb tanácsainkat. Egyébként az is egy üdvözlendő dolog volt, hogy azt szeretnék, hogy a kis Előrés növendékek példamutatóan viselkedjenek. Az internetbiztonsággal kapcsolatosan pedig nem lehet elég dolgot említeni. Közösségben vannak ők is az iskolában, nagyon lényeges, hogy a társakkal is úgy bánjanak, ne közösítsék ki. Az interneten se hozzanak létre olyan fórumokat, ahol valakit bántanak, valakiről rossz dolgokat terjesztenek, mert ennek nagyon súlyos következményei is lehetnek. Itt nemcsak a jogi következményekről beszélek, hanem a pszichés, lelki megrázkódtatásról. Nagyon fontos, hogy tudják, hogyan vigyázzanak a rájuk bízott dolgokra, és a saját dolgaikra. Tehát hogy ne hagyják őrizetlenül a pénzüket, mobiltelefonjaikat, bankkártyájukat. Nagyon előremutatónak látjuk ezt az együttműködést, és örülünk neki.
– Itt az ősz, a rendőrség ilyenkor rendszerint felhívja a figyelmet a figyelmesebb vezetésre. Mikor lesz Békéscsabán ezzel kapcsolatos program?
– Most nem rendezünk Megvilágosodás Napját. Ugyanakkor természetesen folyamatosan felhívjuk a figyelmet arra, hogy mi a fontos, mi a lényeges ebben az időszakban. A vidék kerékpáros fővárosának mondják Békéscsabát. Innentől kezdve elsőként említeném azt, hogy nézzük át a kerékpárok világításait, legyenek megfelelő prizmák a kerékpáron. Fontos, hogy az első keréken, egy tengelyen kettő prizmának kell lennie. Gondoljuk csak végig, logikus, hiszen hogyha egy kereszteződésbe a kerékpárral behajtunk, és mondjuk más közlekedők, autók közlekednek, rögtön az első kereket világítják meg a fényszórók. Ha azon rajta van a kettő prizma, ez már legalább negyed siker. Nagyon fontos, hogy elől-hátul legyen megfelelő, elől fehér fényt adó, hátul pedig piros fényt adó világítás. Külterületen kötelező éjszaka és korlátozott látási viszonyok között láthatósági mellényt viselni, de a városban is érdemes. Sok divatos őszi kabát van már, amelyen vannak fényvisszaverő pántok, csíkok, kis díszek, illetve nyilván ha a láthatósági mellényt használják belterületen, ez akár életmentő is lehet. Az autósoknak is fel kell készülniük, hiszen megváltoznak az útviszonyok, többet esik majd az eső. Ha még nem is fagy, de akkor is esős időben többször kell szürkületben, sötétben közlekedni. Nézzék meg, hogy milyen fényerővel tud világítani a fényszórójuk. Ha bármilyen javításra van szükség, ezt tegyék meg. Készítsék fel magukat is a megváltozott útviszonyokra. És legyünk egymással nagyon türelmesek, ez a kulcsmondata mindig a közlekedésbiztonságnak. Hiszen valahol a közlekedés nem egy olyan dolog, amiben én magam veszek részt, és nincs körülöttem senki. Hanem ott vannak a közlekedő partnereim is. Nemcsak magamért és az utasaimért vagyok felelős, hanem a közlekedő partnerekért is.