Százhatvannal sem lesz gyors a vonat

2016. február 17. 12:51 | Mikóczy Erika

A Viharsarok Vasútja blogból választ kapunk arra a kérdésre, hogy miért 2 óra 30 perc a vasúti menetidő Békéscsaba és Budapeset között. Mint írják, a laikusok között sokan vannak azok, akik a Békés-megyei vasút-rekonstrukciótól jelentős menetidő csökkenést várnak, hiszen azt hiszik, az új pályán gyorsabb vonatok haladnak, így csökken menetidő. Ezt azonban felejtsük el.

Jelenleg Békéscsabáról Budapestig 2 óra 30 perc alatt ér el a vonat, Lőkösházától a fővárosig pedig kereken 3 óra alatt. Ez a menetidő, 80 kilométer/órás átlagsebességet jelent. A gyors- és IC-vonatok megengedett legnagyobb sebessége a vonalon 120 kilométer/óra, ehhez képest az átlagsebesség csak ennek a kétharmada. Békéscsabától Szolnokig (ami nagyságrendileg az út fele) 96 kilométert megtéve, 67 perc alatt ér el a vonat, ami azt jelenti, hogy 86 km/órás átlagsebességgel halad. Ez elsőre kevésnek tűnhet, de ebben benne vannak a megállások és az állomási tartózkodások is. Így viszont négy megállással együtt, igen jónak mondható a 86 km/órás átlagérték. A Szolnok – Budapest 100 kilométeres szakaszt 1 óra 23 perc alatt teszi meg a vonat, ami azt jelenti, hogy alig több mint 70 km/óra az átlagsebessége megállások nélkül.

Vagyis Szolnok állomásig, a Békéscsaba-Budapest útvonal körülbelüli felezőpontjáig szinte a teljes szakaszon a megengedett 120 km/órás sebességgel száguld a vonat. A jelentős lassulás Szolnok-Budapest között következik be. A pályaállapotok egyre rosszabbak és nem látni szándékot a távlati tervek között sem a vonal felújítására. Sajnos évről évre jelennek meg újabb lassújelek a vonalon és a meglévő lassan bejárandó pályarészek sebességkorlátozásának értéke is csak folyamatosan csökken.

A Viharsarki vasúti rekonstrukción belül sok helyen említették, hogy 160 km/órás sebességű pálya épült. Ez így is van, a Békéscsaba – Szolnok pályaszakasz 160 km/órás sebességű pálya, de ez a sebesség még nem alkalmazható. A 160-as üzem létfontosságú eleme az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer megléte – az ETCS 2. Ez biztosítja a vasúti közlekedést, befolyásolja a vonatok sebességét és veszély esetén a vonatok azonnali megállításáról is gondoskodni tud. Ennek a rendszernek a kiépítése folyamatban van és a NIF tájékoztatása szerint, idén beüzemelésre kerül. Ha az ETCS 2 megfelelően és megbízhatóan fog működni, onnantól a kiépített szakaszon 160 km/órával közlekedhetnek majd a vonatok, így Békéscsaba és Szolnok között is. A MÁV-START kapacitása nem nagy a 160-as üzemre bevethető járművek tekintetében. 160 km/órás üzemre alkalmas a mozdony, de a kocsik sajnos nem. A jelenlegi menetidő 120-as pályasebességnél 67 perc, átlagsebesség 86 km/óra. Ez alapján arányosan nézve a 160-as pályasebességénél az átlagsebesség 115 km/óra, ebből adódóan 50 perc lehet a menetidő a menetrend szerinti megállásokat figyelembe véve. Tehát a 160 km/órás közlekedés esetén 17 perces menetidő csökkenés várható.

Forrás: A Viharsarok vasútja

FEL