– A jó idő beköszöntével egyre többen járnak ki a játszóterekre. A játszóeszközöket gondozni, ellenőrizni kell, milyen feladatot ad ez a városnak?
– A játszótereken nemcsak a fűnyírás és az ott elhelyezett hulladéktárolók kiürítése fontos, hanem a játszóeszközök időszakonkénti ellenőrizése is a balesetek megelőzése érdekében. A városban közel hatvan játszótér van, a két legnagyobb, a Széchenyi ligetben található Munkácsy játszótér, valamint a CsabaPark nagy játszótere is nagyon népszerű a kisgyermekes családok körében. Amellett, hogy kollégáink odafigyelnek az eszközök épségére, figyelünk a szülők jelzéseire is, és szükség esetén intézkedünk. A közelmúltban az egyik Lencsési játszótér állapotára hívta fel a figyelmet egy anyuka, majd személyesen is meggyőzödtem arról, hogy néhány elem elavult, balesetveszélyes lehet, ezért azokat el kell szállítani és újakat kell kihelyezni – ez a közeljövőben megvalósul. Szívesen fogadjuk a jelzéseket, mert nem lehetünk ott mindenütt, de nagyon fontos számunkra, hogy a gyermekek biztonságban legyenek a játszótereinken.
– Rövidesen itt a nyári szünet. Mivel a pandémia miatt sok szülőnek alig maradt szabadsága, nagyon várják a napközis táborokat. Erről mit tudhatunk?
– Minden évben szervezünk napközis tábort a békéscsabai gyermekeknek. A koronavírus-járvány harmadik hullámának lecsengésével már a jogszabályi háttere is megvan ennek. A terveink szerint június 28-ától július végéig, öt héten át szervezünk nyári napközis tábort két békéscsabai intézményben, a Lencsési és a Madách utcai iskolában. Az előkészületek jelenleg is zajlanak. Nagy változás a korábbiakhoz képest nem várható, most is a gyermekekre nagyon odafigyelő pedagógusok viszik majd ezeket a táborokat, akik színes programokkal teszik emlékezetessé az ott töltött napokat. A korábbiakhoz hasonlóan, természetesen most is megoldott lesz a gyermekek étkeztetése a napközis táborokban. Arra kérem a gyermekes szülőket, hogy június első felében figyeljék az önkormányzat híreit, ekkor adunk majd tájékoztatást a pontos részletekről.
– Új helyen, a Csaba utcában folytatja működését a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Békés Megyei Igazgatósága és a békéscsabai falugazdász iroda. Az épület eddig már több funkciót is betöltött.
– Az agrárkamara Békés megyében különösen fontos tevékenységet lát el, hiszen magyarországi összevetésben az agártermelés talán nálunk a legnagyobb arányú. A kamara szakemberei korábban nem egy helyszínen dolgoztak, de most egy olyan ikonikus épületbe költöztek, amely korábban a békéscsabai önkormányzat tulajdonát képezte. A Csaba utcai épületben a második világháború előtt zsidó aggok háza, majd a későbbiekben bentlakásos idősek otthona működött. Aggódva figyeltem az utóbbi években üresen álló épület sorsát, de most megnyugodva láttam, hogy szépen rendbe hozták, és jó kezekben van a ház. Kívánom a kamara szakembereinek, hogy most már ebben a szép, megújult környezetben végezzék hatékony munkájukat a Békés megyei gazdák érdekében.
– Sok békéscsabai jelezte, hogy – bár van elkerülő út – egyre több tehergépjárművet látni a város utcáin.
– Magam is kapok olyan lakossági jelzéseket, hogy egyes csabai közutakon nagy és hangos gépjárművek közlekednek. Legutóbb a Bajza utcai nagy kamionforgalomra hívták fel a figyelmemet. Tudni kell, hogy sok Békéscsabán áthaladó út az állam kezelésébe tartozik, ilyen például a Bartók Béla út, a Bajza utca, a Szarvasi út, a Békési út, a Jókai utca, a Petőfi utca és a Berényi út is. Ezekben az esetekben a forgalommal kapcsolatos intézkedéseket az önkormányzat nem tudja saját hatáskörben megtenni. A Bajza utca kapcsán éppen az volt a panasz, hogy miért nem használják a kamionok inkább az elkerülőutat, miért jönnek be a városba por- és zajszennyezést okozva? A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés Megyei Igazgatósága felé jeleztem ezt a felvetést, amelyet megvizsgálnak majd. A járvány enyhülésével egyébként minden tekintetben egyre intenzívebb a gépjármű-forgalom Békéscsabán, a személyautók forgalma is jelentősen megnőtt, reggel 7 és 8 óra, valamint délután 16-17 óra között számos olyan pont van a városban, ahol kisebb dugók alakulnak ki, de ez kezelhető. Természetes folyamat, hogy egyre nő a gépjárművek száma, több olyan család van városunkban is, ahol több autó is van a család tulajdonában. Egyelőre azért nálunk még nem jellemzőek a közlekedési dugók.
– A kormány döntése alapján újra fizetni kell a parkolásért. Hogyan érintette az elmúlt időszak Békéscsabát?
– A számszaki hatása ennek az volt, hogy abban az időben, amikor díjtalan volt a parkolás, havonta 18-19 millió forint bevételtől esett el a város. Ez összességében több mint 180 milliós kiesést jelentett. Ez nagyon nagy összeg, érzékenyen érintette a város költségvetését. A kieső bevételek miatt a tavalyi évben is kellett veszélyhelyzeti tartalékot képezni, idén pedig eleve járványügyi költségvetést készítettünk. Az intézkedés másik hatása az volt, hogy munkaidőben, a belvárosban alig lehetett szabad parkolóhelyet találni, most már ez a helyzet is oldódni látszik.