Szarvas Péter: Egyre korszerűbb és környezetbarátabb a helyi közlekedés Csabán

2023. április 21. 11:00 | Mikóczy Erika

Békéscsabán a közösségi közlekedés feladatait a Volánbusz Zrt. látja el, amelyhez a város minden évben támogatást nyújt. Az önkormányzat – különösen az utóbbi években – nagy gondot fordít arra, hogy az autóbuszok károsanyag-kibocsátása csökkenjen, elektromos autóbuszok beszerzését is tervezik. Erről Szarvas Péter polgármestert kérdeztük.

– Békéscsabán az autóbusz-közlekedés jelenti a helyi közösségi közlekedést, amelyet jelenleg a Volánbusz Zrt. biztosít. A cég igyekszik a város egyre magasabb elvárásainknak megfelelő szolgáltatást nyújtani. Ha emeljük az elvárásokat, az többe kerül az önkormányzatnak. Ezzel számolnunk kell, ha azt szeretnénk, hogy a lakosság egyre jobb szolgáltatásokat kapjon. A modernebb technikai, műszaki színvonalú autóbuszok költsége nagyobb.

 

– Jelenleg hány vonalon közlekednek, mennyire fedik le a város területét a meglévő autóbuszjáratok?  

– Minden városrész irányába a lehetőségeinkhez képest megfelelő számú járat közlekedik a munkanapokon és a munkaszüneti napokon is. Időnként kapunk javaslatokat egy-egy vonal megváltoztatására vagy a járatsűrűséget illetően. Tudni kell, hogy 1 kilométernyi autóbusz-közlekedés 700 forint költséggel jár, csak viszonyításképpen: személyautónál ez a költség kilométerenként 40-50 forint. Éppen ezért alaposan át kell tekintenünk az igényeket, és takarékosan kell megterveznünk, hogy a menetrendbe hány autóbuszt kérünk egy-egy adott napon. Jelenleg 8 vonalon közlekednek Csabán helyi járatok, ez azt jelenti, hogy Mezőmegyer, Gerla, Fényes, a Lencsési lakótelep, a Kazinczy lakótelep és Jamina be van kapcsolva a hálózatba. A Volánnal közösen nemrég tudtunk egy olyan fejlesztést eszközölni, amelynek eredményeként már van közvetlen járat a Lencsési lakótelepről Jaminába és vissza, illetve Erzsébethelyről közvetlenül el lehet jutni a kórházig.  

 

Szarvas Péter, Békéscsaba polgármestere

 

– Évekkel ezelőtt a helyi autóbuszok állapota, környezetre gyakorolt hatása finoman szólva is kívánnivalót hagyott maga után. Jelenleg mi a helyzet ezen a téren?

– Egy autóbusz környezetvédelmi szempontból leginkább úgy tud korszerű lenni, ha olyan motor van benne, amelynek működés közben a károsanyag-kibocsátása alacsony. A dízel üzemű motorokat – az európai kibocsátási normák szerint – besorolják egy kategóriarendszerbe, amely Euro 1-től 6-ig terjed. Az Euró 6-os ez esetben a legkorszerűbb. Békéscsabán négy évvel ezelőtt még nem volt a helyi autóbusz-közlekedésben Euro 6-os motor, volt viszont 12 darab Euro 2-es, ami környezetvédelmi szempontból elég kedvezőtlen. Idén viszont már egyetlen olyan autóbusz sincs a helyi közlekedésben, amely Euro 2-es motorral járna. A zöld szempontokat, a levegő minőségét szem előtt tartó kérésünkre a Volánbusz az öreg autóbuszokat lecserélte fiatalabbakra, és folyamatosan fejleszt. Ez azt is jelenti, hogy ma már van öt darab Euro 6-os autóbuszunk, amely ma tehát a legkorszerűbb.

 

– Jelenleg mennyi a csabai helyi járatok átlagéletkora?

– A húsz autóbuszból álló járműpark korátlaga 10 év fölött van, tehát ezen is lenne, mit javítani. Éppen ezért az önkormányzatnak van terve 0-kilométeres, elektromos motorral meghajtott autóbuszok beszerzésére, ez szerepel a Modern Városok Programban is. Az előkészületek zajlanak, és bízunk abban, hogy a kormánytól támogatást kapunk az elektromos buszrendszer elindítására. Az akkumulátorok igénybevételével meghajtott motorok károsanyag-kibocsátása nulla, ezért ezt a tervünket nem adhatjuk fel, szeretnék mielőbb előrelépést elérni ezen a területen.

 

– Az utasok kényelmét szolgálják az alacsonypadlós autóbuszok és nyári melegben a klíma. Ezek hány buszban találhatók meg?    

– Míg négy évvel ezelőtt csak 5 alacsonypadlós busz járt a városban, idén már a meglévők több mint fele, azaz 12 ilyen. Ez segíti az idősek, a babakocsival közlekedő kismamák, a mozgáskorlátozottak, de lényegében mindnyájunk utazását. Szintén négy évvel ezelőtt négy buszban volt utastéri klimatizálás, most pedig már a buszok fele klímával felszerelt. A közösségi közlekedésben résztvevő járművek tehát minden szempontból egyre modernebbek Békéscsabán. Ezen túlmenően ma már az utas-tájékoztató rendszerünk is korszerű, valamint több mint 150 utas várót cseréltük le egységes arculatú új várókra. Folyamatosan azon vagyunk tehát, hogy komfortosabb, klímabarátabb legyen a helyi közlekedés, amely az utasok érdekeit szolgálja.

További programok »

Önkormányzati hírek

Szarvas Péter: Elsődleges cél, hogy a gyalogosok biztonsága erősödjön

A Kórház utca környékén folyamatosan nagy a forgalom, hiszen ott a kórház, valamint iskolák, sportlétesítmények, intézmények vannak a környéken. Az önkormányzat most gyalogátkelőhelyeket építtet a Kórház utca Telep utcai, valamint a Dedinszky utcai kereszteződésénél. Emellett a város több pontján tettek és tesznek lépéseket azért, hogy biztonságosabban közlekedhessünk. A részletekről Szarvas Péter polgármestert kérdeztük.
13:05
FEL