Az autóbusz tulajdonosának, egy 56 éves mezőhegyesi férfinak, valamint a busz műszaki vizsgáján eljáró vizsgabiztosnak, egy 64 éves szegedi férfinak, tömegszerencsétlenséget eredményező foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt kell felelnie.
A buszt vezető férfi évtizedeken keresztül, egészen nyugdíjazásáig autóbuszvezetőként dolgozott; munkája során közel 2 millió kilométert vezetett. A vádbeli időszakban egy személyszállítással foglalkozó vállalkozó tulajdonát képező autóbusszal munkásokat szállított munkahelyük és lakóhelyük között. Így volt ez 2017. október 6-án is, a férfi reggel 6 óra körül az autóbusszal a 4432. számú úton közlekedett Kaszaper felől Tótkomlós irányába a megengedett 70 km/óra legnagyobb sebességet túllépve, 92 km/óra sebességgel.
Az autóbuszon ekkor 37 utas tartózkodott. Szemerkélt az eső, a nedves felületű úttest egyébként is töredezett, nyomvályús, kátyús volt. A busz az egyik balra ívelő kanyarban megcsúszott, stabilitását vesztve elhagyta az úttestet, majd több nagyméretű fának ütközve a jobb oldalára borulva állt meg. A busz utasai közül 33 személy sérült meg, 19-en súlyosan; egy személy életveszélyes sérüléseket szenvedett és maradandó fogyatékosság alakult ki, további 3 személynél az elszenvedett sérülések szintén maradandó fogyatékosságot eredményeztek. A buszt vezető 67 éves férfi is súlyos, végtag amputációt igénylő sérülést szenvedett.
A buszbalestben nemcsak a sebességtúllépés játszott szerepet, de az is, hogy a jármű több okból sem felelt meg a biztonságos közlekedéshez szükséges műszaki feltételeknek. A busz a baleset előtt egy hónappal, 2017. szeptember 5-én eredményes műszaki vizsgát tett egy Szegeden működő műszaki vizsgáztató állomáson. A műszaki vizsgára az autószerelő végzettségű tulajdonos és a busz vezetője készítette fel a járművet. A vizsga – és a későbbi baleset – során a jármű különböző típusú első gumiabroncsai nagymértékű kopásuk és elkeményedésük miatt a nedves úton való közlekedésre alkalmatlanok voltak.
Ezen körülmények a busz vezetője, a tulajdonos és a vizsgabiztos számára is külső szemrevételezés alapján egyértelműen felismerhetők voltak. Ennek ellenére ezeket a vizsgabiztos nem rögzítette a rendszerben, ahogy a busz lengéscsillapítóinak és a differenciálműjének hibáját sem, csupán egy papírlapra írta fel, amit átadott a busz vezetője számára. A vizsgabiztos foglalkozásának szabályait megsértette akkor, amikor ezen súlyos hibák és hiányosságok ellenére az autóbuszt közlekedésre alkalmasnak minősítette és a műszaki vizsgán átengedte. A busz tulajdonosa és üzembentartója azzal a mulasztásával, hogy nem gondoskodott az autóbusz általa is ismert hibáinak kijavításáról, szintén megszegte a rá vonatkozó foglakozási szabályokat.
A járási ügyészség vádiratában arra tett indítványt, hogy a bíróság mindhárom férfival szemben végrehajtásában próbaidőre felfüggesztett fogházbüntetést szabjon ki, kötelezze őket a nyomozás során felmerült 1,7 millió forintos bűnügyi költség megfizetésére, a buszt vezető férfit pedig tiltsa el a közúti járművezetéstől. Az eljárás az Orosházi Járásbíróság előtt folytatódik.
Forrás: Békés Megyei Fűügyészség