Rácz Lukács: A mai öreg vezetők már nem a svájci sapkás trabantosok

2021. február 18. 07:23 | Such Tamás

Amikor 1999-ben lecseréltem a Fiat Unómat egy Seat Ibizára, azt mondta egy taxis ismerősöm, hogy mostantól komolyabban vesz. Ki is nyíltak a pupilláim. A kocsi 20 éve státuszszimbólum volt. Ma még inkább. Rácz Lukács nyugalmazott gépjárművezető szakoktatóval beszélgettem az autó státusszerepéről.

Rácz Lukács kereken 47 évig volt Békéscsabán gépjárművezető szakoktató – közben vizsgabiztos is lett.

„A vagyongyarapodással az IQ nem mindig emelkedik párhuzamosan – mondja. – Nem beszélve arról, hogy pár év alatt szinte a duplájára emelkedett a honi kocsipark. Többek között nagyon sok használt autó áramlik be Nyugatról: öreg BMW-k, Mercedesek. És aki a volán mögött ül, az nem biztos, hogy fel van készülve a járműre. Noha a gázpedált egy féltégla is elnyomja, miközben a rutin elengedhetetlen.”

Megjegyzi, az egyik legnagyobb hiba, amikor az autós előzés közben nem tudja felmérni a szemben jövő sebeségét. Ha mondjuk valaki 90-nel megy, és a háta mögött „fészkelődik” egy nagyautó, akkor annak legalább 100-110-re fel kell gyorsítania ahhoz, hogy az előzést befejezze.

Aláhúzza, lényegében minden felelőtlen előzés egy veszélyhelyzet. Ráadásul sokan azt képzelik, hogyha nagy autójuk van, révbe értek. A kamionnak is van tekintélye, de minden kocsit lehet kulturáltan vezetni. A gép úgy engedelmeskedik, ahogy irányítod.

 

Autók. Árpád sor – Fotó: behir.hu/Such Tamás

Egy laza hétköznapi délután az Árpád soron – Fotó: behir.hu/Such Tamás

 

„Velünk, öregekkel leginkább az a probléma az utakon, hogy mindig betartjuk a szabályokat – folytatja. – Megállunk a stoptáblánál, lelassítunk a vasúti átjáró előtt és nem előzünk a záróvonalon. Tudomásul kell venni azt is, hogy a mai öreg rókák már legalább 30-40 éves múlttal rendelkeznek, ők már nem a svájci sapkás trabantosok. Ráadásul egy idős ember komoly autóval is szabályosan közlekedik.”

Elmondja, hogy a ’70-es években szintén szimbólum volt az autó, de akkoriban másképp. Egy Zsiguli 80 ezer forintba került, miközben az átlagfizetés kétezer volt. Ergo több év munkájába került, míg ma egy jobban kereső ember akár egy havi fizetéséből is tud már venni egy tűrhetően működő gépet.

„Anno az volt az előírás, hogy először be kellett fizetned az autó árának a felét a Merkurhoz. Majd két év múlva kaptál egy idézést, hogy átveheted a csodás, piros Zsigulidat. Csak éppen a telephelyen csak kantakék vagy zöld volt. Akkor meg azt mondták, hogy te színváró vagy. Így megint várnod kellett egy fél évet.”

Az épülő M44-es autóúttal kapcsolatban megemlíti, már régóta hiányzik egy négysávos út a térségbe. Felvetésemre, hogy minden bizonnyal ott is sokan az átlagsebesség fölött fognak hasítani, elmondja, aki ott 150-nel megy, az a 90-es táblánál is annyival megy.

„A fiataloknak azonban tudomásul kell venni azt, hogy mi is voltunk fiatalok, de ők nem biztos, hogy lesznek öregek” – fogalmaz.

 

Autók. Árpád sor – Fotó: behir.hu/Such Tamás

További programok »

FEL