Szandra 5 évvel ezelőtt látogatóba utazott az Egyesült Államokba a 60-as években kivándorolt és ott családot alapító anyai nagybácsihoz és számára ismeretlen rokonaihoz. Jól érezte magát Kaliforniában, modellkedni kezdett, ott maradt. De nem ebből lett a biznisz.
Az unokatestvérek barátai között akadt egy séf, Omar Lara, aki Budapesten már kóstolta a kürtőskalácsot, és egyből szerelembe esett az édességgel. Szandrának is ez volt a legkedvesebb magyar édessége, ma is emlékszik a nagymama sütötte kürtőskalácsok ízére. Ők ketten gondoltak egy nagyot. Üzletet álmodtak, amibe mindenki beletette a maga erőforrásait. Omar az üzleti tapasztalatot, Szandra a receptet, kreativitást, és mindkettőjük a megtakarított pénzét. A House of chimney cakes (Kürtőskalács-ház) valahogy így indult, de az ötlettől a megvalósításig legalább egy évet kellett várni.
Amerikai élmény egy kürtőskalácsból
A pálmafákkal övezett kaliforniai utcában lévő üzlethelyiségre kocsikázás közben figyeltek fel, és rögtön le is csaptak rá.
– Tavaly november elején nyitottunk, cirka 80 ezer dollár befektetéssel, ami hamarosan meg is térül. Én a tradicionális verziót tudtam elkészíteni, de az amerikai ízlést az évek alatt kiismerve úgy gondoltam, hogy a szokványos forma és ízvilág ide kevés lenne. Az amerikaiak szeretik és el is várják a „wao-élményt”, így ennek megfelelően alakítottuk ki a menüt – árulta el a Forbes magazinnak Szandra.
Bár árulnak egyszerű formát is, az üzletet egyértelműen a kürtőskalácsból készült édességbombákra alapozzák. Milyenek ezek?
A kalácsból nem a jól megszokott hengeres, hanem tölcsérformát sütnek, amit aztán a szokásos fahéjas, kakaós, kókuszos, diós bevonaton túl cornflakes, Oreo, cukorka morzsákba hengergetnek, majd jégkrémmel töltik meg, és gazdagon díszítik, töltelékként almáspitét, nutellát, mogyorovajat és kekszvajat használnak.
A legolcsóbbért 6 dollár 50 centet (1700 Ft körül), a legextrábbért 9 dollárt (2500) kell fizetni, de átlagosan 8 dollár 50 centet kérnek egy-egy adag különleges édességért. Eredetileg hatféle kreációval indultak, és nem bíztak semmit a véletlenre, kifejezetten olyan töltelékeket használtak, amit az amerikaiak már jól ismertek.
A fagyin túl Oreos, pillecukros, almáspités, sajttortás, karamell-popcornos töltelékkel megtöltött kalácsokkal biztosra akartak menni, és igazuk is lett: ezek fogynak a legjobban. Az állandó menü azóta bővült, de kifejezetten egy-egy időszakra is készítenek „seasonal” kreálmányokat. Ilyen volt például a közelmúltból a Mickey Chimney Cake, a figura megjelenésének 90. évfordulója alkalmából, vagy a Pink Cancer Chimney Cake a mellrák hónapja (október) kapcsán.
–Az utóbbiból befolyó összeg 25 százalékát egy érintett alapítványnak adományozzuk – teszi hozzá Szandra. Sokan jönnek azért, hogy videót készítsenek róluk, mert különlegesnek tartják, amit csinálnak. A FoodBeast népszerű kajás blogon megjelent videó nézettsége már 10 milliónál jár, és a Food Network szerint ott vannak Amerika 13 legőrültebb, legfullossabb desszertjei között.
– Ennek ellenére még most is gyakran lépnek az üzletbe, úgy, hogy azt hiszik, mi churrost árulunk. Mondjuk ez nem meglepő, itt a környéken ezt ismerik – mondja. A környék pedig nem más mint a kaliforniai Anaheim, szinte kőhajításnyira a Disneyland Parktól.
A siker nyilván ennek is köszönhető, hiszen akik Disneylandbe mennek, általában előtte tájékozódnak a környékről, megtalálják a House of chimney cakes finomságait. És ha már megtalálták, nem csak nézni szeretnék. A kürtőskalácsból egyébként nemcsak Amerikában készítenek különleges desszertet, idén nyáron a Vitéz Kürtőskalács is megnyitotta az első desszertezőjét a Fővárosi Állatkerthez közel. A klasszikus kürtősön szocializálódott magyar vásárlóknak magyaros desszerteket kínálnak, van köztük Madártej kürtőskaláccsal, Tejbegríz kürtősdarabokkal, Áfonyás Kürtőskarikák egy pohár tejjel vagy a Mákos Kürtős Guba.
A legőrültebb 13 desszert között
A House of chimney cakes kis döcögés után gyorsan beindult. Az utóbbi hónapokban körülbelül nettó 30 ezer dollár (kicsit több, mint 8 millió forint) körül alakult az árbevételük havonta, amivel Szandráék egészen meg vannak elégedve.
– Itt sokféle édesség kapható, de a kürtőskalácsot egyáltalán nem ismerték. Először bizalmatlanok voltak, de nagyon kíváncsiak is, szívesen kipróbálták. Omarral a feladatokat nagyjából leosztottuk, de minden fontos üzleti döntést közösen hozunk meg. Én leginkább a kreációk trendi kivitelezéséért, a minőségéért, valamint az üzlet modern kialakításáért vagyok felelős. A partnerem része az üzletvezetés, és az ízvilág harmonikus összeállítása. Ebben igen jártas, hiszen korábban séfként dolgozott – magyarázza Szandra.
A népszerűsítéshez a közösségi médiát használták. Mivel biztosra akartak menni, megbíztak egy marketingcéget azzal, hogy segítsen az Instagram-oldal kiépítésében, a médiamegjelenésekben, de ma már ezeket a szolgáltatásokat nem veszik igénybe, maguk intézik. A piacokon itt-ott megjelent kürtőskalácsosokon felül komoly versenytárssal eddig nem kellett számolniuk.
A profitot jelenleg bővítésre szeretnék fordítani. Hosszú távú terveik egészen grandiózusak: franchise-ot indítanának, amihez meg is tették már az első lépéseket.
Forrás: Forbes