– Folyamatosak a kerékpárút-fejlesztések. Országos viszonylatban milyennek mondható Békéscsaba kerékpárút-hálózata?
– Teljesen objektív, számszerű adattal nem rendelkezem, de bátran kijelenthetem, hogy Békéscsaba Magyarország nagyvárosai között dobogós helyet tudhat magáénak a kerékpárút-hálózat tekintetében. A mostani kerékpárút-építési projekthullámunkat megelőzően, nagyjából 55 kilométer kerékpárúttal rendelkezett Békéscsaba. A fejlesztéseknek köszönhetően azonban jövő év végére ez mintegy 20 kilométerrel fog meghosszabbodni, tehát nagyjából 75 kilométer hosszúságú kerékpárút-hálózatunk lesz. És akkor arról nem beszéltünk arról, hogy számos kerékpárutunk felújítása is most zajlik. Összességében tehát Magyarország egyik leginkább kerékpáros városa Békéscsaba.
– A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) részeként, a kerékpárutak tekintetében mi valósult meg eddig?
– Nagyon sok mindent csináltunk, és most is 8 helyszínen dolgozik kerékpárút-építésen a kivitelező Békéscsabán. Tehát rendkívül összetett a helyzet. A TOP európai uniós támogatásnak köszönhetően az elmúlt években kerékpárutat tudtunk építeni Jaminában a Franklin utca teljes hosszában. Kerékpárutat építettünk a Pataki László utcán, a Szarvasi úton, a Szarvasi úti felüljárón, de különböző programok keretében a Szabolcs utcán, a Kazinczy utcán, a Szerdahelyi utcán és az Illésházi utcán is. Korábban pedig a vasúti beruházás részeként épültek kerékpárutak különböző helyszíneken, például a Kígyósi út környezetében is.
– Milyen kerékpárút-fejlesztések vannak folyamatban a Modern Városok Program részeként?
– Magyarország Kormánya támogatásával a Modern Városok Program részeként épül a Wenckheim turisztikai célú kerékpárút, valamint ipari területeink infrastrukturális fejlesztését célzó programban is készül kerékpárút. A Wenckheim-kerékpárút részeként a Bartók Béla út teljes hosszában megtörtént a kerékpárút felújítása, valamint továbbhaladva a Temetősori és a Kétegyházi úti, a déli iparterületet kiszolgáló kerékpárút felújítása is gyakorlatilag készen van. A Kígyósi úton a véghajrájánál tart a kivitelezési munka és a Kerekegyházi úti kerékpárút építése is szinte teljes mértékben készen van. A másik, rendkívül sokak által használt, vonzó környezetben található úgynevezett futófolyosó szakasz a Lencsési út Veszeig tartó kerékpárútszakasz, amelynek az építési munkálatai szintén folyamatban vannak. A pósteleki bekötőút felújítása még a múlt év végén elkészült, viszont a Lencsési úttól Veszeig tartó szakasz munkálati csak ez év elején kezdődtek el érdemben, de rohamtempóban zajlanak. Most körülbelül ott tartunk, hogy a kivitelező elkészítette a kerékpárútnak az alapját, és a kerékpárútnak a szegélyezését. Mindenesetre itt szeretném kérni a kerékpárosok türelmét, hiszen még körülbelül 1-2 hétig nem használható a terület, mert dolgoznak ott a kivitelezők.
Harmadik tételünk a Wenckheim-kerékpárúthoz kapcsolódva Gerlán, a Csabai út mellett egészen a Csalogány utcáig, tehát gyakorlatilag a Dobozi úttól a Csalogány utcáig épülő, gyalogosok és kerékpárosok által egyaránt használható úgynevezett megosztott kerékpárút. Ezt követi a Csabai útnak a Csalogány utcától a Jázmin utcáig tartó szakasza, amely az útnak a teljes felújítását fogja jelenteni. Majd ezen az útszakaszon kerékpárosnyom felfestése fog megtörténni. Innen, ha haladunk tovább a Wenckheim kastély irányába, akkor a Napsugár utca és a Magvető utca egy szakaszán szintén kerékpárosnyom felfestése fog megtörténni. A Magvető utcán, a Wenckheim Károly tértől kifelé, ahol jelenleg nincs szilárd burkolatú út, ott egy 4,5 méter széles aszfaltút fog megépülni. Innen továbbhaladva a körgáttól kifelé egy, a mezőgazdasági járművek által is használható út épül meg, természetesen a kerékpárosok számára rendelkezésre álló módon, hiszen ennek a hivatalos minősítése kerékpárút lesz. A pósteleki erdő mellett egy 3 méter szélességű kerékpárút épül a kastélypark hátsó bejáratáig. Ha a kastélypark hátsó bejáratánál a meglévő sétány felújítása történik meg 3 méter szélességben, mintegy 600 méter hosszúságban, amely így el fogja érni a pósteleki bekötőutat. A projekt részét képezik olyan egyedi tervezésű, komplett fedett pihenőhelyek, amelyek a kerékpárosokat szolgálják több helyszínen is: Gerlán, Pósteleken, a Munkácsy Emlékház környezetében, a bányatavaknál, Szabadkígyóson, illetve a bányatavaknál egy madárles is épül. A pósteleki volt autósmozi területén pedig egy kerékpáros dirtpálya lesz majd.
Említettem, hogy elkészült a Csabagyöngye szőlőültetvényig, azaz a bányatavakig a kerékpárút, ennek a folytatása készülhet el a következő időszakban: a bányatavaktól egészen a szabadkígyósi Wenckheim kastély a hátsó kijáratáig. Ezen a nyomvonalon kerékpárút és ehhez kapcsolódó közművek épülnek. Továbbá közvilágítást is fogunk építeni Szabadkígyóson, a Kastély utcán, illetve Békéscsabán, a Kerekegyházi úton. Kormányzati többlettámogatást várunk Békéscsabán, a Ligeti soron a Békési útig terjedő kerékpárút építésére. A Ligeti soron egy kétirányú kerékpárút fog megépülni, amely a temető bekötőútjától indul. A Ligeti sori óvoda előtt most is vannak parkolóhelyek, ezeket átalakítjuk, az óvoda környezetében 9 darab, párhuzamos felállási helyet biztosító parkoló létesül. Az óvodától pedig a Békési úti becsatlakozásig egy kerékpárosnyom lesz.
– Milyen visszajelzéseket kaptak a lakosság részéről?
– Többségében pozitív visszajelzések érkeztek, hiszen a kerékpárút-hálózatunk fejlesztése egy üdvözlendő, pozitív elem. De azt is őszintén el kell mondani, hogy elsősorban a gerlaiak irányából érkeztek egyébiránt jogos panaszok, észrevételek. Elsődlegesen amiatt, hogy a Dobozi úti kerékpárútnak az állapota leromlott. Réges-régen rossz már. Amikor a Dobozi úti körforgalomtól kifele, Gerla felé vezető kerékpárút felújítása elindult, akkor a kivitelezés kezdeti fázisában derült ki, hogy ez a kerékpárút nem rendelkezik olyan útalappal, olyan rétegrenddel, amely egyébként a tervekben szerepelt. Ezért ez megakasztotta a kivitelezési folyamatot. Itt ettől kezdődően sok és jogos kritika érkezett a gerlaiak részéről, hiszen viszonylag balesetveszélyessé vált a közlekedést a város felé. Mostanra láthatták már az arra járók is, hogy a munkálatok ismételten megkezdődtek. Át kellett tervezni ennek a szakasznak a kivitelezését, többletforrásokat kellett hozzá biztosítani. De gyakorlatilag most már ennek a kivitelezése zajlik. Tegyük hozzá, hogy ez nem a Wenckheim-kerékpárút projekt részeként történik, hanem az ipari területeink infrastrukturális kiszolgálását szolgáló projekt részeként.