Az ITM a közleményben kiemeli: a kerékpározás nagymértékben hozzájárul a környezetbarát, fenntartható közlekedéshez, hatékony eszköze az egészségmegőrzésnek is. A kerékpárt fő közlekedési eszközként használók aránya Magyarországon 22 százalék, ez a holland és dán adat után a harmadik legmagasabb arány Európában.
A szaktárca folyamatosan javítja a kerékpározás infrastrukturális feltételeit a településeken belül és a települések között is. 2010 óta mintegy 1250 kilométer új kerékpáros útvonal fejlesztése történt meg az országban. 2014 és 2020 között összesen 200 milliárd forint értékben valósulnak meg beruházások hazai és uniós támogatásból.
A meglévő hálózat bővítésével belátható időn belül 6 ezer kilométer önálló kerékpáros létesítmény áll majd rendelkezésre Magyarországon. A teljes kerékpározható hálózat hossza 2030-ra megközelíti a 15 ezer kilométert – ismertetik a közleményben.
A minisztérium a pályázatok meghirdetésével törekszik arra, hogy a követendő példákat, bevált megoldásokat felkutassa, tapasztalataikat feldolgozza és mintaként átadja, a rendszerszerű fejlesztéseket jutalmazza.
A munkahelyek négy – multinacionális, nagyvállalat, kis- és közepes vállalkozás, közintézmény –, míg a települések három – megyei jogú város vagy fővárosi kerület, város, nagyközség vagy község – kategóriában pályázhatnak. A jelentkezéshez szükséges pályázati adatlap és információs háttéranyag a Közlekedéstudományi Intézet honlapján tölthető ki.
A pályázatok elbírálása során kiemelt szempont a kerékpáros stratégia megléte, a kerékpáros infrastruktúra és szolgáltatások minősége, karbantartása, a szemléletformálás, a kerékpározás népszerűsítése, promóciója, és a kerékpárhasználat terén elért eredmények.