Nincs jó fogyasztóvédelem felkészült fogyasztók nélkül

2016. augusztus 5. 06:36 | behir.hu

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal a lakossági fogyasztásmérőkkel kapcsolatos tudnivalókra és rendszeres ellenőrzésük fontosságára hívja fel a figyelmet. A legfontosabb információkat két kiadványban összegezték a fogyasztók számára.

Virágcserepet ne tegyünk a mérőórára, mert könnyen túllocsolhatjuk, és ez óra sérülését okozhatja. A mérőóra ellenőrzés egyszeri és megismételhetetlen, ezért fontos hogy végig figyelemmel kísérjük a folyamatot. Többek között ilyen tanácsokkal látják el a fogyasztókat a későbbi kellemetlenségek elkerülése érdekében az országos kampány alatt a hivatal dolgozói.

A szolgáltatók a háztartásokban fellelhető tizenötmillió mérőóra mintegy tíz százalékát ellenőrzik évente. Az országos ellenőrzések során mintegy ezerötszáz panasz születik. Ezek feldolgozása egyértelműen azt mutatja, hogy a fogyasztók ismeretei jogaikról és kötelezettségeikről hiányosak - fogalmazott Kolozsi Sándor, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal Fogyasztóvédelmi Főosztályának vezetője.  A tapasztalatok szerint a felhasználók nagy része nincs tisztában a villany- és gázóra ellenőrzésével, cseréjével, kapcsolatos szabályokkal, a szolgáltató és a fogyasztó jogaival és kötelezettségeivel.

A sajtótájékoztatón kiderült, az energetikai hivatalhoz beérkező panaszok jelentős része arra irányul, hogy a szolgáltató úgynevezett szabálytalan vételezést állapít meg, ami miatt a fogyasztót magas összegű kötbér megfizetésére szólítja fel. Kolozsi Sándor kiemelte, ha a fogyasztásmérőkön valamilyen illetéktelen beavatkozás történik, az szabálytalan vételezésnek minősül és kötbér kiszabását jelentheti. Ennek összege a pár tízezer forinttól akár több millió forintig is terjedhet. A tevékenység legnagyobb kockázata mégis inkább az, hogy élet- és balesetveszélyes.

Dr. Pethő Hajnalka Katalin, a Békés megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztályának vezetője elmondta, Békés megyében ezek a fogyasztói észrevételek elenyészőek. A panaszok elsősorban a mérőórák meghibásodásából adódik.

- Amennyiben megállapítjuk a jogsértést, akkor fogyasztóvédelmi bírsággal szankcionáljuk a szolgáltatót, és kötelezzük a jogkövető magatartás betartására - tette hosszá a megyei vezető.

Az „Óvja mérőóráját!” és az „Ismerje meg jogait!” című kiadványok mindenki számára elérhetőek a megyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi Osztályának ügyfélszolgálatán.

 

 

FEL