Egy békéscsabai ékszerüzletben már december elején megnövekedett vásárlói forgalommal találkoztak az eladók. Az ünnepre, ajándékba vásárolt ékszereket korlátozott ideig, méltányossági alapon még módjukban áll visszaváltani.
– Általában a vevőink konkrét méretekkel és kívánalmakkal érkeznek hozzánk. Az ajándékba szánt termékeink garancia jegyén fel szoktuk tüntetni az átadás dátumát és a kézhez vételtől számított 5 napon belül módunkban áll ezeket az ékszereket igény esetén visszacserélni. A legtöbb esetben az ok a méretbeli eltérés, vagy netán nem nyerte el a megajándékozott tetszését, ezek miatt szokták visszahozni az ajándékokat – mondta el Zsíros-Szánthó Kata, a Green Gold Ékszer Manufaktúra alkalmazottja.
A fogyasztóvédelmi szakember elmondta: az ajándékok cseréjét a hibás teljesítéshez kapcsolódó minőségi kifogás esetén teszi lehetővé a hatályos jogszabály, záros határidőn belül.
– Ha egy cipő talpa leválik, vagy egy mobiltelefon önálló életre kel, az hibás teljesítésnek minősül. De az is hibás teljesítés, ha az online webáruházból rendelt kék színű pulóver helyett pirosat kapunk. Ilyen esetben a jogszabály meghatározza, hogy mennyi időn belül, milyen kötelezettsége van a kereskedőnek és hogy milyen jogokat érvényesíthet a fogyasztó – fogalmazott dr. Pethő Hajnalka Katalin, a Békés Vármegyei Kormányhivatal Közlekedési, Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályának fogyasztóvédelmi osztályvezetője.
Hozzátette: a hagyományos bolti és online vásárlás között a különbség éles a visszacserélni kívánt termékek esetén. Itt a vásárló a kereskedő üzletpolitikai felfogására hagyatkozhat csak, hiszen jogszabályi megkötés ebben az esetben még nincs érvényben.