Néhány dolog a hálóban, ami nélkül nehéz a pihentető alvás

2021. október 25. 12:45 | behir

Az ön hálószobája segíti vagy hátráltatja az éjszakai pihenését?

A minőségi alvás mindennek az alapja, legyen szó a nappali munkavégzésről vagy az ember egészségéről, elképzelhetetlen a jó működés nélküle. A femina.hu nemrég összeszedett néhány hasznos tudnivalót arról, hogyan "alhatunk jobban".

Napjainkban egyre többen szenvednek alvászavartól. Az állandó rohanás, a feladatok felszaporodása, a folytonos idegeskedés nem kedveznek a pihenésnek, vannak, akik a stressz miatt nem tudnak álomba szenderülni, másokra annyi teendő vár esténként, hogy kénytelenek megkurtítani az alvással töltött órák számát, és az sem ritka, hogy valaki egészségügyi problémák miatt éjszakánként többször is felébred. A zavaró tényezőktől nem könnyű megszabadulni, akad viszont néhány külső dolog, amire érdemes lehet figyelni az alvásminőség javítása érdekében, ilyen például a hálószoba kialakítása, berendezése. 

A lakberendezők, alvásszakértők szerint alapvető probléma, hogy a hálószoba kialakításánál a legtöbben a nappali tevékenységeikre vannak tekintettel, tehát például arra, hogy mi az, ami a reggeli elindulásban a segítségükre van, vagy az esti kikapcsolódást szolgálja. Ezek viszont korántsem biztos, hogy jó hatással vannak az éjszakai pihenésre. Ilyenek például az élénk színek, az erős fények vagy a kellemesen meleg hőmérséklet.

A hálószobának viszont elsősorban az alvást kell elősegítenie, enélkül az agy és a test nem tud eléggé feltöltődni ahhoz, hogy az alapvető feladatait ellássa. Az alvással töltött órákon túl nagyon fontos az alvás minősége is, nem jó például, ha valaki a nyolc óra alvás nagy részében hánykolódik. A John Hopkins Medicine szakértői szerint a következőkkel lehet előkészíteni a hálót az alváshoz.

Rendrakás: a helyiségben uralkodó rendetlenség tudat alatt nyugtalaníthatja az embert. A szanaszét hagyott tárgyak, a szennyes ruhák, a széttúrt ágy nem segítik elő a pihenést. A vizsgálódások még arra is rávilágítottak, hogy a reggeli beágyazás, valamint az esti megágyazás rituáléja jó hatással van az alvásra, felkészít a napkezdésre és az éjszakára is, ritmust biztost amellett, hogy így frissebb, tisztább és rendezettebb is lesz az ágy. 

Kis kedvencek kitessékelése: a szakértők szerint jobb, ha mindenki átgondolja, kivel osztja meg az éjszakai nyugalom óráit. Egy izgő-mozgó, más ritmusban élő és pihenő hálótárs többnyire nem bizonyul a legjobb választásnak. A háziállatok esténként többször is felébreszthetik a gazdájukat, melléjük bújva az ágyban pedig még a testhőmérsékletét is megemelhetik, ami szintén nehezítő tényező lehet.

 

Fotó: pexels.com_minőségi alvás_kis kedvenc kitessékelése

A szakértők szerint, a pihentető alvás érdekében, mellőzni kell kis kedvenceink társaságát az ágyban

 

A megfelelő hőmérséklet beállítása: a hőmérséklet az egyik legfontosabb alvást befolyásoló tényező. Hűvösnek tűnhet, de az éjszakai pihenéshez az ideális hőmérséklet a felnőttek esetében valahol 18 és 20 Celsius-fok között mozog. A test úgy van beprogramozva, hogy az éjszakai órákban a maghőmérséklete kissé csökkenjen. Az alvási ciklust irányító hormon, a melatonin felszabadulásával nagyjából egy időben a test hőmérséklete is elkezd süllyedni, legalacsonyabb szintjét a kora reggeli órákban éri el, majd újra emelkedésnek indul. A túlzottan meleg hálószoba befolyásolhatja a test természetes hőszabályozási folyamatait. 

Kékfény-terhelés csökkentése: a szervezetnek 3-4 órára van szüksége ahhoz, hogy felkészüljön az alvásra. Kevéssé valószínű, hogy ezt az időtartamot csendben és nyugalomban tudja eltölteni minden este az ember, ugyanakkor legalább egy órával a lefekvés előtt érdemes mellőzni a kék fényt kibocsátó eszközök, televíziók, számítógépek, okostelefonok használatát, valamint a LED-égőket is. A kék fény ugyanis beavatkozhat a cirkadián ritmusba, akadályozhatja a melatonintermelést. Ideális esetben a televízió és a számítógép nem a hálóban kap helyet. 

Sötétítés: az árnyékolók, sötétítőfüggönyök használata sokat segíthet, különösen, ha valaki forgalmas helyen él. A fényszennyezés jócskán ronthatja az alvásminőséget, így jobb kiszűrni, már amennyire lehetséges. 

 

Forrás: Femina.hu

További programok »

FEL