Közel egy éve jelentették be, hogy megépül az M44-es gyorsforgalmi út. Időközben kiválasztották a kivitelezőket és tavaly év végén le is tették Kondoros mellett az elsőként megépülő középső szakasz alapkövét.
A 62 km-es Tiszakürt-Kondoros közötti leghosszabb szakasz kivitelezése három ütemben valósul meg: az első ütemet 56,5 milliárd forintos ajánlattal, a harmadikat 45,2 milliárddal a Duna Aszfalt Kft. és a Hódút Kft. nyerte, a másodikat pedig az EuroAszfalt Kft., a Swietelsky Magyarország Kft., a Soltút Kft. és az A-Híd Zrt. 43,98 milliárddal - az M44-es útról szóló korábbi cikkünket ide kattintva olvashatja.
Az útszakasz építési munkálatai azóta megkezdődtek, a régészeti feltárásokat tavaly kezdték, ezekkel időközben végeztek és a tervek szerint, fennakadás nélkül folytatódik a kivitelezés. Kondoros és Kardos határában akár a 44-es útról is látható a mellékutakon vagy a távoli - korábbi mezőgazdasági területeken - dolgozó munkagépek.
Az építők az ütemtervet tartva nagy erőkkel végzik a munkát a kijelölt területen. A kivitelezéshez szükséges szállítóutak, kiszolgáló létesítmények és a felvonulási területek kialakítása történik. Itt fogják tárolni a munkálatokhoz szükséges anyagokat és eszközöket, innen vonulnak ki nap mint nap az utat építő gépek. Egyes szakaszokon már a kijelölt nyomvonalra hordják vissza a régészeti feltárás során kitermelt földet.
A Kisszénás–Kondoros vasutat az autóút leendő felüljárójáig több száz talpcserével felújították, a vasúti átjárókat átépítették, hogy bírja a munkagépek terhelését. Ezen a vonalon hordják be vasúton az építkezéshez szükséges alapanyagot, így itt egy közvilágítással ellátott vasúti lerakodóhelyet is kialakítottak, amelyhez egy külön mázsálót is építettek.
Ezeken felül a kiszolgáló földutakat kilométereken át az eredeti méretek szerint gyalulták le, szükség szerint a elburjánzott bozótost is kiirtották. Legtöbb esetben így a korábbi út visszanyerte eredeti méretét és duplájára nőtt a szélessége.
Folyamatban a leendő felüljárók és hidak töltéseinek előkészítése, építése és a teljes nyomvonalra folyamatosan hordják vissza a korábban kitermelt földet.
Az út építéséhez szükséges forrást a hazai költségvetés állja. Az útszakasz átadása 2019 harmadik negyedévében várható, amelyet átadása után az autósok azonnal birtokba is vehetnek. Így a gyorsabb és biztonságosabb autózás mellett nagy mértékben tehermentesülnek és élhetőbbé válnak a Tiszakürt - Szarvas - Kondoros tengely közti települések.