MSZP: Békéscsaba az egyetlen megyeszékhely, ahonnan nem indul IC a fővárosba

2016. augusztus 29. 04:54 | behir.hu

A június 18-án életbe lépett vasúti menetrend megszüntette a Békéscsaba-Budapest vonalon közlekedő belföldi InterCity szolgáltatást. Megszűnt a 4 belföldi InterCity vonat (Alföld, Békés, Csanád, Viharsarok) és ma már csak 4 nemzetközi vonatpáron továbbítanak IC vagonokat, amelyeknél a külföldi indulás sokszor késéseket okoz. Ezzel a döntéssel Békéscsaba lett az egyetlen olyan megyeszékhely, ahonnan nem indul InterCity vonat a fővárosba – szól az MSZP Békés Megyei 1. Választókerületi Helyi Szervezetének közleménye.

Ez a döntés nem sokkal a Békéscsaba és Szolnok közötti vasúti pálya felújítása és a békéscsabai vasútállomás rekonstrukciója után történt. Tehát felújított pálya és állomás van, csak épp a kényelmes utazás lehetőségét vette el a MÁV a Békés megyei utasoktól.

A vasúti rekonstrukció költségeit a pályázati kiírás során 23,5 milliárd forintra becsülte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., amelyet a KÖZGÉP-et is magában foglaló konzorcium 35 milliárd forintért nyert el és épített meg. Mai napig nem tudjuk, hogy mi okozta ezt a jelentős árnövekedést. A rekonstrukciós program – amely legalább annyi átadást élt meg, mint a Várkert Bazár – többszöri csúszással ért a „végéhez”. A felújítás után az utasok csak az aluljáróból közelíthetik meg a peronokat, ami biztonságosabbá teszi az állomáson belüli közlekedést, de a le és feljutás megkönnyítését szolgáló lift, többnyire üzemen kívül van, az üzemeltető cég és a MÁV jogvitája miatt.  

Erről a változásról és a vasúti szolgáltatás minőségéről kérdeztük az utazókat augusztus elején. A több mint 200 utas véleménye ugyan nem reprezentatív kutatás, de sok problémára és pozitív változásra is rámutatott. Kiderült, hogy a kényelmes utazás, a minőségi szolgáltatás ma jobbára a szerencsén múlik.
 
Leggyakrabban a tisztaság hiánya, a vagonok leromlott állapota és a békéscsabai állomáson nem működő lift problémája vetődött fel. Az iskolai időszakban a zsúfoltságot, a fűtés és a légkondicionálás hiányát is nehezményezték az utasok. Illetve a mobil informatikai eszközök használatának körülményeit is meg kell teremteni, a töltési lehetőséget és a wifi elérhetőségét.

Az InterCity vonatok megszüntetése fájó pont azoknak az utasoknak, akik igénybe vették ezt a szolgáltatást. Ahogy egy utas mondta „az IC-vel nem gyűrötten és izzadtan kellett beesnem a budapesti tárgyalásokra”. A MÁV a csökkenő utas számmal indokolta a leépítést. Azonban ha a szolgáltatás színvonala csökken még kevesebben fogják használni a közösségi közlekedést. Az ország más régióihoz képest nem többet, hanem hasonló szolgáltatást várunk el. Nem valódi választás a közlekedőknek, ha a közül választhat, hogy a vasúton utazik rossz körülmények között, vagy retteghet a 44-es főúton. Békés megye az egyetlen megye, amelyet nem érint autópálya.

A más megyeszékhelyekről a fővárosba utazók modernebb, kényelmesebb kocsikban utazhatnak. Békéscsabának és Békés megyének miért nem jár ez a kényelem?

Miklós Attila, az MSZP Békés Megyei 1. Választókerületi Helyi Szervezetének elnöke

FEL