A program az Airbus Helicopters Hungary telephelyén egy rövid bejárással kezdődött, ahol többek között bemutatták a gyárban készülő alkatrészek egy részét is. Ezt követően a szomszédos területen épült felületkezelő üzemben folytatódott az esemény.
Benoit Klein, az Airbus Helicopters dinamikus alkatrészeket gyártó és összeszerelő központjának vezetője elmondta, hogy a minősítéseket követően egy szoros és hosszútávú együttműködést alakítottak ki a Satys PSP Hungary-vel, megfelelve a repülőgépipar szigorú követelményeinek.
Gyula polgármestere arról beszélt, hogy éppen öt esztendeje látogatott a városba az Airbus Helicopters első delegációja, mely tárgyalások akkor még titkokban zajlottak, hiszen több település is versenyben volt a gyárért. Görgényi Ernő kiemelte, hogy az eredeti koncepció értelmében a legyártott helikopter-alkatrészek a szomszédos üzemben kapják meg azt a speciális felületkezelést, ami biztosítja azok tartósságát és használhatóságát.
– Az Airbus vezetése Gyulát Közép-Európa egyik legkomolyabb légijármű-ipari központjává szeretné fejleszteni, ez az együttműködés is ezt szolgálja, hiszen most már nem a Satys franciaországi gyárába szállítják el a gyulai alkatrészeket, hanem itt a szomszédban végzik el a felületkezelést, így elmondhatjuk, hogy ezentúl teljes egészében Gyulán készülnek azok a fontos alkatrészek, amelyeket innen Franciaországba szállítanak és beépítenek az Airbus helikoptereibe – fogalmazott.
Olivier Malherbe, az Airbus Helicopters Hungary Kft. ügyvezetője kiemelte, hogy most kezdődik el az az ipari együttműködés, ami az Airbuson és a Satyson túl még számos szereplőt foglal magában: Gyula városát, a Békéscsabai és Gyulai Szakképzési Centrumot, a toborzó cégeket, valamint az ipari partnereket.
A Satys PSP Hungary Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a beruházás már régebben elkészült, a gyártósor is állt, csak a minőségügyi jóváhagyás hiányzott az Airbus részéről, ezt a napokban kapták meg a cégtől. Kiss Attila hozzátette: a tesztek lezárultak, a technológia működik, az alkatrészek jó minőségűek, így most már indulhat az éles üzem.
– A szomszédos Airbus gyár tulajdonképpen egy forgácsoló üzem, ott állítják elő forgácsolással az alkatrészeket, a Satys pedig egy felületkezelő, bevonatoló üzem, ahol kadmium-, illetve foszfátbevonatot vagy -festést rakunk a különböző alkatrészekre a kopásállóság és korrózióvédelem érdekében, ezáltal növelve a legyártott komponensek minőségét – részletezte.
Az Airbus és a Satys üzemeibe folyamatos a munkaerőfelvétel, a tervek szerint 2024 év végére összesen 250 munkavállaló dolgozik majd a két telephelyen.