KRESZ: Számos terület akad, ahol szükség van friss iránymutatásra

2025. január 29. 18:55 | behir.hu

A kormányhatározat értelmében március végére kell olyan állapotban lennie az új KRESZ-nek, hogy elfogadhassa a kormány. Ezután egy viszonylag hosszabb idő szükséges a hatályba lépésig azért, hogy mindenki fel tudjon készülni az új szabályok alkalmazására. Arról, hogy milyen változtatások lennének a legsürgetőbbek, megoszlanak a vélemények. Szálka Miklós közlekedési szakértő szerint számos terület akad, ahol szükség van friss iránymutatásra.

„Korábban szóba került az új KRESZ-ben kerékpáros utcák kialakításának lehetősége. Ezeket a mellékutcákat a kerékpáros közlekedés számára lehetne kijelölni, ezáltal a mellettük futó fő forgalmi útról átterelődnének a biciklivel közlekedők. Így sokkal biztonságosabb lenne a mindennapi nagyvárosi közlekedés” – mondta a szakértő, aki szerint elsősorban a mikromobilitás terén lenne szükség változtatásokra az új KRESZ-ben.

Szálka Miklós hangsúlyozta, szigorúan kellene szabályozni a kapucniban, fülhallgatóval a fülben való biciklis és elektromos rolleres közlekedést is, ez ugyanis nagyon rossz és veszélyes szokás.
 
A közlekedés során valamennyi érzékszervünkre szükség van ahhoz, hogy felismerjük a veszélyhelyzetet és hatékonyan tudjunk reagálni az elhárítás érdekében” – fogalmazott Szálka Miklós, aki az elektromos rollerekkel kapcsolatban azt is fontosnak tartja, hogy ha azokkal forgalmi vagy főforgalmi úton közlekednek, kötelezően megkülönböztető mellényt vagy övet kellene viselni. 
 

„Továbbra is óriási veszélyt jelentenek az elektromos rollerekkel közlekedők. Sajnos annyi bicikliút nincs a városban, hogy kizárólag oda lehessen átterelni őket. 50-60 kilométer per órával is közlekednek velük, rendre szabálytalanul, szinte képtelenség időben reagálni rájuk” – mondta Szálka Miklós.

A szakember fontos és helyes lépésnek tartja a cipzármódszer támogatását is. A módszer lényege, hogy ha két autóvezető egy megszűnő sáv elejére ér, az egyiknek be kell engednie a mellette érkező autót, kvázi le kell mondania az elsőbbségéről a másik javára. Fokozottan jellemző ez például az autóbuszokra, amiknek mindig elsőbbséget kell adni sávváltáskor.

„A cipzármódszerrel lényegében a közlekedési kultúra körébe tartozó magatartásformát szeretnék jogszabályba foglalni, ami mindig lehet, hogy nehéz feladat, de az új KRESZ egyik legfontosabb alapelve a közlekedés résztvevőinek együttműködésre való késztetése” – mondta a szakértő.

Forrás: hirado.hu

További programok »

Itthon

Táblát avattak a ROKKA-BÉKÖT emlékére

Emléktáblát avattak a ROKKA-BÉKÖT gyár épületének és nagy múltú Kötöttárúgyár emlékére az Andrássy úton. A tábla nem csak a jelenlévőknek, de azoknak is szólt, akik sajnos már nem tudtak részt venni a megemlékezésen. Az eseményt Szarvas Péter polgármester nyitotta meg köszöntő beszédével.
2025. március 14. 19:07