Esős, latyakos időben vezessen óvatosan!

2025. január 3. 13:35 | Csiffáry Zsuzsanna

Ha esik az eső, vizes, netán havas vagy latyakos az út, a járművezetőknek fokozottan kell figyelniük. A hosszabb féktávolság, az úgynevezett aquaplaning és a rossz látási viszonyok egyaránt növelik a balesetek bekövetkezésének kockázatát. A statisztikákból kiderül, hogy csapadékos időben nagyjából kétszer akkora a balesetveszély, mint száraz úton. Íme néhány fontos szabály a közlekedés oktatóktól arra vonatkozóan, hogyan vezessünk rossz időjárási körülmények között!

Mindig vezessünk nyugodtan, hiszen a hirtelen fékezések és sávváltások gyorsan balesettel végződhetnek. A rossz látási viszonyok és a hosszabb fékút miatt a többi közlekedő nem biztos, hogy időben tud reagálni. Egyszerűbb kerülni a szükségtelenül erős fékezést és használni az indexet. 

Lassítsunk! Az aszfalt nedves úton lényegesen kevesebb tapadást biztosít, ezért a fékút is jelentősen hosszabb lesz. Ha esik az eső, csökkentsük a sebességet! Az autópályákon nedves időben mindenképpen lassabb, biztonságos tempót válasszunk a megengedett 130/km-s sebességnél, ezt a KRESZ elő is írja. Bár ilyen előírás hazánkban nincs, de Franciaországban például az autópályákon 110 km/h a sebességkorlátozás esős időben.

A Látni és látszani felhívás sokak számára ismerős lehet, hiszen a Békés Vármegyei Rendőr-főkapitányság is rendszeresen felhívja a figyelmet ennek jelentőségére. – ennek lényege, hogy csak akkor látszunk, ha teszünk érte, igaz ez a közlekedés minden szereplőjére – gyalogosokra, kerékpárosokra, autósokra – egyaránt. Kapcsoljuk fel a lámpákat! Esőben mindig bekapcsolt, tompított fényszóróval vezessünk, így a többi közlekedő időben észlelhet bennünket. A ködlámpákra vonatkozó hazai szabályok nem egyértelműek. A mi javaslatunk: az első ködfényszóró lámpát – amely arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását – csak akkor kapcsoljuk fel, ha ezzel nem zavarjuk az előttünk haladót, illetve ha valóban szükséges. Használata egyébként semmilyen körülmények között sem kötelező. Ugyanez vonatkozik a hátsó ködlámpára, amelynek a féklámpánál is erősebb fénye feleslegesen irritálja a mögöttünk haladót, amivel éppen ellenkező hatást érünk el, mint amit szeretnénk: nem csökkentjük, hanem növeljük a balesetveszélyt.

Tartsuk, illetve növeljük a távolságot az előttünk haladó járműhöz képest. Nedves úton lehetőleg másfélszer akkorát távolságot tartsunk, mint száraz aszfalton. Másodpercekben kifejezve: legyen meg a legalább három másodpercnyi követési távolság.

Az ablakok gyorsan bepárásodhatnak, különösen, ha esik az eső és nedves az idő. Irányítsuk a szellőztetőrendszert a szélvédőre és az oldalablakokra. A klíma bekapcsolása nagyon fontos ilyen időjárás esetén. 

Továbbá rendszeresen ellenőrizzük a gumiabroncsok futófelületét! Minél kisebb az abroncsok profilmélysége, annál kevesebb vizet tudnak kiszorítani a nedves úton. Ellenőrizzük mind a négy gumiabroncsot és a pótkereket is. Soha ne közlekedjünk a megengedett minimális profilmélységnél (1,6 milliméter) kopottabb abroncsokkal. Emellett ellenőrizzük a gumiabroncsok nyomását is! Ha a légnyomás túl magas vagy túl alacsony, az autó viselkedése kiszámíthatatlanná válik, ami szélsőséges helyzetekben végzetes következményekkel is járhat. Ezért legalább havonta egyszer vagy tankolásnál ellenőrizzük a megfelelő abroncsnyomást, és állítsuk be a jármű gyártója által előírt értékekre. Ezek modelltől függően megtalálhatók a jármű kezelési útmutatójában, a „B”-oszlopon vagy a tanksapka belső oldalán.

Ne feledjük, a közlekedés egy folytonosan változó jelenségegyüttes, mindig vannak váratlan pillanatok, így eleve szükséges a fokozott óvatosság és körültekintés!

További programok »

Itthon

FEL