Ha kíváncsi az előterjesztésekre, azokat teljes terjedelmükben az önkormányzat honlapján, ide kattintva érhet el. Az ülésről szóló tudósításunkat napirendi pontonként, időrendi sorrendben olvashatja az alábbiakban: a legkorábbi bejegyzések a cikk legvégén, míg a legfrissebbek a legelején találhatók.
Jöhetnek a rollerek Békéscsabára?
Legutóbb a tavaly novemberi közgyűlésen volt szó arról, hogy tesztelésképp bérelhető rolleres szolgáltatás indul Békéscsabán. A szegedi székhelyű Vilii Fly Magyarország Kft. eddig budapesti kerületekben, Dunaújvárosban, Székesfehérváron és Zalaegerszegen indított el ilyen szolgáltatást, és a terveik közt szerepel, hogy további településekkel vegyék fel a kapcsolatot, köztük Gyulával is.
Mint kiderült, a kft. anyacége a világ első rollermegosztó hálózatát hozta létre, Amerikában piacvezető, és a nyugat-európai országokban is jelentős piaci részesedéssel bír. Magyarországon 2019-ben alapították a társaságot. Tulajdonosai között 2021 óta az MVM cégcsoport egyik cége is szerepel.
A cég tájékoztatása szerint az a szoftver, amely a rollerek üzemeltetéséhez szükséges, rugalmas és gyorsan átalakítható, lehetőség van úgynevezett „no go” vagy „no parking”, valamint sebességkorlátozó zónák kialakítására, amely meggátolja, hogy bizonyos helyszíneken elhagyják az eszközöket. Emellett büntetni is lehet azokat, akik szabálytalankodnak, hiszen ha valaki nem ott helyezi el a kétkerekűeket, ahol azoknak a kijelölt helyük lenne, hanem máshol, a megkezdett díjfizetés nem áll le a következő 30 percben sem, valamint a szabálytalankodó 24 órás eltiltásban is részesülhet.
A vállalat az üzemeltetést saját vagy bérelt raktárban, saját emberekkel végzi. A cég munkatársai gondoskodnak az eszközök szervizeléséről, töltési helyre szállításáról, illetve az eszközök összegyűjtéséről is.
A tervek szerint Békéscsabán 100 eszközzel, illetve 73 parkolóponttal indítanák el a rendszert. A testület is rábólint, akkor április 14-én, pénteken élesítik a szolgáltatást egy bevezető nappal a Szent István téren.
Hogy hol lesznek pontosan rollerparkolók, azt az alábbi térképen gyűjtöttük össze. A térképre a bal alsó sarokban található plusz jellel lehet ránagyítani.
Horváth László (Fidesz-KDNP) arra mutatott rá, hogy más városban jól látható azonosítóval látták el a rollereket, ez szerinte Békéscsabán is jó lenne. Azt is kérdezte, hogy a 30 perces rászámlázás nem “karcsú”-e, illetve a 24 órás kitiltást is kevésnek tartja. A képviselő a parkolás részleteiről is érdeklődőtt.
Gittinger Dániel, a cég ügyvezetője arról tájékoztatott, hogy a fővárosban kötelezték őket a rendszám elhelyezésére, más városokból eddig nem érkezett ilyen kérés. A 30 perc egy általánosan elfogadott sztenderd, ha műszaki hiba miatt lett lehelyezve az eszköz, így nincs fölösleges túlszámlázás. A 24 órás kitiltás is bevált gyakorlat – tette hozzá.
Szigeti Béla (Hajrá Békéscsaba) jó ötletnek tartja a rolleres hálózatot, divatos, zöld megoldásnak nevezte. Ezzel párhuzamosan felhívta a figyelmet az eszközök balesetveszélyességére, mint mondta, van, ahol emiatt be is tiltották a kétkerekűeket.
Gittinger Dániel szerint a világon sok nagyvárosban engedélyezik a rollereket, van előnye is, hátránya is, amelyeket mérlegelni kell.
Miklós Attila (Szövetség Békéscsabáért) arra kérdezett rá, hogy hány éves kortól lehet használni az eszközöket, hiszen bankkártyája csak 14 éves kortól lehet bárkinek, emellett arról érdeklődött, hogy ki tud intézkedni, ha gond van, például rendőrség, közterület felügyelet?
Az ügyvezető úgy válaszolt: a felhasználók életkorát ők nem tudják befolyásolni, de tudomása szerint kiskorú az ő eszközükkel még nem balesetezett, minden más a szülő felelőssége.
Varga Tamás (Hajrá Békéscsaba) jelezte, hogy három hónapra szól a szerződés. Nagyon konstruktívnak tartja a céget, amely véleménye szerint a városra hangolja a szolgáltatását. Az előterjesztésben benne van, hogyha az állomáshely esetén bővítésre, szankciókra van szükség, akkor azt vállalják. Hozzátette, hogy a projektbe a helyi diákok referencia személyekként be lettek vonva.
Ádám Pál (Hajrá Békéscsaba) arra kíváncsi, hogy a próbaidőszakban lesz-e monitorozás, amely megmutatja a rollerek legsűrűbben használt területeit. Azt is megkérdezte, hogy külön lebontják-e a fel és leszálló zónákat, illetve ahol alacsony lesz a forgalom, onnan elviszik-e az állomásokat.
Az ügyvezető elmondta, hogy a próbaidőszak egészében monitoringozni fogják a szolgáltatás kihasználtságát, ahol kevés az interakció, ott átgondolják a pontok létjogosultságát.
Fülöp Csaba (Szövetség Békéscsabáért) azt a kérdést tette fel, hogy milyen aktív kommunikációt terveznek az eszközpark szabályos használata érdekében, a projektnek vannak ellenzői, ezért az ő irányukba lesz-e felvilágosítás? Arra is kíváncsi, hogy a lakosság más városokban milyen gyorsan barátkozott meg a szolgáltatással?
Gittinger Dániel válaszában elmondta, hogy egy edukációs nap előzi meg az üzembe helyezést, továbbá az applikáció használatakor egy általános felhasználási tájékoztatást adnak. Különböző médiafelületeken is terveznek további információ átadást. Arra is kitért, hogy a fővárosban három hónapos próbaidőszak után meg lett szavaztatva a lakossággal a közösségi felületen a szolgáltatás további folytatása.
Csányi Illés (Hajrá Békéscsaba) arról érdeklődik, hogy van-e példa más városokból a rollerek közkedveltségéről, illetve arról, hogy naponta hány fő és mennyi időre használja az eszközöket.
Az ügyvezető ismertette, hogy az elektromos rollereket a helyiek a tömegközlekedés kiváltására, illetve szabadidő eltöltésére használják. Tud adatokkal szolgálni, de városát válogatja az eszközök használati ideje. Kitért arra is, hogy Zalaegerszegen a kezdeti időszakban naponta 100 fő fölött volt a használat, de a jó időjárás is befolyásoló tényező lehet.
Csányi Illés (Hajrá Békéscsaba) a kijelölt parkolóterületek pontosítására kíváncsi. Gittinger Dániel elmondta, hogy az önkormányzattal együttműködve határozzák meg a területek pontos helyét.
Hanó Miklós (Fidesz-KDNP) arra kíváncsi, hogy a 0-24-es lesz-e a szolgáltatás, ha este is használható lesz a roller, akkor az milyen láthatósági eszközökkel van felszerelve. Továbbá azt is kérdésként vette fel, hogy hol fognak közlekedni a rolleresek és hogy lesz-e napközbeni kontroll.
Az ügyvezető elmondta, hogy Budapesten van diszpécserszolgálat, de itt nem tudják ezt garantálni, az eszközöket viszont 0-24-ben működtetik. A rollereket jelenleg a kerékpárokhoz tudja hasonlítani, így a megvilágítás is megegyezik etekintetében. A rollereket a biciklikhez hasonló útvonalon érdemes használni, tehát kerékpárúton, illetve ahol nincs kiépített sáv, ott az út mentén. Hozzátette: folyamatosan kontrollálni fogják a szolgáltatást.
Gregor László (Hajrá Békéscsaba) arról beszélt, hogy új jogszabályok lehetnek a KRESZ-ben, így 25 km/h fölött sisak használata kötelező lehet, továbbá azt is megkérdezte, hogy a rollerek biztosításával kapcsolatban ki a felelős: a szolgáltató vagy a felhasználó.
Az ügyvezető arról beszélt, hogy KRESZ módosítással kapcsolatban kerékméret és sebesség alapján kategorizálhatják be az eszközöket. Az ő szolgáltatásuk a kerékpár kategóriába fog tartozni. Hozzátette: a cégnek van biztosítója káreseménynél, azonban felhasználói hiba esetén – mint azt az eszköz használatánál is hangsúlyozzák – mindenki saját felelősségére használja a rollereket.
Dancsó Tibor (DK) azt kérdezte, hogy hány helyen szolgáltat jelenleg a Vilii Fly, mennyibe kerül a szolgáltatás, lesz-e no go vagy sebességcsökkentő zóna Békéscsabán? Hogyan lesznek kialakítva a parkoló pontok, kinek a költsége felszedni ezeket, ha három hónap után mégsem lesz sikeres az együttműködés? Ha a GPS koordináták nem stimmelnek, azt ki korrigálja, reklámfelület lesz-e a rollereken, talajsíktól eltérő módon lesz-e tájékoztatás a parkolók helyéről, az alkalmazásban láthatók-e a parkoló helyek?
Az ügyvezető tájékoztatása szerint Budapesten kívül Békéscsaba lesz a harmadik város, ahol elindul a szolgáltatás, de más városokkal való egyeztetésre is nyitottak. A tarifa átlagosan más szolgáltatókhoz hasonlóan 60 Ft percenként, 250 Ft-ba kerül a feloldás, Szolnokon, Szegeden, Nyíregyházán, mindenhol kb ezek a tarifák a jellemzőek. a parkoló pontot a cég festi fel, ha pedig 3 hónap múlva nem kell a szolgáltatás, eltávolítják. Reklámfelületben nem gondolkodnak, de ha a város szeretné, partnerek ebben. Gittinger Dániel azt is hozzátette: a parkoló pontokat nem táblázzák ki, azok, aki használják, idővel megjegyzik a helyszíneket. A no go és lassító zónák egyeztetése folyamatban van, a parkoló helyek pedig látszanak majd az applikációban.
Fülöp Csaba (Szövetség Békéscsabáért) arról kérdezett, hogyan kezeli a rendszer azt, ha több tízezres tömeg rendezvény van egy parkolópont mellett? Példaként említette kolbászfesztivált, mely esetében felmerül, hogy korlátozottak lennének-e a parkolási lehetőségek?
Az ügyvezető hangsúlyozta: a parkoló pontokon be lehet állítani egy limitet, hogy az adott helyszínen maximális számú rollert lehessen elhelyezni. Nagyobb rendezvények esetében erre figyelnek, hiszen érdekükben áll.
Szarvas Péter (Hajrá Békéscsaba) arról érdeklődött, hogy az április 14-ei lakossági ismertetést követően melyik naptól indul az éles rendszer? Szerinte muszáj érzékenyíteni a lakosságot, az egy napos felvilágosítás szerinte nem lesz elég, ehhez inkább a városvezető szerint 2-3 hét kell. Éppen ezért nem javasolja az azonnali indulást, ezt inkább májusra kellene ütemezni.
Gittinger Dániel úgy válaszolt, hogy a szolgáltatást 14-e után tervezték elindítani, de a kérésnek megfelelően rugalmasan kezelik ezt a dátumot.
A grémium 15 igen mellett elfogadta az előterjesztést.
10:28 - Továbbra sincs sikeres nyertese a Munkácsy szobor pályázat utolsó etapjának
Békéscsaba önkormányzata a Modern Városok Programban a Munkácsy-negyed részeként több köztéri szobor felállítását tervezte, amelyek a festőóriást, illetve alkotásait örökítik meg. Ezek közül az egész alakos Munkácsy szobor már elkészült és helyet is kapott az intézmény főbejáratánál, már látható a Rőzsehordó nő az Aradi vértanúk ligetében, illetve a Kisasszony a Munkácsy Emlékház épülete mellett. Ezen felül még egy további alkotás felállítására van pénz, mely az Urszinyi-Beliczey-kúria, vagyis a bábszínház új otthona mellett kapna helyet, ám a projektet kezelő Békéscsabai Városfejlesztési Kft. hiába írt ki többször pályázatot, egyik kör sem volt eddig eredményes. Ezúttal meghívásos eljárást hirdettek, melyen Kontur András, Győrfi Balázs és Pintér Attila vett részt, ám ez a pályázat sem zárul sikeresen.
A képviselők a napirendi pontot 16 igennel elfogadták.
10:17 - Elárvereznek egy hektárt a Jamina iparterületből
Békéscsaba önkormányzata még 2017-ben nyert forrást a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programban ipari parkok létesítésére a Kétegyházi és a Csanádapácai úton. Mindkét létesítmény elkészült, megtörténtek a szükséges engedélyeztetések. Több mint egy éve befejeződött a két projekt, ám a később Jamina ipartelepre keresztelt terület esetében a környező szántóföldek átminősítése még nem zárult le, amely nélkülözhetetlen lenne a későbbi értékesítéshez, hasznosításhoz. A szakemberek éppen ezért megkezdték az egyeztetéseket az érintett szakminisztériummal, ugyanis egyéb kérdések is fennállnak még.
Az előterjesztésből az is kiderül, hogy viszonylag aktív az érdeklődés a területe iránt. Az előterjesztő azt javasolja, hogy egy hektárt nyilvános árverésen értékesítsenek a Jamina iparterületből.
A polgármester a helyszínen azzal egészítette ki az előterjesztést, hogy az államkincstárral még zajlanak azzal kapcsolatban egyeztetések, hogy lehetséges-e az árverezés, mivel az iparterület százszázalékban uniós forrásból épült meg. Az utóbbi egy évben megnövekedett az érdeklődés az ilyen területek iránt, ez az első kísérlet arra, hogy ilyen módon értékesítsenek ilyen típusú ingatlant. A kikiáltási ár 67 millió forintról indul majd.
15 igen és 1 tartózkodás mellett fogadta el a grémium az előterjesztést.
9:44 - Átszervezik az Esély Pedagógiai Központot
A Békéscsabai Tankerületi Központ az általa fenntartott Esély Pedagógiai Központ, Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Kollégium és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény átszervezésének véleményezését kéri a békéscsabai önkormányzattól. A Vandháti út 3. szám alatti intézménybe az egész megyéből járnak gyerekek, akik speciális oktatás részeként folytatják tanulmányaikat. A tankerület a Vandháti úti intézmény maximális tanulói létszámát 120 főről 135-re emelné, a Gyulán, a Szent István úton található két tagintézményt megszűntetné, ugyanakkor tagintézményt létesítene a magyarbánhegyesi Dr. Illyés Sándor Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Kollégium és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény három telephelyén, ahol az évfolyamok számát is növelnék.
Az előterjesztést a grémium 16 igen mellett fogadta el.
9:59 - Javítani kell a levegő minőségét Békéscsabán
Amint azt korábban megírtuk, a Life HungAIRy 2017 programban részt vesz Békéscsabai önkormányzata, valamint a Békéscsabai Városfejlesztés Nkft. a budapesti Hermann Ottó Intézet partnereként. A programon belül hajtják végre a Levegőminőség-védelmi Integrált projektet, melynek célja a Nemzeti Levegőszennyezés-csökkentési Programo végrehajtásának elősegítésére irányuló levegőminőségi tervek megvalósítása és monitorozása. A tagok vállalták, hogy a saját településükre vonatkozóan elkészítik a levegőminőségi terveket, ezeket pedig kétévente felülvizsgálják – ez történt meg most Békéscsabán is.
Szarvas Péter (Hajrá Békéscsaba) szerint sokszor kell figyelni arra, mi befolyásolja a jó levegőminőséget, ez a lakosság számára is fontos, ha pedig az önkormányzat veszélyt érzékel, arra időben kell válaszolni.
Ádám Pál (Hajrá Békéscsaba) a projekt részleteinek ismertetése mellett arra tért ki, hogy a korábban elfogadott füstköd-riadó terv elkészítésével jó úton haladnak a levegő minőségének javításához.
Juhász István (Hajrá Békéscsaba) szerint a szállópor okozza Békéscsabán a legnagyobb gondot, melyet ezelőtt mintegy 20 évvel kézi eszközökkel mértek. A régi adatok szerint a 20 mérőpontból csupán 4 esetben volt egészségre káros mértékű a szállópor koncentrációja, ennek ellenére helyesnek nevezte, hogy az önkormányzat bizonyos lépéseket már akkor megtett. Örvendetesnek tartja, hogy az elmúlt években üzembe helyezték az automata mérőállomásokat, amelyek folyamatosan monitorozzák a levegőben lévő káros anyagokat. A frakcióvezető az intézkedések közt az útburkolatok felújítását, a kerékpárutak kiépítését, a belváros rehabilitációt, és az energiamegtakarítást biztosító beruházásokat nevezte meg.
Opauszki Zoltán (Fidesz-KDNP) szerint a problémák nem újkeletűek, az önkormányzat azonban jelentős beavatkozásokat, fejlesztéseket tett annak érdekében, hogy megszüntesse a kiváltó okokat. A szálló- és ülepedő por miatt sok teendő van még, ami ellen tenni kell például faültetéssel – fogalmazott a tanácsnok. Kérdésként vetette fel a dűlők beszántását, illetve azt, melyeket lehetne fásítani. Kiemelte, hogy minél többen használják a kerékpárjukat, annál kevesebben ülnek autóba és annál kevesebb a szállópor is, véleménye szerint ezt is szem előtt kell tartani.
Dancsó Tibor (DK) arról beszélt, hogy 2019 óta, mióta képviselő, olyan adatokat olvasott, amely alapján Békéscsaba légszennyezettség területén nem állt hadilábon. Hangsúlyozta, hogy a környezetet szennyezni sokkal olcsóbb, mint az ellen tenni, utalva arra, hogy sokan a takarékoskodás jegyében műanyaggal és gumival fűtenek, olyan anyagok mellett, amelyek fűtésre alkalmasak lennének. Azt javasolja, hogy a fűtési időszakban az anyagok felülvizsgálata lehet egy olyan irány, amellyel csökkenhet a városi légszennyezettség.
Nagy Ferenc (Hajrá Békéscsaba) arról beszélt, hogy a tanulmány szerint nem olyan súlyos a helyzet, mint azt a képviselők felvázolják. Elmondása alapján az elmúlt években jó minősítést kapott a város levegőminőség területén. Kitért arra is, hogy az előterjesztésben lévő adatok a 2019 és 2020-as évre vonatkoznak, amelyek azóta az aszfaltozások és faültetések révén javítottak az értékeken. Kiemelte, hogy a Smart Grid projekt révén a megyeszékhelyen vannak levegőminőségi szenzorok, amelyek adatainak összevetését javasolja, ezt azzal indokolja, hogy a rendszer nem csupán a város egy területén mér értékeket, hanem több helyszínen, így az átlag pontosabb képet mutat majd a helyzetről.
Az előterjesztést a grémium 16 igen mellett fogadta el.
9:14 - Esélyegyenlőségi kérdések a testület előtt
Elkészült Békéscsaba 2028-ig szóló esélyegyenlőségi programja. Ebben szó esik a mélyszegénységben élők, a romák, a gyermekek, nők, az idősek, valamint a fogyatékkal élők helyzetéről, illetve esélyegyenlőségéről, a különböző partnerségekről, civil szervezetek és for-profit szereplők társadalmi felelősségvállalásáról, ahogyan arról is, miként lehetne javítani a jelenlegi helyzeten.
A romák, illetve a mélyszegénységben élők esetében megállapított egyik kezelendő problémának az elavult energetikai rendszereket nevezték meg az önkormányzati lakásokban, valamint az eladósodott családok magas számát.
A szakemberek szerint a gyermekek esetében a legfőbb gondot az internet és a közösségi oldalak veszélyei, valamint a drog jelenti. Ezzel szemben a nőknél a családon belüli erőszakot jelölik meg, az anyatejgyűjtő állomás hiányát, a kevés bölcsődei férőhelyet. Az idősek esetében inkább az informatikában való jártasság hiánya okoz gondot, valamint az, hogy könnyen bűncselekmény áldozataivá válhatnak, emellett sokan szorulnak tartós, bentlakásos, intézményi ellátásra. A fogyatékkal élők körében a probléma az, hogy hiába alakítottak ki sok helyen pályázati forrásból közhasznú épületeket, sok esetben nem gondoltak az autizmussal és más fogyatékkal élő emberre, valamint több fejlesztő, életminőséget javító programra is szükség lenne.
Csicsely Ilona (Fidesz-KDNP) a bölcsődeépítési pályázatot emelte ki, melyben ha lesz lehetőség, akkor az önkormányzat 6 csoportszobát alakítana ki, ezzel segítve a nők munkába állását.
Juhász István (Hajrá Békéscsaba) megjegyezte, hogy technikai jellegű kiegészítésről van szó az előterjesztés esetében, amely tartalmaz intézkedési tervet arra vonatkozólag, hogyan lehetne segíteni a rászorulókat.
Szigeti Béla (Hajrá Békéscsaba) fontosnak tartja, hogy a lakosság szociális helyzetét bemutassák, megköszönte a koncepció elkészítőinek munkáját.
9:13 - Napirend előtt: Kocziha Tündére emlékeztek
Kocziha Tünde korábbi képviselőre emlékezett a képviselő-testület az ülés elején. Az egykori pedagógus 9 éven át volt a közgyűlés tagja, 2010-ben, majd 2014-ben jutott be a testületbe, kompenzációs listán, több bizottság tagja volt, előbb belső, majd külsős tagként. A képviselők egy perces néma csönddel adóztak emlékének az ülés elején.