Koszecz Sándor: Folytatódik az élmény alapú oktatás a KOLLABOR-ban

2020. június 12. 18:27 | Varga Diána

Kugyelka-Zámbori Eszter beszélgetett Koszecz Sándorral a 7.TV Aktuális című műsorában arról a munkáról, amelyet a KOLLABOR Természettudományos Élményközpontban végeztek a veszélyhelyzet kihirdetése óta.

 

– Arra kérem, hogy néhány mondatban foglalja össze, milyen céllal jött létre a KOLLABOR?

Maga a KOLLABOR Természettudományos Élményközpont egy EFOP-projekt támogatásból jött létre, az alapcélkitűzése pedig az, hogy élmény-, illetve alkotópedagógiai foglalkozásokat tartsunk 10-18 éves gyerekek számára. Rendkívül gyakorlatközpontúak vagyunk, így a cselekvésen, az alkotáson keresztül tudjuk megmutatni a fiataloknak, hogy miről is szól a 21. század: a 3D nyomtatótól a lézervágáson keresztül a robotikáig, akár az egészséges táplálkozásig. Ez utóbbi hogyan jön a tudományhoz? Rengeteg olyan tantárgyi koncentrációt rejt magában (biológia, kémia, fizika, és minden egyéb), amit a gyerekek ezeken a tevékenységeken keresztül játékosan, élvezettel tanulnak meg.

 

– Hogyan vehetik igénybe a KOLLABOR-ban ezeket az órákat, szolgáltatásokat, foglalkozásokat a gyerekek?

– A pályázati konstrukció kapcsán jelenleg 21 Békés megyei, oktatási intézménnyel vagyunk szerződéses kapcsolatban. Ebben a pályázati szakaszban az elsődleges cél az indikátorok teljesítése mellett ezeknek az intézményeknek a kielégítése. Maga a projekt az előreláthatóan augusztus végén, szeptember elején zárul. Onnantól kezdve a fenntartási időszak következik. Ez lesz az az időszak, ami klasszikus nyitásként értelmezhető.

 

– Az utóbbi időszakban nagyon megváltozott mindenki helyzete. Ezek a foglalkozások azt feltételezik, hogy a gyerek eddig a KOLLABOR-ban, a központban vannak. Hogyan zajlott a munka? Hogyan változott meg mindez? Számos kezdeményezésben vettek részt, sőt indítottak el önök a veszélyhelyzet kihirdetésekor.

– Ahogy említettem, magára a tapasztalati tudásra építünk. A KOLLABOR-ban jelentős és erőteljes a digitális kultúra, de a személyes részvétel is nagyon fontos. Akkor, amikor március közepén leálltak a foglalkozások, elgondolkoztunk azon, hogy mit tudunk tenni egy ilyen helyzetben, amelyhez alkalmazkodnunk kellett. Első körben egészségügyi dolgozók számára készítettünk arcpajzsokat, a pántokat a 3D nyomtatónk segítségével alakítottuk ki. Ebben egy Békés megyei kötődésű, Budapesten élő ismerősünk segített. Mi több, mint 400 darabot gyártottunk le, de a térségben több, mint 700 darab ilyen pajzsot tudtunk kiküldeni egészségügyi intézményeknek, szociális intézményeknek és mindenkinek, aki hozzánk fordult.

 

– Mi volt a tapasztalat? Hogyan fogadták itt a térségben ezt a fajta segítséget?

– Nagyon jól fogadták. Március közepe, vége felé nagy volt az ijedség, nem tudta senki, hogy mi lesz ebből az egészből, nagy volt a bizonytalanság. Ebben a helyzetben jó volt segíteni és bizalommal fordultak felénk. Ebben az időszakban gondolkoztunk el róla, hogy a partnerintézményeinknek, az iskoláknak hogyan tudnánk segíteni. Egyik napról a másikra kellett átállni digitális oktatásra és jöttek hírek arról, hogy vannak olyan gyerekek, akik nem tudnak ilyen módon bekapcsolódni az oktatásba, mivel nincsenek meg az alapeszközeik hozzá. Április környékén egy gyors felmérést végeztünk, a partnerintézményeinkből egészen magas szám érkezett arról, hogy hány gyerek nem tud ebbe a körbe belépni. Az első körben 21 darab számítógépet tudtunk adományozni a KOLLABOR-t működtető Életfa Kulturális Alapítvány és vállalkozói partnereink támogatásával. A Budapest Bank felajánlásának köszönhetően 32 darab gépet tudunk átadni általános iskolás diákoknak.

 

– Március 16-tól egyetlenegy gyermek sem ment iskolába és otthon kellett megoldani a feladatokat. Valakinek volt internete, valakinek volt mobiltelefonja, de milyen eszközökre volt szüksége azoknak a családoknak, gyermekeknek, akiknek önök is segítettek? Mi az, ami elengedhetetlen volt ahhoz, hogy rendesen részt tudjanak venni a digitális oktatásban?

– A számítógép, mert ugyan mobiltelefonon is meg lehet kapni a feladatokat interneten keresztül, de munkára elsősorban számítógépeket tudunk jól használni. Vannak olyan hátrányos helyzetű családok, ahol nincsen számítógép vagy esetleg több gyerek van. A szülő és a testvérek is online munkarendben vannak; ha egy gépen osztoznak, az ugyanolyan nehézséget jelent. A számítógép hozzáférést tudjuk az erőnkhöz mérten biztosítani.

 

– Hogyan határozták meg, hogy kik kapják ezeket az eszközöket? Feltételezem, hogy nem teljesen önök döntöttek erről.

– Nem. Nagyon sok partnerintézménnyel vagyunk kapcsolatban, az intézményvezetőkkel tartjuk a kapcsolatot. A felmérés után értesítjük őket arról, hogy hány darab számítógépet tudunk adományozni. Mivel az intézmények, intézményvezetők és a pedagógusok ismerik a gyerekeket, az ő hátterüket, ezért bízunk bennük és rájuk bízzuk azt, hogy végül hova fognak kerülni ezek az adománygépek.

 

– Ezeknek a számítógépeknek, laptopoknak mi lesz a sorsa? Maradnak-e a gyermekeknél?

– Ezek adományok, a gépeket nem kérjük vissza: egy adománylevél által az iskoláknak adjuk át és az iskolák adják tovább a diákoknak.

 

– Mik a tapasztalatok? Jöttek-e vissza ezzel kapcsolatosan visszajelzések akár az intézményektől, akár a családoktól?

– Igen, minden intézménytől folyamatosan kapunk visszajelzéseket és nagyon örülnek az adományoknak a családok is.

 

– Mit látnak most? Hogy indul újra a KOLLABOR? Feltételezem, szeptemberbe veszik újra föl a hagyományos, hétköznapi vonalat.

– Részben. Az alkalmazkodóképesség nagyon fontos. Akkor, amikor ezeket az akciókat készítettük elő, a háttérben mi is elkezdtünk átállni a digitális, online kapcsolattartás lehetőségére. Ezért egy vetélkedőt írtunk ki a kollabor.hu honlapon. Ebbe a vetélkedőbe június 12-ig, péntekig várjuk a gyerekek jelentkezését 10 és 18 év között. A keretünk mértékéig azt tudjuk ígérni, hogy akik ezeket a feladatlapokat 80 százalék fölött kitöltik, azoknak egy nyári tábori turnust adunk ajándékba. A nyári táborokra is nagy erővel készülünk. Délelőtti és délutáni turnusokat fogunk indítani, úgyhogy bízunk benne, hogy ezzel is tudunk a gyerekeknek, a szülőknek is segíteni.

 

– A szülőket is rettentően érdekli az, hogy a gyerekek mivel foglalatoskodhatnak nyáron. Milyen jellegű táborokat indítanak?

– Egyszer mindenkinek el kell jönnie a KOLLABOR-ba, utána többször. Lesz egy gördeszka-építő táborunk, aztán lesz egy úgynevezett zero waste táborunk, ez a konyha foglalkozásokhoz kötődik és ahhoz, hogy hogyan lehet hulladékmentesen, de finomat, és egészségeset készíteni. Lesz majd egy videojáték-készítő táborunk, ahol a gyerekek nemcsak játszani fognak a videojátékokkal, hanem ők maguk készítik el azokat, programozási alapismereteket tudnak tanulni ilyen módon. Aztán lesz egy filmes táborunk, ahol a vlogok világába kalauzoljuk a fiatalokat, legyenek akár ők is vloggerek. Nem maradhat ki a műanyag újrahasznosítás és a 3D nyomtatás, a lézervágás sem.

 

– Ha a fiatalokról beszélünk, feltételezem ezek a témák közel állnak hozzájuk. De mit tapasztalnak? Mennyire bátran fognak hozzá a mai diákok a programozáshoz? Mennyire foglalkoztatja őket például az újrahasznosítás?

– Azt gondolom, hogy akkor, amikor valaki bekapcsolódik egy ilyen KOLLABOR-os foglalkozásba, akkor viszonylag nagyon rövid az idő, amikor elkezd feloldódni. Egy nagyon fontos alapelvünk, hogy nincs teljesítménykényszer, mégis van teljesítmény. Nagyon fontos az is, hogy nálunk lehet és szabad hibázni, tévedni. Ez egyébként a minőségfejlesztés alapja is. Ha ezeket az apró momentumokat összerakjuk, akkor egyszer csak a kreativitás felszabadul, ha pedig ez megvan, akkor csodák történnek. Nekünk az a célunk, hogy megmutassuk azokat az eszközöket és lehetőségeket, amivel szabadon lehet alkotni, szárnyalni.

 

– Hogyan és milyen módon lehet jelentkezni? Mire kell odafigyelni? Például a létszámkeretre?

– Ötféle műhelyünk lesz, de az nagyon fontos, hogy minden ilyen műhelyben kis létszámú csoportokkal dolgozunk, vagyis 6-8 fővel. Ez egyrészt a figyelem, a veszély elkerülése miatt és azért fontos, mert szerszámokkal, eszközökkel, gépekkel dolgozunk. Azért is indítottunk rendhagyó módon félnapos táborokat, hogy minél több gyereknek, szülőnek tudjunk segíteni ebben a helyzetbe. Ha valaki nagyon szeretne, akkor egy egész napra is tud jönni, csak akkor az a kérésünk, hogy délelőttre és délutánra más-más műhelyt jelöljön be, így két műhelyt is ki tud próbálni. Jelentkezni a kollabor.hu honlapon lehet, ott lehet minden információhoz hozzájutni.

 

– Ahogy említette, maga a KOLLABOR Természettudományos Élményközpont egy pályázatnak köszönhető. Elindul a fenntartási időszak. Mire fognak odafigyelni? Vannak-e olyan foglalkozások, amelyeket biztos, hogy el fognak indítani, mert eddig is népszerűek voltak?

– A nyári tábor kapcsán is toborozni fogunk a szeptemberi indulásra, vagyis ilyen vagy ehhez hasonló foglalkozások lesznek majd ősztől is. Kézenfekvő, hogy szakköri foglalkozásokkal induljunk majd szeptembertől, hiszen két éven keresztül a pályázatból ezt végeztük. Ugyanakkor maga az alkotótér egy közösségi alkotóműhely: ha idegen kifejezésekkel élünk, akkor egy úgynevezett makerspace, alkotótér, alkotóhely, ahol létre is lehet hozni dolgokat. A gyerekektől a felnőttekig gondolkodhatunk, akár egy induló vállalkozás prototípus-gyártása is meg tud valósulni egy ilyen térben vagy akár egy ötletet is el lehet indítani, sikerre vinni. Itt nincsen jelentős különbség a gyerekek és a felnőttek közt. Nagyon fontosnak tartjuk azt, hogy a gyerekek is megkapják azokat a gondolati impulzusokat, amitől ez az ötlet megvalósítása elindulhat, egy ötlet sikerre vitele elindulhat akár olyan módon, hogy abból egy vállalkozás is lehessen a későbbiek során.

 

– Szeptembertől hol, hogyan lehet önöket keresni?

Ahol minket mindig meg lehet találni, az a kollabor.hu honlapunk, ahol minden információt közzé fogunk tenni. A közösségi médiában is elérnek bennünket, várjuk az érdeklődőket.

További programok »

FEL