Jónak indult az idei dinnyeszezon, hiszen a minőséggel és a mennyiséggel sincs gond, ám a termelők arra panaszkodnak, hogy az egyik multinacionális üzletlánc lenyomta az árakat. Az áruház ugyanis a szezon elején 100 forintra csökkentette a dinnye fogyasztói árát - közölte a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke. Ez az ár a termelőnek 30-35 forintos felvásárlási árat jelent, pedig csak a bekerülési költségük eléri a 40 forintot.
Az egyik Békés megyei gazdálkodónál is kiváló minőségű gyümölcs termett idén, de a jelenlegi felvásárlói árakkal sehogy sem jön ki jól a termelő.
– Most a 20 forintos felvásárlási árral és az 500 mázsás hektáronkénti átlagterméssel pontosan nullán vagyunk. Amit innen a napszámosokkal leszedünk és elszállítunk, már mind mínusz. Az alsó ár az a 30-35 forint, az lenne a legalacsonyabb – mondja Sallai János dinnyetermelő.
Mochnács György hosszú évtizedek óta saját kezűleg, sokszor egyedi módszerrel termeszti a zöld vagy sárga héjút. Szerinte a közéleti szereplőknek vagy a döntéshozóknak kell azonnal lépniük, hogy ne legyenek ennyire alacsonyak a felvásárlási árak.
– Sokkal nagyobb összefogásra lenne szükségünk, már a termesztő év legelején. Úgy kellene megegyezni - aminek igazi értéke lenne - hogy a felvásárlási ár a minőséghez igazodjon – véli a dinnyetermelő.
Van, aki több mint 20 éve dinnyézik, ez a megélhetése, mégis drasztikus lépésre szánta el magát, így akarja ugyanis a dinnyetermelők, az áruházláncok és az egész szakma figyelmét felhívni a mára szinte tarthatatlan helyzetre.
– Úgy döntöttem a családommal, hogy nem fogom növelni a kínálatot és ezért abbahagyom a dinnyézést –közölte Oravecz Tamás volt dinnyetermelő.
"A 100 forinos ár a termelők megalázása"
A multinacionális cég árleverésének a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke szerint csak az volt a célja, hogy becsalogassa a vásárlókat az üzletekbe, miközben ezzel szerinte visszafordíthatatlan károkat okozott a vállalat.
– Nem kérünk külön eljárást a magyar dinnyének. Ha az import gyümölcs 250 forint, akkor a 100 forint a magyar termelők megalázását jelenti, amit határozottan visszautasítunk. Nem gondoljuk korrektnek azt, hogy egy terméket kizárólag marketing célra használjanak fel - mondta a behir.hu kérdésére Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke.
A piacon megkérdezett vásárlók azt mondják, mindig az általuk jól ismert helyi termelőnél vásárolnak, hiszen megszokták a kiváló minőséget.
– Rájöttünk már párszor, hogy sokszor az olcsó a drága. Mert sajnos az vagy nem olyan minőségű, vagy pedig elfonnyad egy pillanat alatt. Inkább fizetek érte egy kicsit többet, de azt tudni szeretném, hogy biztos helyről van – árulta el az egyik vásárló a piacon.
Az agrárkamaránál vizsgálat indult, emellett az árleverő multinacionális céget feljelentették a versenyhivatalnál. A NAK szerint nem megengedhető, hogy bárki a termelőkkel fizettesse meg a saját reklámkampányát.