Kihívásokkal teli évet zárt az autópiac Békés vármegyében is

2023. január 4. 08:34 | Vincze Attila

Elsősorban az áremelkedések és a készlethiány miatt kihívásokkal teli évet zárt az autópiac Békés vármegyében is. Az iparági beszámolók alapján az új autók értékesítésénél átlagosan 10-15 százalékos visszaesés volt tapasztalható, míg a használtpiac annak ellenére döntött eladási rekordokat, hogy egy év alatt közel húsz százalékkal drágultak a gépkocsik.

Ha valaki csak 2021-ben járt utoljára használtautó kereskedésben, akkor elcsodálkozhat az árcédulákon: nem egy esetben akár 20 százalékkal is drágábban kapható egy-egy márka jó állapotú modellje. A békéscsabai Autó Dual vezetője, Bernát Barna elmondta, hogy az áremelkedésekért elsősorban az infláció és az import lelassulása okolható. Mint mondta, a kereslet ennek ellenére 2022-ben végig élénk maradt, leginkább a kisebb fogyasztású, alacsonyabb fenntartású autókat iránt, ugyanakkor többen választották az elektromos és hibrid gépkocsikat is.

– A kereslet mindvégig aktív volt az év során, ami elsődlegesen annak tudható be meglátásunk szerint, hogy az újautók esetében a szállítási határidők kitolódtak, akadoztak az ellátási láncok, ebből adódóan ez a forgalom részben áttevődött a használtautó piacra, tehát itt sokkal nagyobb kereslet csapódott le éves szinten, mint egyébként a korábbi időszakban – fogalmazott.

 

 

A csabai Meszlényi-Autó szalonjában a legtöbb gépkocsit már eladták, de amíg nem érkeznek új járművek, addig nem vehetik át őket a friss tulajdonosok. A kereskedés marketingvezetője kiemelte, nehéz év van mögöttük, leginkább azért, mert a készletek korlátozottak voltak, akadtak például olyan modellek, amelyeket rendelni sem lehetett. Meszlényi Dániel hangsúlyozta, átlagosan 20-25 százalékkal drágultak az árak 2021-hez képest, azonban ez most azért másodlagos, mert elsősorban a kínálat határozta meg a keresletet.

– Hogyha most kizárólag az értékesítési darabszámokat nézzük az új autók tekintetében, akkor egy 10-15 százalékos visszaeséssel számolhatunk, ami tulajdonképpen annak tudható be, hogy hiába volt és van is egyébként megfelelő szerződés állományunk, nem feltétlen tudjuk átadni azokat az autókat, mert még nem érkeztek be, de azért azt tényleg kimondhatjuk, hogy szépen lassan megjönnek a megrendelt autók, csúszás létezik, azonban ki tudjuk szolgálni a vevőinket – hangsúlyozta. 

A szakember ugyanakkor hozzátette, optimista a jövővel kapcsolatban, meglátása szerint 2023 végére, vagy legkésőbb 2024-re már visszaállhat a hazai autópiac a normál kerékvágásba.

További programok »

Gazdaság

Czomba Sándor: Jövőre 9 százalékkal nő a minimálbér

Jövőre kilenc, két év múlva tizenhárom, három év múlva pedig tizennégy százalékkal nő a minimálbér. Nem volt egyszerű, de megszületett a bérmegállapodás a kormány, a munkáltatók és a munkavállalók képviselői között - mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára.
11:18
FEL