A szeptemberi kiugró számok azt mutatják, hogy a gyártók zöme talpraállt az akár több hónapos járvány miatti leállás után. Az első kilenc hónapban idén alig több mint 90 ezer új személyautót helyeztek forgalomba, ez 2019-hez képest 21,7, 2018-hoz viszonyítva pedig 13,9 százalékos lemaradást jelent. Hegedűs Sándor, a békéscsabai Automobil Körös márkakereskedés vezetője megkeresésünkre elárulta, hogy az idén szeptember végéig 1396 autót helyeztek forgalomba Békés megyében, ez tavalyhoz képest 25 százalékos visszaesést jelent. A szakember kifejtette, hogy ők eddig nagyjából a tavalyi értékesítési számokat produkálják.
– Mi szeptemberig bezárólag darabra ugyanott tartunk, mint az elmúlt évben. Ez valahol örömteli, viszont nyilván még nem látjuk, hogy az év vége ugyanúgy sikerül-e, mint tavaly – magyarázta a kereskedés vezetője.
Hegedűs Sándor szerint az olcsóbb márkákat jobban megviselte a válság, mint a drágábbakat. A városi terepjárók vagyis a SUV-k nagyon népszerűek továbbra is a piacon. Jósolni azonban nem mert, mivel a szerződéskötés és a forgalomba helyezés időpontja között több hónap is eltelhet, így az idei év még komolyan meghatározhatja a jövő évi eladási számokat.
A járvány első hullámának idején a használtautó-piac is drasztikusan visszaesett, a statisztikák viszont azt mutatják, hogy júniustól egészen mostanáig a forgalom élénkülő tendenciát mutat. Bernát Barna, a békéscsabai Autó Dual használtautó kereskedés ügyvezetője elmondta, hogy most már majdnem annyi autót adnak el, mint a járvány előtt. A kereskedő szerint a gyárak leállása miatti várakozás, és az új környezetvédelmi normák okozta drágulás azt eredményezte, hogy új helyett sokan inkább fiatal, jó állapotú használtautót vásárolnak.
– Nagyon sokan áttértek az új autó vásárlásról a használt autó vásárlására. Készletünkön főleg minőségi, magyarországi, ellenőrzött előéletű autókat tartunk, vevőink sokkal inkább választanak egy 3-4 éves autót, mint egy hosszabb várólistás új autót – mondta a kereskedő.
A kereskedés ügyvezetője hozzátette, hogy több olyan vásárlójuk is akadt az elmúlt időszakban, akik a nagyvárosi tömegközlekedést váltják ki egy olcsó kisautó vásárlásával. Elmondása szerint ennek az lehet az oka, hogy sokan a járvány miatt nem szívesen szállnak fel a buszra, így inkább egy idősebb, de olcsón fenntartható autót választanak.