Tavaly nyáron lépett hatályba az utazási irodák tevékenységével kapcsolatos jogszabályi változás, amely az utazásszervezői tevékenység törvényi definícióját és a fizetésképtelenség elleni védelem rendszerét is kialakította. Bár az új szabályok alkalmazkodnak a kor elvárásaihoz, elengedhetetlen az utazók körültekintő figyelme és tájékozódása.
A tavaly július elsején hatályba lépett jogszabályváltozást egy új irányelv elfogadás indokolta, amelynek átültetésére minden tagállamnak 2008. július elsejéig volt lehetősége – mondta el Békési Tamás, a Budapesti Kormányhivatal Idegenforgalmi és Közraktározás-felügyeleti Osztály osztályvezetője a Kossuth rádió Napközben című műsorában.
Mint mondta, ezt Magyarország is megtette. Az uniós direktíva egy közel húsz évvel ezelőtti szabályozást váltott fel.
A nagyobb biztonságot szolgálja
A szabályok újragondolása indokolt volt, hiszen az értékesítési mechanizmusok és a technikai megoldások is megváltoztak – hangsúlyozta Békési.
Kifejtette: az utazásszervező vállalkozások fizetésképtelenség elleni védelmének rendszerét is újragondolták: a szervezőket terhelő követelmények között megjelent egy közel 10-20 százalékos össz-biztosítékrendszer növekedés is. Ez az utasok befizetéseinek nagyobb biztonságát hivatott szolgálni – mondta Békési.
Attól még tájékozódni kell
Úgy fogalmazott, bár az utazásszervezői tevékenység folytatásával összefüggésében több garanciális tényezőt meghatároztak az új szabályozásban, elengedhetetlen a tájékozódás. Mint mondta, a Budapesti Kormányhivatal oldalán ezt bárki megteheti. A naprakész nyilvántartás a szakértő szerint sokat segíthet a megfelelő tájékozottság kialakításában.
Békési elmondta azt is, azok a cégvezetők vagy tulajdonosok, akik már előidéztek csődhelyzetet vagy körülményt, eltiltásokat és a vállalkozás nyilvántartásból történő törlését vonják magukra, az elkövetkezendő öt évben pedig új utazási irodát nem alapíthatnak.
Forrás: hirado.hu, Kossuth Rádió