Manapság rengeteg online fiókkal rendelkezünk és naponta többször is bejelentkezünk egy-egy felületre – pénzt utalunk a bankszámlánkról, vásárlunk, képeket töltünk fel, taxit rendelünk vagy épp ételt. Mi történik akkor, ha nem tudunk bejelentkezni egy fiókba épp, amikor szükség lenne rá? Mi van akkor, ha kapunk egy „hibás jelszó” hibaüzenetet?
Erős és nehezen megjegyezhető jelszavak
A kiberbiztonsági cég kutatásai azt mutatják, hogy a felhasználók alapvetően tisztában vannak az erős jelszavak fontosságával. A válaszadók szerint a három legfontosabb felület, ahol kiemelten fontos egy igazán erős jelszó használata a következőképp alakult: 63 százalék szerint az online banki számlák, 42 százalék szerint az online fizetős fiókok (e-pénztárca, PayPal stb.), 41 százaléknak a webshop oldalak fiókjai.
Ugyanakkor a nehezen feleleveníthető jelszavak hátránya, hogy az emberek nagyobb valószínűséggel felejtik el őket és előfordulhat, hogy nem tudnak belépni saját fiókjukba. Az emberek 38 százaléka nem tud gyorsan azonos erősségű jelszót visszaállítani miután az előzőt elvesztette. Emiatt sokan stresszelnek, és nem tudják folytatni elkezdett tevékenységeiket.
A jelszó tárolások kapcsán megállapítható, hogy az emberek több mint a fele nem megfelelően őrzi azokat, mintegy negyede pedig füzetbe írja fel, ami szintén nem tekinthető biztonságosnak.
Gyenge és könnyen felidézhető, valamint feltörhető jelszavak
Egy másik megoldás, amikor néhányan nem biztonságos módon választanak jelszót, azaz nagyon könnyen meg lehet jegyezni, de ugyanilyen könnyen fel is lehet törni. Egyetlen előnyük, hogy elkerülhető általuk a nehéz jelszó okozta szorongás. Például a felhasználók 10 százaléka egy jelszót használ minden online fiókjához, amely mindaddig zökkenőmentes és egyszerű online jelenlétet tud biztosítani, míg nem kerül kiberbűnözők kezébe. Amint azonban illetéktelenek hozzáférnek, úgy minden felületünk elérhetővé válik.
A megkérdezettek 17 százaléka vallotta be, hogy már feltörték fiókját az elmúlt 12 hónap alatt. A levelezőfiókok elleni támadások a leggyakoribbak, ezt követi a közösségi média felületek, az online bankszámlák, és a webshop fiókok feltörése.
Forrás: hirado.hu