Az adategyeztetés célja, hogy az ügyfelek a nyugdíjbiztosítási nyilvántartásban szereplő adataikról részletes és pontos tájékoztatást kapjanak. Az adategyeztetési eljárás hivatalból három évvel a nyugdíjkorhatár betöltése előtt, a 62. életév betöltését követően indul, azonban naptári évenként egyszer bárki kérheti a nyugdíjbiztosítási adatainak igazolását.
A kormányhivatal az adategyeztetés során egy részletes kimutatást küld az ügyfél részére, amely tartalmazza a nyugdíjbiztosítási hatósági nyilvántartásban megtalálható adatokat. Az ügyfél észrevételt tehet a kimutatásra és benyújthatja az általa közölt, nyilvántartásban nem szereplő adatokat igazoló okiratokat.
Az eljárás során szükség esetén megtörténik az esetlegesen téves, hibás adatok javítása, így a jövőbeni nyugdíj-megállapítás folyamata gyorsabbá és egyszerűbbé válik. A nyugdíj adategyeztetés minden esetben határozattal zárul, mely tartalmazza az elismerhető magyar szolgálati időt, a Nők 40 kedvezményes nyugdíjához a jogosultsági időt, a korkedvezményes időt és a nyugdíj alapjául szolgáló kereseteket is.
Fontos tudni, hogy évente egy alkalommal életkortól függetlenül, illeték- és költségmentesen kérhető a nyugdíjbiztosítási adatok igazolása. A kérelmet kizárólag elektronikusan lehet benyújtani a www.magyarorszag.hu honlapon a „Nyugdíj” főmenü „Adategyeztetés, hatósági bizonyítvány, megállapodás” alpontban található „Hatósági nyilvántartásban szereplő nyugdíjbiztosítási adatok egyeztetése iránti kérelem (NY_AEKER_01)” űrlap kitöltésével. További információ személyesen a kormányhivatal nyugdíjbiztosítási ügyfélszolgálatán, Békéscsabán, a Luther u. 3. sz. alatt is kérhető.
Dávid Ferenc főosztályvezető
Békés Vármegyei Kormányhivatal Családtámogatási és Társadalombiztosítási Főosztály