HEREND I DNEREH – 200 év porcelán-történelme Gyulán

 

191 éve Stingl Vince gondolt egy merészet és alapított a Bakony hegyei között egy porcelán előállítására törekvő üzemet, mely mára Európa legnagyobb porcelánmanufaktúrájává fejlődött. A kezdet nehéz volt – az előállítás folyamata költséges, és művészileg is kihívásokkal teli. 1839-ben Fischer Mór,  tatai kereskedő – óriási ambíciókkal és jelentős tőkével – lett a Manufaktúra új tulajdonosa.

Irányítása alatt a Herendi Porcelán fogalom lett. Művészi igényessége, kiváló „marketing” munkája elnyerte az arisztokrácia, sőt a császárok, királyok elismerését is. Díszítményeit gyakran nevezte el első főúri, királyi megrendelőiről, s ezek a dekorációk mind a mai napig őrzik e neves rendeléseket. Az első pillanattól kezdve minden folyamatot manufakturális úton végeztek Herenden, ami így van 191 évvel később, ma is. Ez a garancia arra, hogy a Herendi Porcelán kézműves, egyedi termék. S van még egy titok, mely jelen kiállításunk alappillére is: a hagyományok ápolása mellett a folyamatos megújulás képessége. Tradíció és innováció. Ez az a tulajdonság, melytől tökéletes lehet a Herendi Porcelán minden korban.

A termékpaletta elképzelhetetlenül sokszínű: több mint 16.000 forma, és közel 4.000 minta, melyek szabadon variálhatók. Tradíció. S évente 350-400 új termék készül a Manufaktúra falai között, gyakorlatilag minden nap egy-egy új Herendi születik. Innováció. A világ több mint 60 országába exportál, de talán nincs a világnak olyan szeglete, ahol a Herendit ne ismernék. Unikum és Hungarikum. Időtlen és gyönyörű. Varázslatos és szépséges. Ellenállhatatlan és tökéletes. Álmodozó és valóságos. Divatot teremt, mégis örök. Igazi kincs. Hagyományápoló és előremutató.

Herenden közel 800 munkavállalónak van egy közös szerelme. A nagy Ő, törékeny, fehér arany: a porcelán. S ahogy a tökéletes kapcsolatot is a szenvedély működteti, így a Herendi Porcelán közel 200 éves sikerének is a szenvedély a titka. S ahhoz, hogy egy kezdeti pici üzem, és egy alapító álma mára a világ minden lakott földrészén ismert és elismert márka legyen, ahhoz még kellett valami:

A környezethez alkalmazkodás művészete, úgy, hogy közben a kézművességet, a hagyományokat, egy termék, egy márka tradícióit is képes legyen megőrizni, s közben folyamatosan megújulni.

A Gyulai Almásy-kastély legújabb tárlata e tematika köré épült. Mint egy időutazás, vagy mint Alice Csodaországban. Hol a XIX. században vagyunk, hol a XXI században.  Közben kiemelkedő bravúrdarabok az elmúlt 200 évből, és híres dekorációk közel két évszázados fejlődése. Installációs megoldásokban is merészen, szokatlanul, bátran.

A tárlat megtekinthető 2017. május 5-október 1. között, a Gyulai Almásy-kastély Látogatóközpont nyitvatartási idejében.

Megosztás:

Címke: , ,