A Gál Ferenc Főiskola Szarvasi Gyakorló Általános Iskola és Óvoda korábban gyermekzsivajtól volt hangos. Az intézmény nevelői a kialakult helyzetben is igyekeznek hatékonyan végezni a gyerekek oktatását és támogatni őket.
A digitális oktatásban napi szinten felmerülő kérdések megválaszolására a főiskola egy operatív munkacsoportot szervezett, amely napi szinten ad válaszokat a felsőoktatásban és a köznevelésben felmerülő helyzetekre. A főiskola képzésfejlesztési igazgatója és főiskolai mestertanára, Bíró Gyula elmondta: az alapelvük az volt, hogy minél egyszerűbben, de annál hatékonyabban segítsék a diákok és oktatók munkáját.
− A főiskola a fenntartásában működő intézményeket támogatva, a Google Classroom felületen kezdte meg az oktatását. Ez gyakorlatilag azt jelentette, hogy a veszélyhelyzet kihirdetését követően már a hétfői naptól, március 16-tól a gyermekek már tananyagokat kaptak, illetve a tanárokkal élő, kontakt órákon vehettek részt − fogalmazott az igazgató.
Bíró Gyula hozzátette, hogy a fenntartó minden általános iskolás tanulójának tabletet biztosított az otthoni tanuláshoz. A felsőoktatásban a Neptun és a Moodle felületein adják át a tananyagot a hallgatóknak, ahogy a számonkérésekre is folyamatosan online tesztrendszereket fejlesztenek. A végzősök a szakdolgozataikat a főiskola internetes felületeire tölthetik fel, ahol a bírálók értékelhetik majd azokat.
Fejezetek a Covid-19-es távoktatás digitális tapasztalataiból
Dr. Thékes István főiskolai docens évek óta kutatja az infokommunikációs technológia (IKT) eszközök bevezetésének hatását az oktatásba. A veszélyhelyzet bejelentését követően a kutató egy online kérdőívet állított össze, amelyet Békés megyei iskolák vezetőinek küldött el. 44 igazgató válaszolta meg a kérdéseket a digitális oktatásra való átállással kapcsolatban. A Fejezetek a Covid-19-es távoktatás digitális tapasztalataiból című tanulmány első fejezete elérhető az interneten.
- Egyrészről ez óriási lehetőség, egyúttal felelősség azoknak a hazai szakembereknek, akik már az elmúlt években szorgalmazták az IKT eszközök nagymértékű integrációját az oktatásba. Másrészről a helyzet nagy kihívás elé állította azokat, akik még inkább a hagyományos pedagógiai, herbarti, frontális módszertan hívei voltak. A harmadik, egyben legnagyobb pedagóguscsoport azoké, akik eddig ingadoztak a hagyományos és a 21. századi iskolai és oktatási modellek és módszertanok között. Most lehetőséget kaptak arra, hogy a továbbképzéseken, online platformokon, kisebb workshopokon megismert digitális pedagógiára vonatkozó tudásokat, ötleteket, jó példákat élesben kipróbálják − fogalmaz dr. Thékes István a kutatás céljáról.
A kutató felidézte, hogy idén február közepén éppen a békéscsabai TEDx rendezvényen tartott előadást a digitális pedagógiáról és annak bevezetésének fontosságáról.
− Ez február 15-én volt, akkor még én sem gondoltam volna, hogy ennyire korán és ilyen hirtelen élesedik és bevezetésre kerül gyakorlatilag az a módszertan, amiről az elmúlt fél évtizedben sokat beszéltünk a kollégáimmal − fogalmazott a főiskolai docens.
Thékes István a kutatást folytatva a pedagógusokat, majd a tanulókat kérdezi majd a digitális oktatásra való átállással kapcsolatban.