Fölker Csaba: A gépészet, informatika és a rendészet iránt érdeklődőket várjuk

2024. november 7. 08:29 | Mikóczy Erika

A Békéscsabai Szakképzési Centrum nyolc tagiskolájában zajlik szakképzés Békéscsabán. Sorozatunkban az intézményvezetők segítségével bemutatjuk az iskolákat és az ott folyó képzéseket. A BSZC Nemes Tihamér Technikum és Kollégium igazgatójával, Fölker Csabával Varga Diána műsorvezető beszélgetett a 7.Tv Aktuális című műsorában.

– Mit kell tudnunk a technikumról? Milyen a képzési kínálat az intézményben?

– Iskolánk ebben a tanévben jubileumot is ünnepel, most kezdtük meg a 35. tanévünket. Az évet is részben ennek szenteljük: folyamatosan különböző programokat szervezünk az érdeklődőknek és a diákjainknak. 1988-ban indult az iskola gépészeti képzéssel, majd később jelent meg az informatika. Ez adja iskolánk, a Gészi képzésének a fő vázát is. 2018-ban vettük fel Nemes Tihamér nevét, akiről azt kell tudni, hogy a műszaki tudományok doktora volt. A 19. század végén született, gépészmérnöknek tartotta magát, de a hazai kibernetika egyik úttörője is volt. Képzéseink is ezt a széles palettát fedik le. A gépészet ágazatba gépgyártás-technológiai technikusokat várunk szeretettel. Ők a képzés után olyan technikusok lesznek, akik a gépeket tervezik, karbantartják, szervizelik. Ezt elsősorban azoknak tudnám ajánlani, akik gyerekkoruk óta érdeklődnek a fúrás-faragás iránt. Náluk is megjelent a robotika és az automatizálás, ehhez kapcsolódóan nem olyan régen indult a mechatronikai technikus szakunk. Három ágazat egyvelegéből alakul ki a mechatronikai technikusi szak, ők elsősorban gépészek, ugyanakkor informatikusok is, hiszen a robotizáció megjelenésével a programozásban és a robotok karbantartásában és vezérlésében is részt vesznek. Ha pedig bármi probléma adódik, akkor hozzá kell, hogy nyúljanak. Ezek a robotok továbbá az elektronika ágán is szerepelnek, így mechatronikai technikusaink három ágazatban kapnak információt, szaktudást, és reméljük, hogy megállják a helyüket az egyre jobban elterjedő robotizáció világában.

 

Az elmúlt 35 évben rohamosan fejlődött az informatika és a gépészet. Az iskola mennyire tud lépést tartani az újdonságokkal?

– Igyekszünk a piaci igényeknek megfelelni, gyakorlatilag ehhez igazítjuk a különböző eszközfejlesztéseinket is. A szakképzési centrum révén nagyon jó úton haladunk, folyamatosan tudjuk fejleszteni az eszközparkjainkat. Az informatika terén pedig folyamatosan keressük az új lehetőségeket. Nemzetközi Cisco Hálózati Akadémia vagyunk, most sikerült egy új AVS Akadémiává válni, és folyamatosan keressük az új és új lehetőségeket. Jelenleg folyamatban van a Microsoft-al egy közös, szintén akadémiai lehetőség, amelyet intézményünk meg tud valósítani. A vállalati szférában folyamatos a jelenlétünk és az eszmecsere például a volt tanulóink által is, akik közül többen vezető pozícióban vannak. Közlik velünk, hogy milyen igényeik lennének, és milyen igények lehetnek a jövőben, hisz előrelátó stratégiával rendelkeznek. Mi pedig igyekszünk úgy alakítani a szakmai programunkat, hogy később is megállják a helyüket a tanulóink.

 

 

Említette a Cisco-t és az AVS-t. Ezek mik pontosan?

– Az informatika ágazatban kettő szakmát is tanítunk, az egyik a szoftverfejlesztő és -tesztelő. Ők azok a szakemberek, akik programozzák a weboldalainkat, vagy asztali alkalmazásunkat, de a mobilalkalmazás-fejlesztés is megtalálható a tananyagaik között. A másik a hardveres vonal: az informatikai rendszer- és alkalmazás-üzemeltető technikus. Régen úgy kerültek köztudatba, hogy ők a rendszergazdák. Jó pár évvel ezelőtt azt mondtam volna, hogy ők azok, akik telepítik a számítógépeket, összeszerelik és szétszedik. Ez ma is igaz, ám azért ennél sokkal, de sokkal több feladatuk van. Idekapcsolódik például a Cisco Hálózati Akadémia, amely közép- és nagyvállalati rendszerben is a különböző hálózati eszközök programozásával, telepítésével, és biztonságtechnológiával foglalkozó, nemzetközileg elismert tananyag. A nálunk végzett tanulók erről kapnak egy hivatalos dokumentumot, amelyet később a közép- és nagyvállalatok beszámítanak. Ha valaki továbbtanulna, akkor jó pár egyetem elfogadja, így a hálózat irányú tantárgyak alól felmentést kapnak. Ugyanehhez kapcsolódik az AVS Akadémia is. Most már egyre többet hallani, hogy például az adataink a felhőben találhatóak meg. Az AVS Akadémia ezt hivatott megtanítani a diákoknak. Az informatikai rendszer- és alkalmazás-üzemeltető technikusaink pedig ezeknek a nemzetközi programoknak a segítségével tényleg piacképes tudást kapnak nálunk.

 

A kínálatukban ott szerepel a rendészeti képzés is. Erről mondana néhány szót?

– Nyolc évvel ezelőtt indult el a közszolgálati technikus képzésünk a Belügyminisztériummal, illetve a Békés Vármegyei Rendőr-főkapitánysággal szoros együttműködésben, de partnerünk a Békés Vármegyei Büntetés-végrehajtási Intézet is. Ma már például a városi ünnepségeken is megtalálhatók tanulóink, ahol gyakorlóruhában, egyenruhában az iskolát is képviselik. Jelenleg duális képzésben van tanulónk a reptéri rendőrségi igazgatóságon, valamint szoros partneri viszonyt ápolunk a katasztrófavédelemmel. A közszolgálati technikus ágazaton, illetve szakmán belül mi a rendészeti vonalat képviseljük. Tehát olyan technikusokat és szakembereket képzünk, akik az előbb említett közszolgálati szervekhez tudnak majd csatlakozni, ott tudnak elhelyezkedni a későbbiekben.

 

– Azoknak, akik rendelkeznek már érettségivel, vagy felnőttként pályát szeretnének módosítani, van-e lehetőségük az önök iskolájában tanulni?

– Igen, a felnőttoktatásunk folyamatos, az elmúlt években és most is a szoftverfejlesztő és –tesztelő szak iránt nagy az érdeklődés. Sokan jönnek, akik munka mellett, vagy átképzésként szeretnének egy piacképesebb szakmát szerezni. Ezek a képzések délután, illetve este vannak, így munka mellett is beilleszthetők a napirendbe. A későbbiekben ezt szeretnénk kiterjeszteni a mechatronikai technikus, illetve az automatizálási technikus képzésekre is.

 

– Mit jelent a duális képzés, és az iskola milyen duális képzőhelyekkel van kapcsolatban?

– Az új szakképzési rendszerben nagyon fontos a duális képzés megléte. Hiszen bármennyire is felszerelt egy iskola, azért többszáz milliós robotokkal például nem rendelkezhet. Emiatt is nagyon fontos a duális képzőhely, illetve a duális partnerek jelenléte az oktatásban. Ezek olyan vállalkozások, vállalatok, amelyek fogadják a tanulóinkat, és életszerű helyzetben tanítják őket a mindennapos gyakorlatra. A 13. évfolyamos, utolsó éves gépgyártás-technológiai technikusaink, illetve mechatronikai technikusaink mindannyian kint vannak duális partnernél. Legnagyobb duális partnerünk a Linamar Hungary Zrt., illetve a Hirschmann Car Communication is a duális partnereinkhez csatlakozott. Informatika terén nincs most jelen pillanatban olyan tanulónk, aki kint lenne duális partnernél. Rendészet vonalon viszont az előbb említett szerveknél vannak tanulóink, akik szakképzési munkaszerződés keretein belül sajátítják el a mindennapos gyakorlati tudományt. Úgy gondolom, nagyon fontos ennek a megléte, hiszen a mindennapos teendőket nem helyettesítheti egy elméleti, vagy egy olyan gyakorlati oktatás, ahol nem minden eszköz található meg.

 

– Az érdeklődők hol találhatnak további információkat az iskoláról és a képzésekről?

– Volt már nyílt napunk, a következő pedig november 8-án lesz, ez tematikus, kimondottan az informatika iránt érdeklődőknek. Ha valaki esetleg nem tud, vagy nem tudott részt venni, akkor is van még lehetőség: december 7-én egy úgynevezett pótnapot tartunk, ott mind a három ágazatban meg tudjuk mutatni, hogy mi mit tudunk nyújtani. Ezen kívül honlapunkon, a www.nemesgszi.hu oldalon rengeteg információt találhatnak. Van egy tematikus, direkt a továbbtanulással foglalkozó oldalunk is. Ez a www.nemesgszi.hu/tanuljnalunk. Ott a szakmáktól kezdve a pontszámító kalkulátorig sok minden megtalálható.

További programok »

FEL