Első fehér fényszóró és prizma, két első küllőprizma, valamint hátsó, piros fényszóró - ezek a kerékpárok kötelező felszerelései. Ezeken kívül a gyártók sokszor eleve felszerelik a bicikliket különböző láthatósági eszközökkel, például a kerekek külsőjére fényvisszaverő csíkot, a pedálokba pedig prizmát tesznek. Balázs Imre, az egyik helyi kerékpárszaküzlet tulajdonosa kiemelte: nem számít, hogy a lámpák és villogók olcsók vagy drágák a kerékpáron, a lényeg, hogy biztosítva legyen a biciklis láthatósága.
– A legolcsóbbakat is ajánlom, a lényeg, hogy a kerékpáros látszódjon. Aki pedig ennél többet szeretne, az sokféle lámpa, villogó közül választhat. Ma már egészen komoly teljesítményű eszközök léteznek, amelyek nagy fényerőt bocsájtanak ki. Vannak köztük USB-vel tölthetők, elemmel működők, az igényeknek csak a pénztárca szabhat határt – fogalmazott a szakember.
A kedvezőtlen látási viszonyok mellett is fontos a közlekedés valamennyi résztvevőjének, hogy látható legyen és maga is jól lásson – emelte ki a Békés Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője. Szombati Andrea elmondta, hogy bár csak külterületen kötelező a láthatósági mellény használata, szürkület után a településen belül is ajánlja mind a gyalog, mind a kerékpárral közlekedőknek. Az autósok tekintetében azt emelte ki, hogy rendszeresen át kell vizsgálni a járművek műszaki állapotát, a fényszórók, féklámpák és irányjelzők megfelelő működését.
– Szlogen a látni és látszani. Nagyon lényeges, hogy mindenki, aki a közlekedésben részt vesz, ellenőriztesse a látását, ha szükségesnek tartja. Úgy ne induljon el semmiképpen, hogy nem lát tisztán, mert ez nagyon veszélyes lehet és akár baleset is történhet emiatt - mondta a szóvivő.
Hozzátette: a szabályok magukat a közlekedőket védik.