Az avatón Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kiemelte, hogy az M44-es gyorsforgalmi út 62 kilométeres szakaszának átadásával 20 perccel csökken a menetidő Budapest és Békéscsaba között. Jelezte, hogy a beruházással a Tiszakürt-Kondoros közti szakasz tehermentesíti a 44-es számú főutat, csökkenti Jász-Nagykun-Szolnok és Békés megye zaj- és levegőszennyezettségét, emellett a szakemberek a balesetek számának csökkenését is várják. Az építkezés nettó 145 milliárd forintba került. Az államtitkár azt is kiemelte, hogy 2002 óta nem adtak át ekkora szakaszt, akkor az M3-as autópálya füzesabonyi szakaszát adtak át.
Mosóczi László a behir.hu kérdésére arról is beszélt, hogy az M44-es gyorsforgalmi út az átadás évében, azaz 2019-ben ingyenesen használható mind a személygépjármű, mind pedig a tehergépjárművel közlekedők számára. Az államtitkár hozzátette, hogy 2020-tól autópálya vagy megyei matrica megvásárlását követően lehet felhajtani a 2x2 sávos, 62 kilométeres Kondoros – Tiszakürt szakaszra.
Nagy Róbert, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) vezérigazgatója rámutatott, hogy munkatársaik 2004 óta foglalkoznak az M44-es projekttel. Visszaemlékezett arra, hogy 2006 óta készültek a tervek, 2008-ban kapták meg az építési engedélyeket, amely azóta sok helyen megváltozott. Kiemelte: a Békéscsaba és Kecskemét érintésével megvalósuló 110 kilométeres szakasz alapkövét 2016 decemberében tették le Szarvas környékén. A vezérigazgató hozzátette: 2020-ra elkészül a Békéscsaba – Kondoros szakasz, valamint a tervek szerint 2021-ben a Tiszakürt – Szentkirály szakasz is.
Információink szerint az új szakaszt szerda 14 órától adják át a forgalomnak, vagyis ekkortól már az autósok is használhatják azt.
Takács Árpád Békés megyei kormánymegbízott köszöntő beszédjében elmondta: az M44-es gyorsforgalmi út Tiszakürt – Kondoros szakaszának létrejöttével jelentősen növekszik majd a térség lakosságmegtartó ereje.
– Azon túlmenően, hogy egy több évtizedes álom vált valóra a Békés megyeiek számára, fontos, hogy bekapcsolódjunk az ország vérkeringésébe, hiszen agrármegye vagyunk. Emellett egyre inkább bővül az iparunk is. Szükségszerű, hogy a további befektetőket, cégeket tudjunk bevonzani, tovább fejlesszük megyénket. Azt látjuk, hogy ahol utak épülnek, ott fejlődés, ahol fejlődés, ott népességmegtartó erő van – fogalmazott a kormánymegbízott.
Zalai Mihály, a Békés Megyei Önkormányzat Közgyűlésének elnöke hangsúlyozta, hogy az M44-es Tiszakürt-Kondoros közötti szakasza a Békés megyei lakosok nyugat felé történő közlekedését segíti elő. Az elnök arra is emlékeztetett, hogy két hete 1300-an vették birtokba az új szakaszt futva, görkorcsolyázva és kerékpározva. Mint mondta, a résztvevők szemmel láthatóan nem csak sportszeretetből érkeztek a megmérettetésre, hanem az elkészült út iránt is érdeklődtek, elmondták róla véleményüket.
Herczeg Tamás országgyűlési képviselő úgy fogalmazott, hogy az elkészült 62 kilométeres szakasz sok lehetőséget rejt Békés megye számára.
– Lehetőségünk van arra, hogy a hátrányainkat, lemaradásunkat Békés megyében csökkentsük a befektetésekkel, illetve a Békéscsabán, Békés megyében élők helyben tartásával – fogalmazott Herczeg Tamás.
Dankó Béla országgyűlési képviselő arra emlékeztetett, hogy Békés megye a 19. században, majd a rendszerváltást követően is kimaradt az útfejlesztésből, amely máig hátrányt jelent.
– Láthatjuk azt, hogy mit okozott Békés megyének az, hogy a 19. század végéig az Alföldön nem épültek szilárd burkolatú utak. Az itt megtermett árut, a mezőgazdasági termékeket részben vízi útvonalakon, majd később a lassan fejlődésnek induló vasúthálózaton keresztül kellett eljuttatni a piacokra – hangsúlyozta az országgyűlési képviselő.
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatása szerint a 62 kilométer hosszú gyorsforgalmi út három szakaszban épült meg. Az új nyomvonalon 2×2 forgalmi sávos gyorsforgalmi út főpályáján az átereszeken felül 46 műtárgyat, 4 különszintű csomópontot, Cserkeszőlőnél és Kondorosnál egyszerű, Szarvasnál komplex pihenőt alakítottak ki. A Körös folyó felett a Körös építészet hagyományait megőrizve egy 450 méter hosszú acél ívhíd épült, díszvilágítással. Emellett a szakaszon két kisebb híd épült: egy a Dögös-Kákafoki csatorna felett, valamint egy háromnyílású híd a Mezőtúr-Orosháza vasútvonal felett. Kardosnál üzemmérnökségi telep létesült.