Elkészült az évtizedek óta várt beruházás: Átadták az M44-es út első szakaszát

2019. október 2. 11:48 | Papp Ádám Sándor

Elkészült az M44-es gyorsforgalmi út Tiszakürt és Kondoros közötti szakasza, melyet szerdán délelőtt adtak át. Az új út Békés megye egyik legjobban várt és legtöbbet emlegetett beruházása.

Az avatón Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kiemelte, hogy az M44-es gyorsforgalmi út 62 kilométeres szakaszának átadásával 20 perccel csökken a menetidő Budapest és Békéscsaba között. Jelezte, hogy a beruházással a Tiszakürt-Kondoros közti szakasz tehermentesíti a 44-es számú főutat, csökkenti Jász-Nagykun-Szolnok és Békés megye zaj- és levegőszennyezettségét, emellett a szakemberek a balesetek számának csökkenését is várják. Az építkezés nettó 145 milliárd forintba került. Az államtitkár azt is kiemelte, hogy 2002 óta nem adtak át ekkora szakaszt, akkor az M3-as autópálya füzesabonyi szakaszát adtak át. 

 

Galéria

 

Mosóczi László a behir.hu kérdésére arról is beszélt, hogy az M44-es gyorsforgalmi út az átadás évében, azaz 2019-ben ingyenesen használható mind a személygépjármű, mind pedig a tehergépjárművel közlekedők számára. Az államtitkár hozzátette, hogy 2020-tól autópálya vagy megyei matrica megvásárlását követően lehet felhajtani a 2x2 sávos, 62 kilométeres Kondoros – Tiszakürt szakaszra.

Nagy Róbert, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) vezérigazgatója rámutatott, hogy munkatársaik 2004 óta foglalkoznak az M44-es projekttel. Visszaemlékezett arra, hogy 2006 óta készültek a tervek, 2008-ban kapták meg az építési engedélyeket, amely azóta sok helyen megváltozott. Kiemelte: a Békéscsaba és Kecskemét érintésével megvalósuló 110 kilométeres szakasz alapkövét 2016 decemberében tették le Szarvas környékén. A vezérigazgató hozzátette: 2020-ra elkészül a Békéscsaba – Kondoros szakasz, valamint a tervek szerint 2021-ben a Tiszakürt – Szentkirály szakasz is.

 


Információink szerint az új szakaszt szerda 14 órától adják át a forgalomnak, vagyis ekkortól már az autósok is használhatják azt. 


 

Takács Árpád Békés megyei kormánymegbízott köszöntő beszédjében elmondta: az M44-es gyorsforgalmi út Tiszakürt – Kondoros szakaszának létrejöttével jelentősen növekszik majd a térség lakosságmegtartó ereje.

– Azon túlmenően, hogy egy több évtizedes álom vált valóra a Békés megyeiek számára, fontos, hogy bekapcsolódjunk az ország vérkeringésébe, hiszen agrármegye vagyunk. Emellett egyre inkább bővül az iparunk is. Szükségszerű, hogy a további befektetőket, cégeket tudjunk bevonzani, tovább fejlesszük megyénket. Azt látjuk, hogy ahol utak épülnek, ott fejlődés, ahol fejlődés, ott népességmegtartó erő van – fogalmazott a kormánymegbízott.

 

 

Zalai Mihály, a Békés Megyei Önkormányzat Közgyűlésének elnöke hangsúlyozta, hogy az M44-es Tiszakürt-Kondoros közötti szakasza a Békés megyei lakosok nyugat felé történő közlekedését segíti elő. Az elnök arra is emlékeztetett, hogy két hete 1300-an vették birtokba az új szakaszt futva, görkorcsolyázva és kerékpározva. Mint mondta, a résztvevők szemmel láthatóan nem csak sportszeretetből érkeztek a megmérettetésre, hanem az elkészült út iránt is érdeklődtek, elmondták róla véleményüket.

Herczeg Tamás országgyűlési képviselő úgy fogalmazott, hogy az elkészült 62 kilométeres szakasz sok lehetőséget rejt Békés megye számára.

– Lehetőségünk van arra, hogy a hátrányainkat,  lemaradásunkat Békés megyében csökkentsük a befektetésekkel, illetve a Békéscsabán, Békés megyében élők helyben tartásával – fogalmazott Herczeg Tamás.

Dankó Béla országgyűlési képviselő arra emlékeztetett, hogy Békés megye a 19. században, majd a rendszerváltást követően is kimaradt az útfejlesztésből, amely máig hátrányt jelent.

– Láthatjuk azt, hogy mit okozott Békés megyének az, hogy a 19. század végéig az Alföldön nem épültek szilárd burkolatú utak. Az itt megtermett árut, a mezőgazdasági termékeket részben vízi útvonalakon, majd később a lassan fejlődésnek induló vasúthálózaton keresztül kellett eljuttatni a piacokra – hangsúlyozta az országgyűlési képviselő. 

 

 

A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatása szerint a 62 kilométer hosszú gyorsforgalmi út három szakaszban épült meg. Az új nyomvonalon 2×2 forgalmi sávos gyorsforgalmi út főpályáján az átereszeken felül 46 műtárgyat, 4 különszintű csomópontot, Cserkeszőlőnél és Kondorosnál egyszerű, Szarvasnál komplex pihenőt alakítottak ki. A Körös folyó felett a Körös építészet hagyományait megőrizve egy 450 méter hosszú acél ívhíd épült, díszvilágítással. Emellett a szakaszon két kisebb híd épült: egy a Dögös-Kákafoki csatorna felett, valamint egy háromnyílású híd a Mezőtúr-Orosháza vasútvonal felett. Kardosnál üzemmérnökségi telep létesült.

 
P.Á./V.D.

További programok »

FEL