Pedig Horváth Elek, a Premier Művészeti Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola bőgő és basszusgitár tanára be hányszor próbálta lebeszélni esti hallgatóját, hogy eszébe ne jusson a muzsikálásra adni a fejét… Ám Erik a mai napig (de valószínű még a holnaputánig is) határozottan kitart az elképzelése mellett.
Erik & Elek – Fotó: Such Tamás / behir.hu
– Tavaly karácsony előtt azt mondtam neki – meséli a tanárúr –, hogyha már ilyen elszánt vagy, akkor álljunk rá! Majd január végén bemutattam Csuhaj-Barna Tibornak, az egyetemi jazz tanszék bőgőtanárának, akinek többek között eljátszotta a Donna Lee-t (erre lejjebb bővebben kitérünk).
Amikor Eriket arról kérdezem, hogy anno miért éppen a basszusgitárt választotta, azt mondja, „igazából nem tudom… apu is basszusozott valamikor, és a hangszere még megvan ott. De eredendően jobban tetszett, mint a gitár. Hat éve kezdtem el tanulni a Premierben: másfél évig Berki Csaba, azt követően Horváth Elek lett a tanárom.”
Elmondja, eleinte metált, majd death metált játszott, és szép lassan megszerette a jazzt.
– A meghallgatást követően – folytatja Elek –, felvették volna az akadémiára is, de Erik – szerintem bölcsen – úgy gondolta, hogy még csiszolja az elméletet, és így lesz ötödéves a Bartók konziban. Okos gyerek, javaslom, hogy vegyen fel kurzusokat, azt követően menjen Amerikába vagy Franciaországba.
***
És a Donna Lee…
Ez a bebop jazz standard egy Charlie Parker opus, amit évtizedekig kizárólag szólólisták játszottak. Majd Jaco Pastorius, a basszusgitározás fenegyereke 1976-ban felvette a debütáló albumára; azóta át lett értelmezve a hangszer jelentősége.