Brutális büntetéseket kaphatnak a kerékpározók

2016. április 18. 06:38 | behir.hu

Az utóbbi napokban folyamatosan téma volt a biciklis közlekedés a fővárosi városvezetői értekezletről kiszivárgott dokumentumnak köszönhetően. A nyilvánosságra került irat szerint ugyanis Tarlós István főpolgármester több ponton is módosítaná a budapesti kerékpárosokra vonatkozó feltételrendszert. Ennek apropóján a Pénzcentrum összeszedte, milyen szabályok vonatkoznak a kerékpárosokra


Nagy port kavart a múlt héten az a fővárosi városvezetői értekezletről kiszivárgott dokumentum, amely szerint Tarlós István főpolgármester több ponton is módosítaná a budapesti kerékpárosokra vonatkozó feltételrendszert.

A Magyar Kerékpárosklub Facebook-oldalán tett közzé egy lefényképezett dokumentumot azzal a kiírással, hogy "Tarlós István döntött: visszaviszi Budapestet a '70-es évekbe, és újra kirobbantja a bringás forradalmat!", mert utasításba adta az általa meghirdetett fejlesztések beszüntetését.

A főpolgármester úgy reagált, hogy soha nem adta utasításba a kerékpáros fejlesztések megszüntetését, még kevésbé volt valaha is szó a tömegközlekedés háttérbe szorításáról. 2016 és 2019 között további 29 fejlesztési program várható, többek között a MOL Bubi rendszer harmadik ütemének megvalósítása. Ugyanakkor a biciklis közlekedésben is igyekeznek az ésszerűségre törekedni, ami "részleges tiltásokat" eredményezhet. Tájékoztatása szerint a budapesti kerékpározás feltételrendszerét a fővárosi vezetői értekezlet újra megtárgyalja, végleges döntés pedig a város közlekedési fejlesztési terveit tartalmazó Balázs Mór-terv éppen zajló felülvizsgálatának végén várható.

Ennek apropóján megnéztük, milyen szabályok vonatkoznak most a kerékpárosokra, és miért szabhatnak ki bírságot rájuk.

 

Első a biztonság

A tapasztalatok azt mutatják, hogy nem mindenki van tisztában azzal, milyen feltételei vannak a városi és országúti kerekezésnek. Bár a legtöbb közúti balesetet még mindig az autósok okozzák, viszonylag nagy arányban vannak biciklisek is az okozók között.

A balesetek megelőzése érdekében az egyik legfontosabb dolog, amire oda kell figyelni, a sebességkorlátozás betartása. Lakott területen belül negyven, lakott területen kívül biciklis sisak nélkül szintén negyven, sisakkal már ötven km/órával haladhatunk. Kerékpárúton harminc, gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel legfeljebb húsz km/óra a megengedett sebesség. Azokban az esetekben, amikor a járdán is lehet kerékpárral közlekedni, legfeljebb tízzel tekerhetünk.

Az sem mindegy, hol tekerünk, ugyanis ahol van felfestett kerékpársáv vagy kijelölt kerékpárút, ott kötelezően ezen kell haladnunk. Csak ott tekerhetünk az ezzel párhuzamos úton, ahol ezt felfestett biciklis nyom (sárga biciklis piktogram) jelzi. Ezeken a sávokon más, nálunk nagyobb és sok esetben gyorsabb járművekkel is osztoznunk kell.

Autóbusz forgalmi sávban akkor kerékpározhatunk, ha láttunk az út melletti táblákon erre utaló jelzést. A járda alapvetően a járókelőké, így csak akkor használhatjuk, ha nincs más biztonságos megoldás, lakott területen belül vagyunk, és nem veszélyeztetjük a gyalogosokat.

Sokan bajban vannak azzal, hogy egyirányú utcában milyen szabályok is vonatkoznak a biciklisekre. Csak abban az esetben lehet behajtani forgalommal szembe az egyirányú utcába, ahol erre a kiegészítő tábla felhatalmazást ad. Ugyanakkor érdemes körültekintőbbnek lennünk, hiába védi a bicikliseket a KRESZ, az autósokban sem mindig rögzülnek ezek a szabályok.

Szintén kritikus pont még a zebra, ahol az áthaladó gyalogosoknak minden közlekedési eszközzel, így a biciklivel szemben is elsőbbségük van. Mivel zebrán csak a gyalogosokra vonatkozik az elsőbbség, a biciklisek csak akkor számíthatnak elsőbbségre, ha a zebra előtt leszállnak és tolják a kerékpárt.

Bár a bringásokra vonatkozó zéró tolerancia - a főútvonalon való közlekedést kivéve - kikerült a jogszabályokból, az előírás szerint a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban kell lennie a biciklisnek.

Milyen kötelező tartozékok vannak?

  • Fehér színű első lámpa
  • Piros színű hátsó lámpa
  • Egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverő (prizma)
  • Két, egymástól független fék
  • Csengő
  • Borostyánsárga színű küllőprizma legalább az első keréken
  • Fényvisszaverő ruházat (csak lakott területen kívül, ha éjszaka van vagy rosszak a látási viszonyok)

Nem kötelező, de javasolt kiegészítők:

  • A pedálon és a küllők között borostyánsárga színű prizmák
  • Karos szélességjelző prizma
  • Visszapillantó tükör
  • Sárvédő
  • Sisak 

Így közlekedjünk biztonságosan a kerékpárral

  • Kerüljük a járda és az úttest használatának hirtelen váltogatását, mert így senki nem számít váratlan megjelenésünkre, ezáltal igen kellemetlen meglepetésekben lehet részünk.
  • Mindig legyünk figyelmesek az úttesten való átkelés során és vegyük ki fülhallgatónkat vagy állítsuk le kedvenc zenénket, hogy zavartalanul tudjunk koncentrálni a forgalomra.
  • Sose álljunk meg vagy haladjunk el autók holtterében, tehát közvetlenül az utasoldal mellett, vagy a jármű mögött! Valamelyik visszapillantó tükörből mindig legyünk láthatók az autók melletti elhaladásnál.
  • Ha ismeretlen helyen kereszteződéshez érünk, lassítsunk le és győződjünk meg az áthaladás sorrendjéről. Kereszteződésekben lehetőleg vegyük fel a szemkontaktust az autósokkal, és adjunk egyértelmű jelzéseket szándékunkról.
  • Jobbról sose előzzünk kocsisort, kivéve, ha a gépjármű balra kanyarodik, ugyanis a KRESZ szerint ez tilos! Kereszteződésben vagy járművek torlódása esetén az álló járművek mellett, azokat jobbról megkerülve azonban figyelmesen előrébb lehet haladni.

Ezért büntethet a Rendőrség
A kerékpárosokat legtöbb esetben az irányváltoztatásra és a jármű kivilágítására vonatkozó szabályok megszegéséért büntetik meg. A büntetés mértéke néhány ezer forinttól indul, a komolyabb szabálysértésekért viszont akár 150 ezer forint bírság is járhat.

forrás:penzcentrum.hu

FEL