Bizony vannak már olyan szakemberek, akik azon ténykednek, hogy ne csak a fogyasztó érezze jól magát, hanem a dolgozó is.
Tudta, hogy a legtöbb startupnál van boldogság menedzser, aki a dolgozók jókedvéért felel? Kíváncsi, hogy vállalkozóként szüksége van-e chatbotosra? Mit csinál egy Growth Hacker? A Startup Safary szervezői 10 olyan szakmát gyűjtöttek össze, melyekre egy 21. századi cégnek már szüksége van, pedig lehet, hogy eddig nem is tudott a pozíció létezéséről, mindezt a Piac & Profit hozta közelebb hozzánk. Íme:
1. Mood Manager / Happiness Manager
Ebben a pozícióban csak azzal kell foglalkozni, hogy a cégnél mindenki jól érezze magát. Tulajdonképpen speciális HR-es, akinek a munkája nem csak abban merül ki, hogy évente kétszer megszervezi a csapatépítő tréningeket. A Google keresőóriásnál olyan szinten foglalkoznak a „jóltartással”, hogy a mood menedzser egyenesen azt üzeni a dolgozóknak: „Ne menj haza, itt mindened megvan, rendelünk neked vacsorát, megágyazunk, csak dolgozz tovább.”
Szükség van rá a cégemben? Nem is gondolnánk, de szinte minden hazai startup alkalmaz ilyen embert. Most, hogy egyre nehezebb munkaerőt találni és egyre nagyobb a fizetési verseny is, nagyon fontossá válhat ez a pozíció az alkalmazottak megtartásában.
Hogyan lehetünk? Egyelőre nincs Mood Manager képzés vagy szak. Az ilyen pozíciókra igazi energiabombákat keresnek, akik mindig tudnak mosolyogni és kreatívan állnak a problémákhoz. Ne gondoljuk, hogy ez egy álommeló: kevés olyan ember van, akinek az év minden napján félig tele van a pohár és bármikor képes a búvalbélelt kollégákat felvidítani.
2. User Experience – Felhasználói élménytervező
Ő az, aki egy – a vezetőknek és a marketingeseknek már nagyon tetsző – honlap indulása előtt elmondja, miért nem fog hatékonyan működni. Persze nem ilyen egyszerű, de ő elemzi a weboldalt vagy az online áruházat, és megmondja, hol legyen a menüsor, mi legyen az elnevezése a pontoknak. Mindezt egy fókuszcsoporttal is megvizsgálja, hogy az is kiderüljön, a „vásárlás” gomb kék vagy zöld legyen.
Szükség van rá a cégemben? Reklám- és médiaügynökségeknek nélkülözhetetlen, de egy forgalmasabb webshop üzemeltetésénél is érdemes alkalmazni uexeket, mert mindig lehet csiszolni, fejleszteni az oldalon.
Hogyan lehetek? Ez a feladatkör egy komplex embert kíván. Marketinges tapasztalat, üzleti érzék és programozói tudás is szükséges hozzá.
3. Adatelemző
Talán az egyik legfontosabb pozíció a mai vállalkozások számára. Heal Edina, a Google Magyarország vezetője úgy fogalmazott: „Ma már a kereskedőknek nem kell kitalálnia mire vágynak a vevők, online viselkedésük alapján elárulnak mindent, csak ki kell őket szolgálni.” A nagy adathalmazt azonban valakinek rendszereznie kell, éppen ezért van szükség adatelemzőre. Ám nem csak a kereskedőknek fontos ez a pozíció: egy gyártó cégnél meg tudja jósolni, melyik gép fog meghibásodni.
Szükség van rá a cégemben? Igen. Mindenképpen.
Hogyan lehetek…? Az adott iparág ismerete szükséges, de ezt akár menet közben is meg lehet tanulni. Szeretni kell a matekot és a hosszú, időigényes kutatómunkát, valamint nem árt, ha a rend és rendszer-szeretetünk vetekszik Sheldon Cooperével az Agymenők sorozatból.
4. Chatbotos
Ha érezték már úgy, hogy a meglátogatott honlap felugró ablaka valóban megszólította önöket és releváns válaszokat adott a feltett kérdéseire, szinte azonnal, akkor jól dolgozott a chatbotos. Ő az, aki az emberi interakciókat modellezi úgy, hogy a látogató meg sem érzi: percek óta egy robottal beszélget.
Szükségem van rá a cégemben? Ha a működéshez szükséges ügyfélszolgálat fenntartása fontos, és cél, hogy minél kevesebb munkájuk legyen, de a vevőkkel a kapcsolattartás mégis gördülékeny maradjon, akkor mindenképpen.
Hogyan lehetek…? Ez egy nagyon új, folyamatosan változó terület, mely egy analitikus gondolkodással és némi fejlesztői háttérrel bíró nyelvész számára ideális lehet.
Minden cégnek kell egy saját hacker
Ma az üzleti életben a vállalkozások fő fegyvere az információ, amely eddig sosem látott formában és méretben özönlik a cégekhez. A szinte végtelen mennyiségű adat megértése és elemzése, szakszerű rendszerezése és biztonsága olyan speciális szakemberekre hárul, akikről pár évvel ezelőtt még nem gondoltuk volna, hogy szükségünk lesz rájuk.
5. Community Manager
Sales és ami mögötte van. Egy cég community menedzsere mindenre figyel, kapcsolati hálót épít, folyamatosan ismerkedik és a háttérből irányítja a vállalat dolgait. Ha kell, eladja a terméket, ha kell, befektetőt keres a cégének, valahol az ügyvezető és a sales keveréke. Kicsit a társaság bohóca, de gyorsan és önállóan tud döntéseket hozni.
Szükség van rá a cégemben? Ilyen feladatokat ellátó alkalmazottak szinte minden vállalkozásban vannak, mostantól érdemes erre a munkára egy külön embert kinevezni.
Hogyan lehetek…? Ha jó értékesítők vagyunk, kapunk egy kis plusz teret és döntéshozói jogkört, automatikusan azzá válhatunk. A titok itt a „válunk” szóban keresendő, mert nem tudunk munka nélkül commenedzserek lenni. Sok melóval fel kell építenünk a kapcsolati hálót és akkor számos cégnek értékesek leszünk.
6. Growth Hacker
Ő a kispénzű, nagy potenciállal bíró vállalkozások marketingese. Csodát kell művelnie, de mindezt alacsony költségvetésből. Ismeri a képviselt brand értékét és érti a célközönséget. Az online világ minden területén profi.
Szükség van rá a cégemben? Igen, ha költeni kell marketingre, de nincs elég pénz rá.
Hogyan lehetek…? Nem egy hálás pozíció. Gyakorlatilag rajta múlik a cég sorsa, de nem kap elegendő pénzt a tervei megvalósításához. Ha marketingesként szereti valaki a kihívásokat és az online tér minden olcsó, de hatékony fortélyát ismeri, akkor ez lehet az álommunkánk.
7. Social Influencer
Még most is divat, hogy a cégek leszerződtetnek egy híres színésznőt vagy celebet, hogy a márkájuk arca legyen. Tulajdonképpen ilyen Social Influencer is, csak itt a felület nem a tévé, hanem az Instagram vagy éppen a Youtube. Olyan megmondóember, akire hallgat a saját közössége, kikezdhetetlen és valójában néha content marketinget csinál. A lényeg, hogy a rajongói nem is veszik észre, hogy éppen reklámoz.
Szükség van rá a cégemben? Ha sikerül olyan „befolyásolót” találnunk, aki rajong a termékünkért, az sokkal olcsóbb, mint felkérni egy félig elhasznált celebet. Egy érdekes példája ennek a Red Bull. Az energiaital gyártó extrém sportolókat támogat, akiknek nagyon komoly rajongóbázisa van.
Hogyan lehetek…? Először a saját márkánkat kell felépíteni, egy különleges insta-oldallal, vagy egy videó csatornával és meg kell alapozni a közönségünket.
8. ASO
Ő a mobilappok Growt Hackere. Az alkalmazások bűvésze, aki megmondja, mikor kerüljön ki a storeba a termék, milyen hirdetésekkel kell megtámogatni és hogyan lehet az adott applikációt felfuttatni.
Szükség van rá a cégemben? Ha natív mobilapplikáció van a termék mögött, akkor mindenképpen.
Hogyan lehetek…? Mindaz a tudás, ami a Growth Hackerben megvan, csak itt kifejezetten az alkalmazások területén kell profivá válni.
9. Innovációs menedzser
Nagyvállalatok alkalmaznak ilyen embereket, de éppen a méretükből adódóan nem tudnak elég hatékonyan működni, nem tudnak valóban innoválni. Az innovációs menedzser nem jós, nem feltétlenül kell a jövőbe látnia, néha csak válságmenedzserként elmondja a vezetőknek, hogy a szervezet miért nem működik jól és hogyan kellene változtatni rajta.
Szükség van rá a cégemben? Ha régóta megrekedt egy szinten a vállalkozása és nem tud egyről a kettőre lépni, akkor mindenképpen kell ilyen ember a cégébe.
Hogyan lehetek…? Nem árt egy kis vállalkozói, döntéshozói tapasztalat. Mindamellett túlfejlett soft skillek kellenek a munkához: legyen kritikus, flexibilis és tárgyalóképes.
10. Y generációs mindenes
Ez a bónusz pozíció, ugyanis az y generáció tagjai sokszor azt érzik, hogy nem férnek be sehova, nem tudnak egy konkrét munkakört ellátni, nem tudnak egyetlen feladatra koncentrálni sokáig és nem értik, miért nem tudnak beilleszkedni egyetlen cégbe sem. Ezeket egy cégvezető hibaként is elkönyvelheti, viszont kicsit szabadabb munkakörrel előjönnek a generáció értékei: a gyors reakció és problémamegoldás, döntésképesség, kritikus gondolkodás a szabálykövetés helyett. Egy ilyen típusú munkavállaló nagy érték lehet, ha jól „használja ki” a cégvezető és nem akarja mindenképpen valamilyen skatulyába dugni.
Forrás: Piac & Profit