Negyedszázada, 1991. augusztus 6-a óta nyilvános a világháló. Az azóta is leállíthatatlan szupergalaktikus robbanás történetéből összeszedtünk néhány felejthetetlen pillanatot. Regényes mérföldkövekről van szó. Ezek a pillanatok rajzolták meg azt, hol állunk most.
„Ha a tévé a bébiszitter, az internet a részeg könyvtáros, aki képtelen befogni.” Hála az égnek ezért a beszédességért. Mazsolázzon velünk kedvére ebben a válogatásban!
1994. július 16. – Amazon.com
Holttestet mondott, uram?
Jeff Bezos 1994. július 5-én megalapítja a világ első online könyvesboltját. Az eredeti neve Cadabra lett volna, de miután egy ügyvéd „cadaver”-nek, holttestnek olvasta, Bezos gyorsan meggondolta magát. Az első napokban még ő maga is saját kezűleg rakodott és dobozolt a garázsában az alapító csapattársakkal. Ma 66,5 milliárd dollárra becsülik a vagyonát.
1995. január 18. – Yahoo!
A lila felkiáltójel! Az!
Stanfordi végzősök találták ki, mint annyi mindent a Szilícium-völgyben. Jerry Yang és David Filo eredetileg ebben a „Jerry és David kalauza a világhálóhoz” névben gondolkoztak, majd észhez tértek. A yahoo szót Jonathan Swift használta először a Gulliver utazásaiban. Az angolban azóta a kissé durva, kissé bárdolatlan, kissé túl hangos alakokat jelenti. A Yahoo keresőmotorjának köszönhetjük a böngészést mint szokást, enélkül nincs SEO a ma ismert formájában, sem Bing, sem Google. És bár most úgy tűnik, ő maga szegény épp hogy billeg a jégen, sírás előtt gondoljunk arra, hogy mindkét alapítóból dúsgazdag, elégedett ember lett.
1995. április 21. – Match.com
A láng, ha sisteregve fel
Amikor a Match.com fejlesztője, Gary Kremen kifizetett 2500 dollárt a domainnévért, csakis a tűz lebegett lelki szemei előtt, hiszen a match szó mindkét értelme izzik és világít, akár a gyufáról beszélünk, akár ha egymásra talál két ember. Ez volt az első online randiszolgáltatás, 20 év alatt csaknem negyedmilliárd kapcsolat puha fészke. Nélküle a Tinder nem is álmodhatott volna a páratlan karrierjéről.
1995. szeptember 3. – eBay
Ami itt nincs, nincs
A startupos sztereotípiával szemben nem garázsból, hanem egy szobából, Pierre Omidyar autodidakta webdizájner San Jose-i nappalijából indult az eBay, minden aukciós oldalak világelsője. Nem csak a legnagyobb, de kultúrateremtő is: minden ilyen weboldalon az itt kirajzolódott és felszedett szokások működnek. Talán nem túlzás kijelenteni, a közösségi gazdaság sem létezne, ha nem tanultunk volna itt meg, hogyan kell megszabadulni a fölösleges holmitól.
1996 ősze – Baby Cha-Cha
„I can't stop this feeling”
Őszintén szólva Baby Cha-Cha a kontextusából kiszakítva elég rémisztő. Egy kora és fejlettsége szerint még járni sem, nemhogy táncolni nem tudó pelenkás csecsemő hajlong látványos ritmusérzékkel a Hooked on a feeling ütemeire. És mégis határt jelez: ez volt az első háromdimenziós videó. Az első vírusvideó.
A bébi kecsesen becsacsázott az Ally McBeal több epizódjába is. A „virálisan terjedő” tartalom pedig elemi marketingeszközzé vált.
1998. január 17. – The Drudge Report
Csak a Drudge Report meri kimondani
Azt, hogy Bill Clinton, a világ akkor leghatalmasabb hatalmassága átverte a világot. Azzal a nővel. A Newsweek is megírhatta volna a bizonyítékként szolgáló kék ruhát, de az utolsó pillanatban kihátrált. Nem így Mike Drudge hírlevéloldalból lett portálja, The Drudge Report. A szájt ma is úgy néz ki, mint ahol kissé megállt az idő, de ez mit sem tompít azon, hogy a szaftos részletek Amerika-szerte a newsroomok torkára forrasztották a szót, a Drudge viszont bátor volt. Úgy viselkedett, ahogy az újságírásnak viselkednie kell. Mert addig hiába tapasztotta az embereket a hírműsorokra a botrány, hiába falták a napilapokat. Arról, ami a gyakornok és az elnök között valójában történt, az internetről értesült a világ, és erre korábban nem volt példa. Először vált hírportál a legfontosabb hírforrássá. Egy pillanat alatt.
1998. szeptember 4. – Google
Tapodtat sem
Larry Page, Sergey Brin, Stanford University, Menlo Park. A világ második legértékesebb márkája, 57 ezer 100 alkalmazott, jelmondata: „Ne légy gonosz”. Ma már nem látszik, de hatalmas kockázattal, a dotcom lufidurranás árnyékában született meg. Tudták, hogy amikor egy márkanév átmegy köznévbe, mint például a „guglizni” ige, azt zsilettizációnak hívják?
2001. január 8. – Wikipédia
Mit nem adnánk az első wikibejegyzésért
Épp most nő fel egy nemzedék, amelyik már úgy használja a Wikipédiát, mint minden előtte élt nemzedék a tankönyveket, az enciklopédiákat és a szótárakat együttvéve. Névtelen statisztából vált a tárolt tudás szeretett-gyűlölt primadonna assolutájává ő. Az ambivalencia részben jogos, hiszen boldog-boldogtalan hozzáfér a szerkesztéshez, különösebb szakértelem nélkül, és ahhoz képest, hogy a wikin kapott információt készpénznek vesszük, rengeteg a tévedés. Tényleg kínszenvedés azt olvasni, hogy a legnagyobb kubai író Havannában született, ha egyszer Lausanne-ban, és ez csak egy az akárhány hamis adat közül. Sajnos Jimmy Wales nem emlékszik az első szócikkre. De az első két szó, amelyet megjelenített a Wikipédián, ez volt: „Hello world”. Ma már csaknem 40 millió bejegyzésből áll az oldal. Használjuk egészséggel, de azért sose engedjük el azt a csipetnyi gyanakvást. Wales társalapítója, Larry Sanger épp a hiteltelenség miatt távozott a cégtől 2002-ben.
2005. április 23. – YouTube
Me at the zoo
„Hát itt vagyunk az elefántoknál” – hangzott el azon a tavaszi napon, és ezzel a mélyenszántó mondattal megszületett a YouTube. A pontos pillanatot legenda övezi., állítólag egy vacsorapartin pattant ki három huszonéves fejlesztő fejéből. Talán tényleg nem így történt – de az biztos, hogy ha a Google nélkül nem tudunk élni, úgy a videómegosztást demokratizáló, egyébként második Google-ként is emlegetett szájt nélkül sem (és nem azért, mert kétéves sem volt még, amikor felvásárolta a keresőóriás). Ebben az időben a Facebook még éjszakánként négyszer felsíró csecsemőnek számított, a YouTube teljesen saját jogon vált a közösségi média egyik legmasszívabb pillérévé. Ma percenként 4-500 óra tartalmat tölt fel a mintegy egymilliárd felhasználó. És örökre átrajzolta a tévénézést is.
2004. február 4. – Facebook
És arcát az ég kékje felé fordította
Lehet gyűlölni vagy még jobban utálni, de ez a platform a közösségi média színe, képe, orcája. Nincs még egy tizenkilenc éves alapító a gigasztár weboldalak között, sem olyan, amelyik 1,3 milliárd felhasználót tud a közösségében.
2014. november 12.
Kim Kardashian hátsója alatt beszakad a világháló
Mert az interneten tényleg minden lehetséges.
Forrás: uzletresz.hu