A biedermeier beszivárgott napjaink otthonaiba

2025. január 29. 11:03 | Csiffáry Zsuzsanna

Biedermeier alatt érthetünk bútort, divatot, festőművészt, festészetet, költőt, költészetet és stílust. Prágai Adrienn, a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria művészettörténésze, Életstratégia vagy művészet? Gondolatok a biedermeier definíciója körül címmel tartott előadást a Gyulai Almásy-kastély Látogatóközpont báltermében a közelmúltban.

A biedermeier a nagy francia forradalom után kialakult, kispolgári ízlésnek megfelelő, kényelmi szempontokat tekintő, kevéssé díszes, egyszerű, intim, családias hangulatú művészeti irányzat. 

– Az előadásom során bemutattam azt, hogy miért nehéz ezzel a korszakkal foglalkozni.  Érdekes az is, hogy az emberek jelentős részének ezzel a korszakkal kapcsolatban, helyesen Petőfi Sándor, Széchenyi István, Kossuth Lajos, Liszt Ferenc jut eszébe. De rajtuk jó értelemben túl kell lépni ahhoz, hogy megértsük a biedermeiert – fogalmazott Prágai Adrienn.

 

Fókuszban az ember és kényelme, praktikuma

A Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria művészettörténésze hangsúlyozta általánosan a fotelek, kanapék, vitrinek, összefoglalva a bútorművészet jut eszébe az embereknek erről.

– Ehhez képest a valóság arra mutat rá, hogy az emberrel foglalkozik a képzőművészet. A polgárral, a polgár családjával, otthonával. Dominál a portréművészet, és a portréművészeten belül is már vannak házaspárokat ábrázoló festmények, vannak családi csoportportrék, és ugyanúgy vannak életképek, illetve csendéletek, amelyek között szerepel kisebb méretű. Tehát azt láthatjuk, hogy az ember kerül fókuszba. És az is érdekes, hogy ezek általában kisebb méretű képek – tette hozzá.

 

Biedermeier a modernitás kezdete

Prágai Adrienn hangsúlyozta, saját véleménye szerint ebben a korszakban kezdődik az autonóm magyar művészet modernitása.  

– A magyar művészettörténetírás Szinyei Merse Pállal, Ferenczy Károllyal kezdi ezt a korszakot. De én azt gondolom, hogy ebben a korszakban kezdődik az autonóm magyar művészet modernitása. Merthogy ebben az időszakban jelenik meg az első művészeti képzés, az első nyilvános képkiállítás, az első műkereskedés. A műkereskedelem fellendül, és ekkor kezdenek írni a lapokban is erről az irányzatról. Személyes véleményem, hogy amikor a festők azt festik le amit akarnak, és el tudják adni, ez az igazi modernitás – nyomatékosította.

A művészettörténész a kiállítási anyag összeállításánál arra törekedett, hogy bemutassanak olyanokat is, akik kevésbé ismertek. Prágai Adrienn felsorolt néhány biedermeier női festőt, akiknek a munkáival találkozhatunk a tárlaton, ilyenek mint például Kaergling Henriette, Ivanovics Katalin, Festetics Erzsébet, Török Jozefin, Walter Terézia.

 

Biedermeier az otthonainkban?

A több mint 330 darab műtárgyat felvonultató tárlaton bútorok, festmények, viseletek is szerepelnek. A biedermeier napjainkban visszaköszön a lakberendezésben is. Mai bútorokban megfigyelhető a többfunkcionalitás. A művészettörténész arra is rávilágított, hogy az IKEA kínálatában is szerepelnek az összehajtható asztalok. Ez a kreativitás, funkcionalitás a biedermeier hagyatéka. E stílusirányzatban találunk olyan asztalokat, amelynek dönthető a lapja, vagy olyan patent szekretert, amelynek az írólapját fel lehet csukni, és akkor már nem foglal annyi helyet. 

 

Fotó: illusztráció_pexels.com_biedermeier

További programok »