Békéscsaba első kézből: Minden, amit az elektromos rollerekről tudni érdemes

2023. június 17. 10:12 | behir.hu

Napjainkban egyre népszerűbbé válnak az elektromos mikromobilitási járművek. Már szinte minden hagyományos eszköznek van elektromos változata és ezek közül a legtöbb európai városhoz hasonlóan már Békéscsabán is részesei a közlekedésnek.

Április végétől városunkban is elindult a közösségi rollerrendszer, melynek köszönhetően újabb száz jármű állt forgalomba. Az elektromos eszközökről, a tervezett KRESZ-módosításról beszélgettünk Horváth László önkormányzati képviselővel, aki civil foglalkozására nézve gépjárműoktatóként is dolgozó közlekedésbiztonsági szakember.

A vártnál jóval gyorsabban terjed a rolleres közlekedés a magyarországi, így a békéscsabai utakon, közterületeken. Pontos számot nem ismerünk, de hazánkban ma már 100 ezernél több roller fut az utakon. Ezek közül minden negyedik bérelhető roller, ha ebből indulunk ki, akkor városunkban 400 és 500 közé tehető a számuk, vagyis a hagyományos kerékpárok után a roller a legnépszerűbb közlekedési eszköz.

– A mikromobilitási piac bővülésének oka, hogy közlekedési szempontból az emberek kinőtték a várost, amely a mainál több autót már nemigen tud befogadni. Ahhoz, hogy a városlakók mégis hatékonyan tudjanak közlekedni, egyre többen váltanak át autóról mikromobilitási eszközre. Előnye leginkább a gyorsaság, hiszen csúcsidőben a gépkocsival megtett utakat rollerrel feleannyi idő alatt lehet teljesíteni – kezdi az elektromos közlekedési eszközök bemutatását Horváth László.

Békéscsabán környezetvédelmi, illetve fenntarthatósági szempontból sem elhanyagolható az elektromos rollerek szerepe, ugyanis amíg egy belsőégésű dízelmotor átszámítva egységnyi energia felhasználásával 1,6 kilométert tesz meg, addig az elektromos autó 6,6 kilométert, míg az elektromos roller ugyanennyi energiával mintegy 130 kilométert gurul.

– Nyilvánvaló, hogy nem minden élethelyzetben megfelelő a roller választása, de a jelenleginél biztos, hogy többen tudnák autós közlekedésüknek egy részét kiváltani vele. Az autók ugyanis egyre nagyobbak, egyre több helyet foglalnak el, noha csak 1-2 (átlagosa 1,4) ember ül bennük. Ráadásul egy autó számára kialakított parkolóhelyen akár 10 elektromos roller is eltárolható – hangsúlyozza az önkormányzati képviselő.

Az elektromos rollerek esetében arra is fel kell hívni a figyelmet, hogy a közlekedésben résztvevőkre, a közlekedés biztonsága érdekében nem csupán a KRESZ, hanem más jogszabályok is vonatkoznak. Így például a büntető törvénykönyv ittas járművezetésre vonatkozó rendelkezései adott esetben az elektromos roller vezetőjére is kiterjeszthetők, mivel az besorolható az értelmező rendelkezésekben megfogalmazott jármű kategóriájába a bíróság értelmezése alapján.

– A mikro elektromos járművek két közös tulajdonsága – melyek egyben a legnagyobb veszélyt is jelentik a használókra –, a gyorsaság és a hangtalanság. Sajnálatos módon a törvényi szabályozás nem tud lépést tartani a technika fejlődésével, ezért ezeknek az eszközöknek a használata nem szabályozott, alapvetően a felhasználótól függ, mennyire tartja be a józanész szabályait használatuk során, éppen ezért fontos szerepet kap esetükben a közlekedési erkölcs. Fontos hangsúlyozni, hogy ezen eszközöket használva teljesen védtelenek vagyunk a járművekkel való ütközés esetében, a nagy sebesség miatt a következmények súlyosak lehetnek. Ha összeütközünk egy gyalogossal, mindketten súlyos sérüléseket szenvedhetünk, nem csak a más járművel történő ütközés lehet veszélyes – hívja fel a figyelmet a közlekedésbiztonsági szakember.

A közelmúltban Magyarországon elkészült egy tervezet, mely pontos KRESZ-szabályokhoz kötné a járművel való közlekedést. Az elektromos rollerekre vonatkozó szabályozás illeszkedni fog az uniós nagyvárosokban már életbe lépett formulához. Eszerint a 25 kilométeres végsebességű rollerek kerékpárnak minősülnének, az ennél gyorsabbak pedig segédmotoros kerékpárnak.

– A békéscsabai közösségi rollerrendszerben működő járművek az önkormányzat kérésére 20 km/óra sebességre lettek maximalizálva, ezért ezek kerékpárnak minősülnek majd a jogszabály értelmében. A tervezet újítása továbbá az is, hogy a balesetek elkerülése végett már az általános iskolákban is tanítanák a KRESZ-t. Jómagam is több szakmai fórumon szorgalmaztam, hogy már a 10-14 év közötti korosztály számára teremtsük meg a lehetőségét annak, hogy fakultatív óra keretein belül elvégezhessék akár az általános iskolában az alap KRESZ-tanfolyamot. Hasznos lenne, ha ennek meglétét egyben feltételként határozná meg a KRESZ ahhoz, hogy valaki kerékpárra vagy rollerre pattanjon és részt vegyen a közlekedésben – teszi hozzá Horváth László önkormányzati képviselő.

További programok »

FEL