Békésben idén 400-szor kellett hívni családokat azzal, hogy baleset történt

2023. december 29. 09:22 | Mikóczy Erika

Úgy tűnik, hogy a téli időjárás, a megváltozott útviszonyok önmagukban nem késztetik a sofőröket óvatosabb közlekedésre – a balesetek száma továbbra is magas. A rendőrség folyamatosan felhívja a figyelmet a tudatos közlekedési magatartásra. Erről Szombati Andrea rendőr őrnaggyal, a Békés Vármegyei Rendőr-főkapitányság sajtószóvivőjével beszélgetett a 7.Tv Aktuális című műsorában D. Nagy Bence műsorvezető.

– Tél van, korábban sötétedik, a havas, esős idő, illetve ennek a hatása, miatt óvatosabban kellene közlekednünk. De van, aki még a nyári gumit sem cserélte le. Mi a rendőrség tapasztalata?

Volt egy olyan szakmai fórumunk, ahol értékeltük többek között a személyi sérüléssel járó közlekedési baleseteket és ezeknek a tapasztalatait. Alapvetően azt tudjuk mondani, hogy még mindig sok baleset történik. Az év első 11 hónapjában ugyan némiképp csökkent a személyi sérüléssel járó balesetek száma Békés vármegyében, de még így is 400 fölött van. Ez azt jelenti, hogy több mint 400-szor azzal hívtak fel valakit, hogy a hozzátartozója balesetet szenvedett. Ebben még nincs is benne az, amikor csak anyagi kárral járó közlekedési baleset történik, amikor meg kell javíttatni az autót. Ilyenkor meg kell oldani a közlekedést másként, az is gondot okozhat. Ezeknek a baleseteknek nem szabadna megtörténniük. Hogy miért mondom ezt? Mert azt mutatják az adataink, hogy a személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleseteknek a túlnyomó többsége emberi hiba miatt történik. Azért, mert mi hibázunk. Műszaki hiba okán elenyésző százalékban következnek be közlekedési balesetek. Alkalmazkodnunk kellene mindig egyrészt a megváltozott időjárási és útviszonyokhoz, másrészt egymáshoz. A közúti közlekedésben sokan vagyunk egymással, akár egy kereszteződésben, akár az úton. Mellettünk, mögöttünk is közlekednek, utasok is vannak az autókban, és a kerékpárosok is visznek gyermekeket. Nagyon komolyan kell venni a közlekedési szabályokat, a biztonsági eszközök használatát!

 

– Jellemzően a rendőrség munkatársai milyen, személyes felelősségből fakadó hibával találkoznak?  

Magam is voltam már olyan közlekedési akcióban, amikor a munkatársaim tehergépkocsikat állítottak meg, teherautókat. És volt olyan, ahol például azt az armatúrát, lámpát, amelynek jól kellene biztosítania a láthatóságot, és a mellette levő indexet is kézzel ki tudták emelni. Azt is gyakran látjuk, hogy nem mossák le, nem tisztítják meg ezeket a lámpákat. Nyilván nyáron, amikor többet közlekedünk világosban, és mondjuk nincs ennyiszer eső, sár, akkor nem koszolódnak el úgy, és tudják ugyanazt a fényerőt biztosítani, akár hosszabb ideig is, amire szükség van a közlekedésben. Ősszel, télen azonban erre kiemelt figyelmet kell fordítani. Meg kell tisztítani a lámpákat, karban kell tartani őket, hogy jó fényerőt adjanak. Ezt időnként le lehet ellenőriztetni. A másik fontos dolog, hogy télen, amikor elindulunk, gyakorta bepárásodik belülről a szélvédő, nem működik jól a szellőztető, és ezért a páramentesítő sem. Ezekre is nagyon kell figyelni, mert befolyásolják a biztonságos közlekedést. Amikor havazik, vagy fagyos az idő, látunk úgy elindulni autósokat, hogy a szélvédőn csak azt a részt takarítják le, ahol ők maguk kilátnak. Oldalt is nagyon fontos, hiszen nemcsak előre nézünk, pláne például egy kereszteződésben. Ezekre mindig érdemes gondot fordítani, mert ezeken is múlhat, hogy valamit nem veszünk észre.

 

 

– Előfordulnak ittas, vagy bódult állapotban okozott balesetek is. Akár egy orvos által felírt gyógyszer is okozhat gondot, ha mellette vezetünk.

Nemrég fordult elő, hogy összeütközött két személyautó. Egymásnak szemből közlekedtek. Felmerült annak a gyanúja, hogy egy nyugtatószer volt annak az autósnak a szervezetében, aki a balesetet okozta. Szerencsére itt nem sérült meg senki, de nyilván kár keletkezett. Meg fogjuk vizsgálni, hogy mi volt a férfi szervezetében. Egyébként járművezetés bódult állapotban gyanúja miatt rendeltük el ez a nyomozást, szakértői vizsgálat állapítja meg, hogy mi történt. Ténykérdés, hogy bármilyen bódító hatású szer, vagy pedig az alkohol is olyan hatást gyakorol a szervezetre, amelytől megváltozik az érzékelési képességünk. Ezért is fontos például a betegtájékoztatót is elolvasni a nyugtatószereknél. Felhívják a figyelmet arra, hogy a gépjármű-vezetési képességet befolyásolja-e az adott gyógyszer szedése. Nyilván ha tudom, hogy igen, akkor nem ülhetek autóba, hiszen nem veszélyeztethetem egyrészt magamat, másrészt másokat. Az ittas vezetéssel kapcsolatosan pedig annyit, hogy sajnos szinte minden nap találkozunk olyannal, aki ittasan ül autóba, motorra. Ha jelez a szonda, természetesen egy vizsgálat kezdődik. Sajnos vannak, akik ezt nem veszik komolyan: vezetnek ittasan, vagy nyugtatószerek hatása alatt, esetleg pszichoaktív anyagot, vagy később kábítószert mutatnak ki a szervezetükből. És sokszor előfordul az is, hogy erre egy-egy baleset kapcsán derül fény. Igyekszünk minél nagyobb arányban kiszűrni a forgalomból az így vezetőket, hogy ne történjen baleset.

 

– A közelmúltban volt egy újabb ROADPOL akció, amely szondáztatással járt együtt. Ez a fajta koncentrált akció betudható annak, hogy ebben az időszakban, az ünnepek környékén gyakrabban ülnek ittasan autóba a sofőrök?

Változó. A ROADPOL akció egy éves ellenőrzési terv alapján történik. Minden hónapban van az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózatának egy témája, amikor fókuszálunk bizonyos közlekedési problémára. Így van most decemberre ütemezetten az ittas, bódult állapotban történő járművezetésre fókuszáló ellenőrzés. Amikor baráti összejövetelek, rokonlátogatások vannak, nagyon figyeljenek arra, hogy mindig legyen a társaságban, családban valaki, aki nem iszik alkoholt, ha nem a tömegközlekedést vesszük igénybe. Zéró tolerancia van! Az ünnepek kapcsán mindenképpen érdemes hangsúlyozni, hogy ha a kollégáim mondjuk reggel 5 óra, 6 óra táján kezdenek ellenőrizni, akkor gyakran találkoznak olyan gépkocsivezetőkkel, van hogy tehergépkocsi-vezetőkkel is, akik azt mondják, hogy aznap nem ittak, csak előző este 10-11 óra körül. Ha kiszámoljuk, hogy mondjuk valaki éjjel 11 óra körül, vagy éjfél magasságában elfogyasztott bizonyos mennyiségű alkoholt, aztán felkelt hajnali négykor és ötkor elindult, akkor még nem tudott kiürülni a szervezetéből az alkohol, ráadásul nem is kellően kipihenten ült volánhoz az illető. Az a kisebbik probléma, ha csak a szonda mutatja ki az alkoholt, a nagyobbik az, ha valamit tényleg elnéznek, vagy elalszanak a volán mögött és abból baleset történik.

 

– Vezető baleseti okként tartják számon az elsőbbségadás elmulasztását.

Országosan a gyorshajtás vezet. Viszont Békés vármegyében az elsőbbségadás elmulasztása miatt történik a legtöbb személyi sérüléssel járó közlekedési baleset. A második a sebesség helytelen megválasztása, magyarán szólva a gyorshajtás, a harmadik pedig a kanyarodási szabályok megszegése. Ha megnézzük a személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleseteket, nagy százalékban gyakorlatilag reggel 7-től este 10 óráig, lakott területen történik az ilyen balesetek többsége. Szokták tőlünk azt kérdezni, hogy például kereszteződésekben miért állunk kamerákkal, vagy netán miért ellenőrzünk drónokkal. Az adatok alapján ez nem is lehet kérdés. Tehát az olyan balesetek többsége, amelyekben megsérül valaki, lakott területen belül történik, nappali időszakban történik, és elsőbbségadás a vezető baleseti ok. Nekünk az a dolgunk, hogy próbáljunk az ellenőrzési tevékenységgel is arra hatni, hogy egyre kevesebb közlekedési baleset történjen, és egyre kevesebben sérüljenek meg. Ilyen formában végezzük például ezt a fajta ellenőrzést is.

 

– Leginkább kik a „ludasok”? A gépjárművet vezetők, vagy esetleg kerékpárosok, gyalogosok?

Nagyon vegyes a kép. Békés vármegyében viszonylag magas a személyi sérüléssel járó balesetek közül azoknak a száma, amelyeket kerékpárosok okoznak. Természetesen ezt értjük is, hiszen nyilván itt sík terepen vagyunk, könnyebb kerékpározni. Nemcsak sportolási céllal kerékpároznak itt az emberek, hanem azért is, hogy eljussanak az iskolába, a munkahelyekre – a nagy számok törvénye alapján nyilván a balesetekben is többször jelennek meg a kerékpárosok. Ugyanakkor az való igaz, hogy tapasztaljuk, hogy akinek B kategóriás vezetői engedélye van, tehát mondjuk vezet személygépkocsit is,  amikor kerékpárra ül, akkor nem tartja fontosnak, hogy ugyanazokat a szabályokat betartsa. Amikor úgy hajtanak be a kereszteződésbe, hogy ó még átérek, meg úgyis megállt a másik, abból könnyen baleset lehet. Vegyük komolyan. Egyrészt fontos az alapvető kanyarodási szabályok, az elsőbbségadásra kötelező jelzések ismerete. Amit még fontosnak tartok hangsúlyozni, hogy amikor csak sima a háromszög, elsőbbségadásra kötelező jelzés van, akkor is, ha nem látják be jól a kereszteződést, inkább álljanak meg. Tehát mondhatjuk azt, hogy nem volt stoptábla, azért nem álltam meg. De ha nem tudtam jól körülnézni, és mondjuk ebből baleset lesz, vagy megzavarom a másik közlekedőt, akkor már jobb és semmibe nem kerül, ha inkább megállok, és jól körül tudok nézni.

További programok »

FEL