Idén a tízéves átlagnál mintegy 25 százalékkal magasabb, 730 ezer tonna almatermés várható, ennek 25-30 százaléka étkezési, 70-75 százaléka ipari alma.
Nagy István agrárminiszter hétfőn az őszi almafogyasztást ösztönző kampány nyitó eseményén elmondta, kiemelten fontos, hogy a magyar almatermesztés jobban igazodjék a piac igényeihez, ezzel növelve a versenyképességét és az ehhez hozzájáruló termesztéstechnológia színvonalát. Ezáltal a termelők kisebb egységnyi önköltséggel, nagyobb hatékonysággal tudnak termelni.
Fontos, hogy a termelő és a fogyasztó is jól járjon, a termelő megkapja a ráfordított összeget, tisztességes nyeresége legyen, a fogyasztó pedig minél olcsóbban jusson a gyümölcshöz – tette hozzá.
Leszögezte, a kormány támogatja az egészségtudatos életmódot, amelynek egyik fontos eleme a magyar zöldség és gyümölcs fogyasztásának ösztönzése, már egészen kisgyermekkortól. Ezért is támogatják kiemelten az iskolagyümölcs-programot, amelynek legnépszerűbb terméke az alma.
A szaktárca mindent megtesz annak érdekében, hogy az étkezési alma megközelítse az ipari alma arányát, valamint növekedjen az étkezési alma termesztési területe – tette hozzá a tárcavezető.
Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke elmondta, hogy az étkezési alma betakarítása idén a megszokottnál 2-3 héttel korábban kezdődött. A nyár végi aszályos időszak miatt néhol – különösen ott, ahol nincs lehetőség öntözésre – kisebb lehet az almák mérete, így még némileg bővülhet az ipari alma kínálata. Az étkezési alma felvásárlási ára kilogrammonként 60-80 forint – tette hozzá.
Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy a 15 évvel ezelőtti, 30 kilogrammot kitevő átlaghoz képest a magyar almafogyasztás megfeleződött, miközben a felmérések szerint a magyar lakosság mintegy 30 százaléka nem fogyaszt rendszeresen gyümölcsöt.
Kitért arra is, hogy az AMC a következő hetekben a fogyasztás ösztönzése érdekében Budapesten gerilla kóstoltatásokat, míg a legtöbb almatermesztő megyében olyan rendezvényeket szervez, amelyek az almafogyasztás kultúráját mutatják be, valamint a termelők is lehetőséget kapnak az értékesítésre.
Hunyadi István, a FruitVeb Zöldség-Gyümölcs Terméktanács szakmai igazgatója ismertette, hogy Magyarországon az alma termőterülete mintegy 27 ezer hektár. Kitért arra is, hogy a legnagyobb terület Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében van, ahol több mint 17 ezer hektáron termelik az almát. Az alma az összes gyümölcstermő terület több mint 30 százalékát foglalja el, nagyobb részét ipari almaként termelik – mondta.
Az almát népszerűsítő kampány az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a FruitVeb Zöldség-Gyümölcs Terméktanács együttműködésével valósul meg.
Forrás: hirado.hu/MTI