Aggasztó a magyar kkv-k online jelenlétének minősége

Nyolc-tíz éve készített, alapfunkciókat is ellátni képtelen, kis felbontású weboldalak; kitöltetlen Google Én Cégem oldalak, idejétmúlt, a nagy versenytársakkal megbirkózni képtelen, mobilon és asztali gépen is használhatatlan funkciókkal teli webshopok,  évente kétszer-háromszor frissített céges Facebook profilok. Ezekkel mind találkozhatunk, ha felfedező útra indulunk az online térben, és megnézzük szűkebb és tágabb régiónk kisebb-nagyobb vállalkozásainak online felületeit.

Bizony emiatt itthoni és globális versenytársaikkal szembeni lemaradásuk az infokommunikációs eszközök, módszerek alkalmazásának területén egyre csak növekszik, melynek hatása nemzetgazdasági szinten is erősebben érzékelhetővé válik.  Nemcsak a jelenlegi ügyfélkörüket tudják nehezebben kiszolgálni, egyre modernebb igényeiknek megfelelni, de az értékesítési lehetőségeik növekedését is erősen hátráltatja, hogy nem rendelkeznek megfelelő minőségű és mennyiségű kommunikációs csatornával.

 

Miért nem törődnek online jelenlétükkel a vállalkozók?

 

 Vajon mi lehet az oka annak, hogy a ma már mindennapjainkat is alapjaiban átszövő digitális megoldásokat nem akarják/tudják  az üzletük hasznára fordítani a magyar kis-és középvállalkozók? Miért nem törődnek az online jelenlétükkel, amikor magánemberként a főnök és a beosztott egyaránt minden nap órákat tölt mobiltelefonon  vagy asztali gépen  az interneten, mindent ott intéz, minden információt onnan szerez?

 Az egyik legalapvetőbb indok természetesen a forráshiány – nem minden kisvállalkozás teheti meg ugyanis, hogy kommunikációjára és marketingjére állandó külön szakember(eke)t fizessen, akik tervszerűen és a gyártási/szállítási ütemtervekkel összhangban szervezik meg a cég online kommunikációját. Nincs rá külön keret, hogy profi módon mutassák be termékeiket, hogy valós időben kommunikáljanak az oldalakra érkező ügyfelekkel és érdeklődőkkel, vagy készítsenek hirdetéseket különböző online felületekre. Ha elkerülhetetlenül fontos, akkor “tűzoltásként” készíttetnek egy-egy anyagot valamilyen kivitelezővel, de mivel ezek mögött nincs tervszerűség, így nem is igazán lesznek sikeresek.

 A másik,  gyakran alkalmazott megoldás ilyenkor az, hogy vagy maga a tulajdonos veti bele magát a marketing tudományok rejtelmeibe, vagy a “mindenes asszisztens” feladatkörét bővíti tovább ez a tevékenység is.  Az első verziónál ez mindenképpen jobb, hiszen a vállalkozás emberei mindenki másnál jobban ismerik a termékeiket, illetve azt a célközönséget, akiknek el szeretnék adni azokat. Azonban önállóan, vagy egy-két pár órás  marketing gyorstalpalón sajnos nem igazán lehet képbe kerülni az online marketing folyamatosan változó csatornáival, azok gazdaságos és hatásos felhasználási formáival; így hosszú távon ez a megoldás sem tud tartós sikereket hozni az üzletbe, és lássuk be, egy idő után, egy-két kudarcot követően bizony a lelkesedés is erősen csökkenni kezd ezekben az esetekben.

 

Modern Vállalkozások Programja – az iparkamarán keresztül ingyenesen lehet csatlakozni

 

 A mikro-, kis- és középvállalkozások versenyképességének fokozása érdekében 2016 elején indult el a Modern Vállalkozások Programja, melyhez a Békés Megyei Iparkamarán keresztül a helyi vállalkozások is ingyenesen csatlakozhatnak. Ez a program nemcsak oktatóanyagokkal és egy digitális szolgáltatói  “szaknévsorral” látja el azokat, akik bekapcsolódnak, hanem konkrét pályázati előnyöket,  illetve sok-sok hasznos képzésen való részvételt is lehetővé tesz számukra, ezzel biztosítva azt, hogy  olyan szakmai  tanácsadókhoz is eljussanak kérdéseikkel és terveikkel, akik hosszabb távon is a cégtulajdonosok segítségére lehetnek a vállalkozás online jelenlétének megtervezésében és kivitelezésében.

Tévhit, hogy online szakemberek, ügynökségek csak elérhetetlen áron és Budapesten elérhetőek, mint ahogyan az is, hogy bárkiből gyorsan kiváló marketingest lehet nevelni.  Az online kereskedelem, marketing és a közösségi média elképesztő méretekben fejlődő, folyamatosan változó terület, amelynek sikeres részesévé válni és abból bevételt termelni folyamatos naprakészséget, szakmai ismereteket és stratégiai tervezést igényel – kevesen tudják, de szerencsére már itt, helyben is vannak olyan ügynökségek, amelyeket ilyen szakemberek alkotnak. A másik fontos dolog pedig a személyre szabottság: ugyanis egy online stratégia nem attól jó, hogy mindenbe belekap egy picit, hanem attól, hogy pont azokat a csatornákat és eszközöket választja ki, amellyel az adott vállalkozás a legnagyobb eséllyel tud márkát építeni és bevételt növelni.

 Aki tehát kíváncsi, hogy mit lehetne kihozni már meglévő vállalkozásából az online térben, vagy új ötletekre, külső nézőpontra van szüksége a további fejlődéshez, mindenképpen jó, ha figyelemmel követi az iparkamara és a MVP Békés megyei rendezvényeit, és regisztrál a programba, emellett pedig  érdemes áttekinteni azt is, hogy manapság milyen trendek és vásárlói szokások jellemzik saját piacunkat. Aki kimarad, az lemarad – ez a digitális jelenlét esetében 2018-ban hatványozottan helytálló, és egyben sorsdöntőbb  kijelentés, mint eddig bármikor.

 

Papp Adrienn

 

Megosztás:

Címke: , , , , , ,