Az ünnep pszichológiai és vallási oldala mellett közösségteremtő erővel is bír, tartják a szakemberek. Harangozó Imre néprajzkutató szerint a karácsony egyik fontos eleme az ajándékozás, amellyel jelezhetjük szeretteinknek, hogy figyelünk rájuk, azonban nem szabad hagyni, hogy ez legyen a központi kérdés.
– A kereskedelem másra tereli a hangsúlyt karácsonykor, akárcsak a Valentin, a halloween, valamint a többi neves nap. Az utóbbi két ünnep lényege a konzumizmusban rejlik, hogy hogyan lehet bármiféle emberi érzelmet aprópénzre váltani és valamilyen módon profitot termelni belőle. És akkor attól függ az ünnep sikere, hogy lesz-e megfelelő televízió, vagy egyéb – fogalmazott Harangozó Imre.
Pál Miklósné, a Békés Megyei Népművészeti Egyesület elnöke szerint ilyenkor fontos, hogy mindenki a családjára tudjon fókuszálni.
– Nagyon sok érték van körülöttünk. Kiemelném a családot, amelyre úgy gondolom, hogy sokkal több energiát kellene fordítani, mint ahogy általában tesszük – hangsúlyozta.
Szicsek Margit klinikai szakpszichológus szerint ünnepek idején felerősödhet bennünk a segítségnyújtás iránti igény.
– Az ünnep felkelti az emberben, hogy tényleg jó egy kicsit megállni, és elgondolkodni azon, hogy kinek miben tudnék én segíteni. Ez egy kettős dolog egyébként. A segített örül annak, hogy valaki figyel rá. Nem is az anyagiak, hanem a figyelem az együttérzés számít sokat. Ez az önzetlenség immunszupressziót indít el. Gyakorlatilag az immunrendszerünk jobban működik, egészségesebbekké válunk attól a jó érzéstől, hogy tudtunk segíteni – fogalmazta meg a szakpszichológus. Hozzátette: aki egyszer átélte az adakozás pozitív élményét, az az év más időszakában is próbál majd segíteni azoknak, akiknek szükségük van a támogatásra.