Abszolút gyerekkori álom a munkám - interjú Szendrődi József mozdonyvezetővel

2021. április 25. 12:26 | Csiffáry Zsuzsanna

Nehéz válaszolni arra a kérdésre, hogy „mi a legjobb szakma”, ez ugyanis egy meglehetősen szubjektív kérdés. Hiszen elsősorban a személyiségünktől függ, hogy milyen típusú munkára vágyunk, milyen szakmákat sorolunk a legjobb munkák közé. Szendrődi József a mozdonyvezetés mellett döntött, és elmondta, hogy ezzel egy gyerekkori álma valósulhatott meg.

Férj, családapa, mozdonyvezető. Nem mindenki mondhatja el magáról, hogy életének minden szerepében jól érzi magát, ám Szendrődi Józsefnek sikerült. Pályájáról és döntéséről beszélgettünk. Mivel ismerjük egymást, az interjúban tegeződtünk.

 

- Kezdjük a legelején. Hogy kell elképzelni egy mozdonyvezető munkáját. Milyen sorrend, tematika szerint működik a szolgálatod?

- A szolgálat akkor kezdődik, amikor csörög a vekker. Ez pedig csöröghet hajnalban bármikor, de van úgy, hogy éjszaka is. Mindig felkészültnek kell lennem, bekészítem a szolgálati hátizsákot, elindulok a szolgálatba és jelentkezem. Természetesen mindig egy hónapra kapjuk meg a vezénylésünket és aszerint dolgozunk mi, mozdonyvezetők. A békéscsabai vasútállomás felvigyázói helyiségében a felvigyázónál jelentkezem a munkára. Ő győződik meg arról, hogy az adott mozdonyvezető mennyire áll készen a munkára. Elmondja az aznapi vonattovábbításhoz, mely pályaszámú mozdony vagy mozdonyok fognak tartozni. Amikor megérkezik a vonat az állomásra, leváltom a kollégát és elindulok Budapest vagy Curtici irányába. A mozdony vezetése közben, több mindenre kell figyelni, többek között a vezetőasztalon lévő műszereket, kijelzőket, és a pálya menti jelzőket, sőt, a felsővezetéket is. Ha valami vészhelyzet adódik, azonnal cselekedni kell, gyorsfékezéssel vagy akár a felsővezeték sérülését észlelve az áramszedő leengedésével. Sajnos az erős szélvihar időnként megrongálja a felsővezetéket, ilyenkor adódnak áramszedő sérülések és az ebből következő késés. Egy 120 km/óra sebességgel közlekedő gyorsvonat fékútja akár 500-700 méter is lehet. A mozdonyt mozdonytípustól függően menetszabályzó karral vagy kontrollerkerékkel indítjuk el és a fékezőszelep karjával lassítjuk, állítjuk meg. Minden mozdonyon van egy úgynevezett egyesített éberségi és vonatbefolyásoló berendezés. Ez két részből áll, az egyik az éberségi része, aminek a felhívására a mozdonyvezető egy pedál vagy nyomógomb kezelésével reagál. A másik része a vonatbefolyásoló berendezés, ami a mozdony előtti jelzők, jelzési képét értékeli ki és ezt mutatja a vezetőfülkében. Ez nagy segítség főleg ködben, hisz ez a berendezés mutatja az előttem lévő jelző jelzési képét. A vonat jellegétől függően terhelésük is más és más. Vannak 300-400 tonnás személyszállító vonatok és bizony vannak 2000-2500 tonnás tehervonatok.  

 

- Ezek szerint a terhelés mozdonyonként más-és más. Nehéz megállítani a mozgó monstrumokat?

- Mindig szoktam mondani, hogy nem elindulni művészet egy vonattal, hanem megállni. (Nevet.) Nem mindegy, hogy egy 500 vagy egy 2500 tonnás vonatot kell megzabolázni. Egy személyszállító vonatnál a mozdonyvezetőnek figyelembe kell vennie az utasok kényelmét utazási komfortját is. Én akkor vagyok elégedett magammal, ha az utas sem az indulás, sem pedig a megállás pillanatát nem veszi észre. Mi mozdonyvezetők csak úgy mondjuk egymás között, akkor szép és tökéletes a megállás ”amikor a szignalizátor elhallgat és a kerék még fordul egy felet”. A forduló állomásról visszaindulunk Békéscsabára és itt le is telik a szolgálat, ami 12 óránál nem lehet hosszabb.

 

- Említetted a felvigyázó munkakört, akinek nélkülözhetetlen a munkája a szakmátokban. A mozdonyvezető a háttérben folyamatosan kapcsolatban van a közlekedés irányítókkal?

- A közlekedés folyamán a szolgálati mobiltelefonon, mozdonyrádión, folyamatosan kapcsolatba tudok lépni a forgalmi vonalirányítóval, forgalmi szolgálattevőkkel, mozdonyirányítókkal, de csak akkor, ha valami esemény indokolttá teszi ezt.

 

Szendrődi József mozdonyvezető

 

- Ha valaki szeretne mozdonyvezető lenni, milyen képzésen kell részt vennie ahhoz, hogy betölthesse ezt a pozíciót?

- A mozdonyvezető gyakornokok egy mozdonyvezetői tanfolyamon vesznek részt, melynek előfeltétele a középiskolai végzettség, a vasút egészségügyi érvényes alkalmassági határozat és a vizsgaidőpontjáig betöltött 20. életév. A képzés moduláris jellegű, mely modulok egymásra épülők és alapvizsgával záródnak. Majd oktató mozdonyvezetők mellett egy adott óraszámot utaznak. Ezután következhet a hatósági vizsga. Miután mindenki visszakerül a saját telephelyére, a vonalismereti oktatások, majd vonalismereti utak levezetése után szintén egy vizsga a következő lépés. Ezután léphetnek szolgálatba önálló mozdonyvezetőként a vizsgázók.

 

- Dolgoznak hölgyek mozdonyvezetőként?

- Az utóbbi időben egyre több kolléganővel találkozok, ami külön öröm és büszkeség a számomra. Mozdonyvezető munkakörben a MÁV-START-nál nem dolgoznak hölgyek, azonban a motorvonat-vezetők teljes 125 fős létszámból 20 fő a nők létszáma.

 

- Kisfiú korodban szerettél volna mozdonyvezető lenni vagy felnőttkori választás volt?

- Abszolút gyerekkori álom beteljesedése a munkám. Édesapám mozdonyvezető, keresztapám forgalmi szolgálattevő volt, majd később balesetvizsgálóként dolgozott. Egyik nagyapám vonatvezető, másik árukirakó volt, igazából ebbe születtem bele és nagyon tetszett ez a világ.

 

- Mi a szakma szépsége, mit tartasz annak?

- Több szépsége is van, mint például a táj szépsége, tavasszal a zöldellő fák, télen a gyönyörű havas táj, az ívekben mögöttünk kígyózó, a visszapillantó tükörből látható vonat szépsége. Nagyon sok emberrel, kollégával vagyok kapcsolatban, a tudásunknak és a rutinunknak köszönhetően tudunk együtt dolgozni.

 

- A vasútnak komoly presztízse van. Nyilván elismert szakma a mozdonyvezetés, komoly felelősséggel. Látsz-e arra lehetőséget, hogy ez a presztízs tovább erősödjön?

- Ennek a hivatásnak - itt nem csak a mozdonyvezetőkről beszélek, hanem minden szolgálati ágról - a vasúti közlekedésben elengedhetetlen szerepe van. Egyik a másik nélkül nem tud működni. Én úgy gondolom, hogy a vasúti közlekedés jövője kétségtelen, már most is nagyon nagy fejlesztések vannak folyamatban. A vasúti pálya korszerűsítése, járműbeszerzések, gondolok itt a Magyarországon gyártott IC+ kocsikra, amik Békéscsaba és Budapest–Keleti pályaudvar között is közlekednek, vagy megemlíthetem az alacsonypadlós elővárosi motorvonatokat vagy a most beszerzés alatt lévő KISS emeletes vonatokat. Ezek a járművek mind emelik majd a MÁV-START utazási, kényelmi színvonalát. A közösségi közlekedés, a vasút, óriási jövő előtt áll, minden arra mutat, hogy a mostaninál is jóval nagyobb lesz a szerepe. A MÁV-Volán-csoport is folyamatosan dolgozik azon, hogy az utasoknak minél jobb, kényelmesebb, biztonságosabb utazási élményt nyújtson és minél magasabb szinten szolgálhassa ki az utasokat, ezáltal egyre többen válasszanak minket az egyéni közlekedés helyett. A közösségi közlekedés választása ma már fenntarthatósági kérdés is, hiszen a környezetvédelem is nagyon fontossá vált napjainkban. A vasút a legzöldebb és legbiztonságosabb közösségi közlekedési eszköz, a legkevesebb károsanyag-kibocsátással. Úgy gondolom, aki ma felelősségteljesen gondolkodik erre is figyelnie kell.

 

 

Ezek is érdekelhetik

További programok »

Itthon

Agrárminisztérium: Közös kötelesség az erdők fenntartása

Magyarország elkötelezett az érzékeny erdei ökoszisztémák megőrzésében és hosszú távú fenntartásában - jelentette ki Nagy István agrárminiszter a FAO Erdészeti Bizottságának (COFO) 27. ülésszakán hétfőn Rómában a szaktárca közleménye szerint.
2024. július 22. 18:53
FEL