A rangsor a világ leginnovatívabb oktatási kezdeményezéseit mutatja be, olyanokat, amelyek mérések alapján is bizonyítottan eredményesek. A magyar program többek között azért is került kiválasztásra, mert a HundrED 2023 100-as toplistájának összeállítása során a tanárok szakmai fejlődését támogató és az ún. 21. századi kompetenciákat fejlesztő kezdeményezések kaptak kiemelt figyelmet.
Az idei százas lista összeállításához összesen mintegy 3000 oktatási projektből válogatták ki a legjobbakat, amelyek 108 országban közel 1,4 milliárd gyermeket értek el. A Kreatív Partnerség program Magyarországon 2015 óta van jelen, első működő helyszíne Pécs, ahol a T-Tudok szakemberei, a Pécsi Egyetem Művészeti Karának oktatói és hallgatói, valamint A Creativity, Culture and Education nemzetközi alapítvány együttműködésében, Pécs öt iskolájában indult el útjára.
A programban kifejezetten tanuló- és tanulásközpontú oktatás zajlik, és a tapasztalatok azt mutatják, hogy ebbe a tanulók jobban bevonhatók, ráadásul a résztvevő diákoknak gyorsan javul a magatartásuk és javulnak az eredményeik is. Ebben az oktatási modellben a gyerekek a mechanikus tudáselsajátítás helyett eljutnak odáig, hogy számottevő segítség nélkül, saját gondolkodási folyamataikra támaszkodva, saját logikai keretben tudják feldolgozni a tantervi ismereteket.
A program egy olyan pedagógiai megközelítést dolgozott ki – „jól működő osztályterem” elnevezéssel – amely a tanárokat osztálytermi munkájuk átalakítására bátorítja. A tanulás-tanítás átalakításához művészeti, kreatív alkotási folyamatokat vesznek alapul, ezeket csatornázzák be a tanórai és az iskolai életbe, illetve a szaktárgyi tanításhoz fűződő módszertani technikákat a művészeti gyakorlatból emelik át – fogalmazott Németh Szilvia, a Kreatív Partnerség program vezetője.
A programról bővebben: https://hundred.org/en/innovations/creative-partnerships-hungary;