A testmozgással csökken az Alzheimer-kór esélye

Egy, az edzések és bármilyen testmozgás során felszabaduló hormon megvédheti az agyat az Alzheimer-kórtól. Egy új kutatás szerint ez a hormon magyarázza a mozgás mentális tevékenységre gyakorolt, ismert és pozitív hatásait.

A hormon javítja az agyi aktivitást
Az edzés és a mozgás fejleszti az olyan kognitív képességeket, mint a gondolkodás, az olvasás és a tanulás, míg az izmok edzése. Egyes sportoknak pedig, jelentős, jótékony hatása van a memóriára és az olyan végrehajtó funkciókra, mint a tervezés és a szervezés képessége.

Egy nemrég felfedezett – sokak által csodatévőnek titulált – hormon, az irisin a mozgás során kezd el megjelenni.Szerepet játszik az egészséges testsúly megőrzésében, javítja az agyi aktivitást és nem mellesleg lassítja az öregedés folyamatát.

Az Alzheimer-kórban szenvedőknek alacsonyabb a hormonszintje, mint az egészséges egyéneknél– magyarázta Fernana de Felice, a Rio de Janerio Szövetségi Egyetem professzora, aki csapatával a hormon elképesztő hatásait vizsgálta. – Az irisin felszabadulása után fokozódnak az agyi funkciók, és a hormon elképesztő hatása neurogenezist idéz elő, vagyis új idegsejtek növekedését eredményezi.

A kutatók egerekkel végzett vizsgálatokkal bizonyították, hogy az irisin hiánya tanulási nehézségeket és memóriahiányt idézhet elő. Ám a hormonszint helyreállításával mindezek a hatások visszafordíthatók.

FORRÁS: PEXELS.COM

Akár tíz évvel is lassíthatja az öregedést
Tudjuk, hogy a testmozgás lassítja az öregedést, mert egyértelmű az összefüggést a DNS-szálak végén lévő telomerek hossza és az irisin szintje között– mondta Rosa Sancho, a brit Alzheimer-kutatás vezetője. – A már említett telomerek hossza az öregedés mértékének tekinthető. A rövid telomerek az olyan betegségekkel hozhatók kapcsolatba, amilyen az Alzheimer-kór, a szív- és érrendszeri betegségek vagy a rák.

A kutatás célja, hogy azok az emberek, akik egészségi állapotukból kifolyólag nem tudnak rendszeres testmozgást végezni, de már demenciában szenvednek (vagy magas az időskori elbutulás veszélye), egy nap gyógyszert kaphassanak az irisin hiány kezelésére.

A most azonosított hormont tartalmazó medicinák biztosítani tudják majd a fizikai aktivitás előnyeit azoknak, akik kevésbé tudnak mozogni– mutatott rá Rosa Sancho. – A rendszeres sport akár tíz évvel is lassíthatja az öregedést.

Legalább ennyire fontos a mentális aktivitás
James Pickett, az Alzheimer Társaság képviselője szerint a most publikált tanulmány még inkább alátámasztja, hogy az életstílusunk mekkora hatást gyakorol az egészségünkre. A fizikai mozgás és a demencia közti kapcsolat tehát egyre szorosabbá válik.

Testmozgás közben a szokásosnál nagyobb adag vér, oxigén és tápanyag jut az agyba– írják a kutatók a British Journal of Sports Medicine tudományos folyóiratban. – Fokozzák annak egészségét és serkentve egy növekedési hormon termelődését, ami az új idegsejtek és idegsejt-kapcsolatok kialakulása miatt fontos.

Bár a rendszeres testmozgás minden életkorban jótékony hatással lehet a testre és az elmére, a kutatók szerint az egészség megőrzésében legalább ennyire fontos a mentális aktivitás és a kiegyensúlyozott étrend.Jó hír, hogy mozgásnak minősül a sétálás vagy a biciklizés is, és erősítésként könyvelhető el például a bevásárlószatyrok emelgetése is.

Forrás: Origo 

Megosztás:

Címke: , , ,