A behir.hu napi rovata ma a két nap múlva, november elsején reggel 7 órakor induló Száraz November nevű kezdeményezést mutatja be. Amennyiben Ön, kedves olvasó, napi nagyivó vagy absztinens, akkor ne is olvasson tovább, viszont ha heti rendszerességgel fogyaszt alkoholt, akkor Önnek szól az írás és a felhívás. A vállalkozás az úgynevezett kockázati ivóknak próbálja bemutatni, hogy milyen az élet alkohol nélkül egy hónapon keresztül. Ki lehet próbálni, hogy 30 nap alatt mennyit változik az ember élete. Ráadásul az idei akció a nők alkoholfogyasztására koncentrál. A nap sztorija szerkesztője idén harmadszor fut neki a feladatnak, az első két próbálkozás sikeresnek ítéltetett. Tartsanak velünk! Legyen száraz a november!
Ki találta ki a kezdeményezést?
Eredetileg Nagy-Britanniából származik az ötlet, hogy az emberek egy hónapra absztinenciát hirdetnek az alkohollal szemben. Az akciót 2013-ban kezdte el a brit Alcohol Concern nevű jótékonysági szervezet azzal a céllal, hogy csökkentsék a túlzott alkoholfogyasztás okozta egészségügyi problémákat az országban.
Nagy-Britanniában november helyett a január, illetve október számít a száraz hónapnak, és 2015-ben már több mint 2 millió brit vett részt az akcióban. Magyarországra a Kék Pont Alapítványnak köszönhetően száraz novemberként jutott el a kezdeményezés.
Mi ez az egész?
A száraz november lényege nem az, hogy segítsen az alkoholistákon, hanem pont azokat veszi célba, akik túl gyakran isznak nem túl sokat. Egy hónapnyi alkoholtilalom sokaknál jobb alvással, több energiával, súlyvesztéssel, spórolással jár, vagy éppen szebb lesz a bőrük és a hajuk. Az angoloknál az elmúlt években olyan kutatások zajlottak, melyek szerint a száraz hónapban résztvevők jobb koncentrációról, alvásról, koleszterinszint- és vércukorszint-csökkenésről, alacsonyabb vérnyomásról és súlyvesztésről számoltak be. A Sussexi Egyetem kutatása szerint a száraz hónapban résztvevők 72 százaléka hat hónappal később már csökkentett mennyiségben fogyasztottak alkoholt.
Nálunk 2014-ben hirdettek először száraz novembert, viszont a mozgalom 2016-ban kapott először komolyabb figyelmet. A Kék Pont Alapítvány Budapesten fizikálisan, a közösségi médiában viszont országosan felügyeli az akciót. A cél a kollektív öngondolkozás, a felelős alkoholfogyasztással kapcsolatban a közösségen keresztül. Az elmúlt két év gyakorlatából levonható konklúzió, hogy a téma közösségi megvitatása és követése kifejezetten hasznos, és képes ráébreszteni az embereket arra, ha szükségük van segítségre.
Ha valaki az első pár napban feladja, akkor valószínűleg szüksége van segítségre. Ha mondjuk két hét után, akkor talán még jobban. Arra utalva, hogy az alkoholfogyasztók a sóvárgásukon tudják leginkább megismerni, mennyire van szükségük az alkoholra – mondja a kezdeményezés közösségi oldalán az alapítvány vezetője, Dávid Ferenc.
Az esemény facebook eseménye:
Most sem az a cél, hogy ne igyunk soha többé
A cél az idei Száraz Novemberrel sem az, hogy a résztvevők utána soha többet ne igyanak alkoholt, inkább az, hogy megismerjék saját sóvárgásukat és az alkoholhoz fűződő viszonyukat.
A hazai tapasztalatok szerint azok, akik harmadszor futnak neki, azokon látszik, hogy funkcionális jelleget is tulajdonítanak a hónapnak: ilyenkor egy csomó mindent el lehet intézni, sokat lehet haladni a munkával, jobbakat tudunk aludni, lemegy a sörhas is, és meglepően sok pénzt is képesek vagyunk spórolni november végére, ami nem utolsó szempont a Sokat Költő December előtt. És mindehhez csak azt a napi pár korsó sört kell elengedni 30 napra.
Tartsanak velünk!
Írják meg véleményüket!