A nap sztorija – A 33. Magyar Nagydíjon 37 éves Fernando Alonso

2018. július 29. 11:51 | Diós Zsolt

Ma rendezik a 2018-as Formula–1 világbajnokság tizenkettedik futamát Mogyoródon. Az F1 a világ legnépszerűbb, legnagyobb szabású és legprofibb gyorsasági autós sorozata, amelyet tízmilliók követnek hétről hétre a televízióban, sztárjainak népszerűsége a legnagyobb csillagokéval vetekszik. Ez a sorozat immár harminchárom éve folyamatosan visszatér a kishazánkba, a Hungaroringre, ezzel a pályánk a harmadik azon versenyek sorában - a legendás Monte-Carlo és Monza után,-  amelyek megszakítás nélkül rendeznek futamot a világbajnok sorozatban, s ez igazán nagy dicsőség. A behir.hu időutazó rovatában ezért ma az egyetlen spanyol nemzetiségű, ámde kétszeres világbajnokot, a ma születésnapos Fernando Alonso-t mutatjuk be. Tartsanak velünk!

 

A kezdetek

Fernando Alonso Díaz napra pontosan 37 esztendeje, 1981. július 29-én született az asztúriai Oviedoban, Észak-Spanyolországban. Édesanyja, Ana Maria Díaz egy áruházban, édesapja, José Luis szerelőként egy robbanószer-gyárban dolgozott, szabadidejében amatőr gokartversenyzõ volt. A család másik gyermeke Lorena, akinek férje Eduardo Bendinelli Hősünk fizioterapeutája.

Hősünk 2001-ben (forrás: auto123.com)

Az édesapa szerette volna, ha gyermekei is osztoznak szenvedélyében, ezért készített egy kis, Formula–1-es autót formázó gokartot az akkor nyolc esztendős lányának, aki azonban nem mutatott érdeklődést a sport iránt, a három esztendős Fernandónak azonban megtetszett a gokartozás és ez meg is határozta a jövőjét.

Innentől kezdve édesapja különböző spanyolországi gokartversenyekre nevezte be fiát, Hősünk pedig általában sikeres is volt. 1994-től egymás után nyert három spanyol gokart bajnokságot, második helyezést szerzett a Gokart Európa-bajnokságon és 1996-ban megnyerte a Junior Gokart Világbajnokságot.

1999-ben kezdett el autókkal versenyezni a Formula Nissan Open sorozatban. Ekkor találkozott az egykori spanyol Formula–1-es versenyzővel, Adrián Campos-szal, aki a menedzsere lett. Hősünk megnyerte a bajnokságot, 2000-ben pedig a Forma–3000-benfolytatta pályafutását. Ebben a sorozatban egy futamot nyert és a bajnokság negyedik helyén végzett.

 

Az első F1-es évek

Teljesítménye nyomán felfigyelt rá a Benetton csapatfőnöke, Flavio Briatore és menedzseri szerződést kötött vele, 2000 decemberében. A 2001-es szezont – mindössze 19 évesen – a Minardi csapat versenyzőjeként kezdhette meg. A Minardi a mezőny leggyengébb autója volt, és Alonso nem tudott vele pontot szerezni, de az edzéseken rendre csapattársa előtt végzett, többször erősebb autókat megelőzve. Debütáló évének legnagyobb eredménye, hogy Formula–1-es tapasztalatokra tehetett szert egy viszonylag nyomás nélküli környezetben. Végül 2002-től a Renault tesztpilótája lett.

 

A világ tetején

Hősünk 2003-ban megkapta Jarno Trulli mellett a Mild SevenRenault F1 csapat másik ülését. A szezon második időmérőjén, Malajziában megszerezte a pole pozíciót.  A szezon 5. versenyén, a hazai nagydíján Spanyolországban Michael Schumacher mögött másodikként intették le. A következő versenyeken hol kiesett, hol a negyedik hely környékén végzett. A 2003-as Magyar Nagydíjon megszerezte a pole pozíciót, a futamot pedig megnyerte. A szezont 55 ponttal a hatodik helyen zárta.

A 2005-ös világbajnoki cím (forrás: nso.hu)

2004-es szezon jól kezdődött Fernando számára, az első versenyen, Ausztráliában a harmadik helyen intették le. A pontversenyt a 4. helyen zárta, 59 ponttal.

2005-ben 8 versenyt nyert így ő lett mindenidők legfiatalabb Forma 1-es világbajnoka, egyébként ezt a címet Sebastian Vettel 2010-ben átvette tőle. Teljesítményével az eddigi egyetlen spanyol bajnok. Népszerûsége ezek után folyamatosan nőtt, Spanyolországban kitört az Alonsomania és megkapta az Asztúria hercege díjat.

2006-ban hét győztes versennyel ismét világbajnok lett.

 

Bonyodalmak

Hősünk 2007-ben csapatot váltott, nyilván jobb gázsiért az egyik legerősebb csapathoz, a McLaren Mercedes csapatához igazolt, ahol Lewis Hamilton lett a csapattársa. Ez az éve azonban nem alakult jól, többször is konfliktusba keveredett a csapattársával és a vezetőkkel. A szezon végén négy győztes futammal harmadik helyen zárta a bajnokságot. A rossz tapasztalatok után úgy döntött, hogy visszatér korábbi csapatához a Renaulthoz. Csapattársa a brazil Nelson Piquet Jr., akivel Hamilton-hoz képest sokkal jobb lett a viszonya. Ezt bizonyítja a Szingapúri nagydíj, amit megnyert. A 15. pozícióból induló Hősünk győzeleméhez nagyban hozzájárult, hogy csapattársa Nelsinho Piquet a 14. körben falhoz csapta az autóját, így a már korábban első tankolását megejtő spanyol óriási előnybe került az előtte autózókkal szemben. Fernando hamarosan az élre állt, sőt akkora előnyt autózott ki, hogy második kiállása után is könnyedén az élre tért vissza. Az eset után többen is meggyanúsították a csapatot, hogy utasították Piquet a baleset előidézésére. A világbajnokságot az 5. helyen zárta, 61 ponttal.

A következő év sem sorolható Hősünk legjobb szezonjai közé, ezt a bajnokságot futamgyőzelem nélkül zárta. Év közben Fernando új csapattársat kapott a francia Romain Grosjean személyében.

 

A Ferrarinál töltött évek

2010-ben végre valósággá vált, amit évek óta pletykáltak: Hősünk a Ferrarihoz igazolt, Kimi Räikkönen helyére. A 2009-es nyeretlen szezon után Fernando megnyerte a Ferrarival futott első versenyét, a bahreini nagydíjat, majd még négy alkalommal állhatott a dobogó legfelső fokára. A világbajnoki címről az utolsó futamon csúszott le, beszorult a renault-os Vitalij Petrov mögé, így Sebastian Vettelé lett a cím, akitől 4 ponttal maradt le.

Alonsomania (forrás: elmundo.es)

2011-ben egyszer, Nagy-Britanniában nyert futamot. Ebben az évben 257 ponttal negyedik lett a végelszámolásnál.

A 2012-es szezonban Hősünk kétszer kiesett, ezenkívül az összes futamon pontot szerzett. Azonban harmadszor is lemaradt a VB címről, 278 ponttal a második lett. Ismét Vettel volt a bajnok 281 ponttal.

A 2013-as bajnokság biztatóan indult Fernando és a Ferrari számára, ám a világbajnoki pontversenyben 242 ponttal ismét a második lett, Sebastian Vettel (397) mögött.

A 2014-es szezont nagy reményekkel várták a Ferrari és Hősünk szurkolói. Úgy tűnt, hogy a bevezetett új szabályok és az új csapattárs, Kimi Räikkönen személye is kedveznek a kétszeres világbajnoknak. Nem így lett, sőt meglehetősen nyögvenyelősre sikeredett a szezon, melynek vége előtt világossá vált, hogy Fernando 2015-ben már nem a vörösöknél folytatja pályafutását

 

Lejtmenet

Hősünk a Mclaren-nél folytatta pályafutását, ahol Jenson Button lett a párja. A csapat pedig házasságot kötött a Honával, mely kapcsolat eléggé döcögősen indult.

A 2018-as szerelés és autó (forrás: sports.ndtv.com)

Fernando 2015-ös szezonindítóján bár el tudott rajtolni, de csapattársával együtt - technikai problémák miatt - fel kellett adnia a versenyt. A vesszőfutás egész évben kitartott, Hősünk pályafutása legrosszabb szezonját teljesítette, még csapattársa is megelőzte a pontversenyben - ami nem fordult elő F1-es évei alatt - míg Button 16. lett, addig Fernando 11 ponttal a 17. helyen végzett.

A 2016-os szezon hasonló borzalmakat hozott. Hősünk a gyenge szezont a 10. helyen zárta.

A szezon végén Button távozott, helyére az ifjú Stoffel Vandoorne érkezett. Az év újra kudarcokat szült. Hősünk pedig elkezdett kikacsintgatni a Formula 1 világából.

A májusban megrendezett Monacói Nagydíjatpéldául kihagyta az Indy 500-as kiruccanása miatt, helyét korábbi csapattársa, a fófej Jenson Button vette át.

Az év végén kiderült, hogy Fernandö marad a McLarennél, de a csapat és a motorgyártó Honda házassága felbomlik és a csapat a 2018-as szezont Renault motorral kezdi meg.

Az új házasságról még nehéz véleményt formálni, de azt már látjuk, hogy Hősünk a világbajnoki címért folyó versenybe nem fog beleszólni.

Június 16-17-én rendezték meg a Le Mans-i 24 órás versenyt, melyen Hősünk a 8-as számú Toyotával versenyzett. Sébastien Buemi-vel és Kazuki Nakajima-val vitték győzelemre a csapatot.

A magyar nagydíj előtt Fernando a 8. helyen áll 40 ponttal, az első helyezett Hamilton-nak 188 pontja van. A futamot vasárnap délután a 11. helyről kezdi a kétszeres világbajnok.

 

Linda Morselli-vel (forrás: pinterest.com)

Magánélete

Hősünk 2006-ban feleségül vette a spanyol El Sueño de Morfeo énekesnőjét Raquel del Rosario-t. 2011 év végén viszont, ahogy manapság a sztárpároknál szokás kiadtak egy közleményt, melyben mindenki legnagyobb megdöbbenésére közölték, hogy elválnak. Ezek után nem sokkal Fernandot összehozták a svájci modellel Xenia Tchoumitcheva-val, de a kapcsolat nem volt hosszú életű. 2012-től az orosz modell Dasha Kapustina volt a kedvese, a pár 2014-ben szakított. 2015 januárjában vállalta fel hivatalosan is kapcsolatát Lara Álvarez spanyol újságíró/szerkesztővel, akit eljegyzett. Viszont 2016-ban ez a kapcsolat is véget ért. Ebben az évben tűnt fel Hősünk oldalán Linda Morselli, olasz modell, aki korábban a motorversenyző Valentino Rossi kedvese volt.

Isten éltessen Fernando!

(Aki nem tudja a helyszínen nézni, azt 15.10-től Szujó Zoltán várja az m4 csatornán.)

További programok »

FEL