Mai életünknek már elengedhetetlen tartozéka a gépjármű. A magyar családok többségében már két autó segíti a mindennapok logisztikai problémáinak leküzdését. 2017 végén közel 3,5 millió személygépkocsit birtokoltak a magyar polgárok. Azonban ez nem mindig volt így, ugyanis hazánkban pontosan 60 esztendeje, 1958. április 15-én oldották fel a magánszemélyek személygépkocsi-tartásának engedélyhez kötöttségét.
Történt, hogy Kádár János utasítására a Közlekedéstudományi Intézetben foglalkoztatás statisztikát készítettek arról, hogy 1957-ben kik vásároltak gépkocsit. A tanulmány szerint új autó vásárlását leginkább csak a legjobban fizetett értelmiségi szakmákban foglalkoztatottak - úgymint vállalatvezetők, hivatali, vállalati és párttisztviselők, orvosok, mérnökök - engedhették meg maguknak. Használt autót is ugyanez a kör vásárolhatott.
Vagyis Kádár elvtárs azt láthatta, hogy az autótulajdonlás beépült a felső középosztálybeli életmódot követő fogyasztók stílusba. Ezért a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány feje egyik reggel - miután kedvenc szokása szerint a kormányfői rezidencián szépen megette tyúkokat - úgy döntött, hogy ez így nem mehet tovább és fel kell oldani a magánszemélyek személygépkocsi-tartásának engedélyhez kötöttségét.
Pontosan 60 éve, 1958. április 15-én megjelent a kormány rendelete a magánszemélyek gépkocsi használatáról. E szerint magánszemély használt személygépkocsit vásárlási engedély nélkül, új autót pedig csak a Csepel Motorkerékpár- és Kerékpár Nagykereskedelmi Vállalattól, illetőleg az Autó- és Alkatrészkereskedelmi Vállalattól (AUTÓKER), a közlekedés- és postaügyi miniszter által megállapított kereten belül vehet. Új gépkocsi vásárlásához a munkahely szerint illetékes minisztérium által kiadott vásárlási engedély, valamint érvényes hatósági erkölcsi bizonyítvány kell.
A döntés eredményeként 1960-ban már mintegy 11 ezer ember tulajdonában volt személyautó. Egyre nagyobb számban kerültek be a birtokosok körébe az alacsonyabb társadalmi státust betöltő honpolgárok. Az autóhasználat presztízse fokozatosan szállt lejjebb az alsó-középosztálybeli életmódot jellemző fogyasztói szintre.
Kádár elvtárs immár nyugodtan szívhatta el mindennapi 40 Munkás elnevezésű cigarettáját, hiszen ezt a problémát is megoldotta.
Az pedig, hogy a 11 ezres szám, miképpen növekedett 60 év alatt 3,5 millióra az már egy másik történet.