A nap sztorija – 5 esztendeje hunyt el a nő, aki feltalálta az országimázst

2013-ban, 101 évesen hunyt el Eggerth Márta, akiről a legtöbbünk még életünkben nem hallottunk, pedig a világ számos helyén a mai napig őrzik emlékét. Amerikában olyan hollywoodi nagyágyúkkal szerepelt, mint Judy Garland vagy Gene Kelly. Magyarországon sajnálatosan nem foglalkoztak vele, pedig az országimázsért soha nem tett még senki olyat, mint ő. Ugyanis filmszerződéseibe belefoglaltatta, hogy minden filmjébe kell egy magyar dal. Ismerjük meg ennek a kiváló embernek az életútját!

Eggerth Márta pontosan 106 éve, április 17-én született Budapesten. Apai ágon zenekedvelő, anyai ágon hivatalos zenei végzettséggel is rendelkező családból. Édesanyja, Tilly Herzog a Zeneakadémia ének szakos hallgatója volt, aki saját karrierjét adta fel, hogy kislánya tehetségét segítse. Az eredmény nem maradt el, Eggerth Mártát csodagyerekként ünnepelte a közönség, mikor tizenegy évesen bemutatkozhatott a Pesti Vigadóban. Operaénekesként indult pályafutása, mely később aztán az operett, sőt a musical felé kanyarodott, nem csak színpadon, de filmen is. Nemzetközi karrierje Kálmán Imre támogatásával kezdődött.

 

Lehár Ferenc és Kálmán Imre társaságában

 

 

1929-ben, a Csak egy kislány van a világon című első magyar hangosfilmben Jávor Pállal játszott főszerepet, de rengeteg külföldi felkérést kapott, dolgozott német, angol, francia, spanyol és olasz filmekben is. Pályafutása során több mint 40 hangosfilmet készített.

A dekoratív Eggerth Mártából magától értetődően lesz a kor szépségideálja, a zenés műfajok hosszú időre verhetetlen királynője a mozivásznon.

És ekkor találta fel – tudta nélkül – az országimázs fogalmát. Történt ugyanis, hogy filmszerződéseibe belefoglaltatta, hogy minden filmjébe kell egy magyar dal. És ez így is történt.

 

 

Az érzékeltetés kedvéért íme egy részlet a “Wo die Lerche singt” című osztrák filmből:

 

 

Gondoljunk bele, hogy kérhetett volna bármit, kerti törpét vagy csili-vili szökőkutat a kertjébe, de nem. Neki az volt fontos, hogy megismertesse a magyar kultúrát, a magyar nyelvet a világgal.

Férjét is egy forgatáson ismerte meg. A lengyel Jan Kiepura és Márta 32 éven át, a férfi haláláig nagy boldogságban éltek, két fiúk született. 1938-ban először Dél-Franciaországba költöztek, aztán az Egyesült Államokba vándoroltak ki a nácik fenyegetése miatt.

Az 1940-es években Hollywoodba szerződött, ahol a kor csillagaival szerepelt a vásznon. Négy film után azonban feladja hollywoodi karrierjét, s visszatér New Yorkba. A film helyett újra a színpad sztárja lesz, a Broadway primadonnája. Nevéhez köthető az operett műfaj amerikai térhódítása, a musical műfajának megteremtése.

Jan Kiepura 1966-ban halt meg. Az énekesnő-színésznő ezután két fiának, Jan Tadeusznak és Mariannak szentelte életét.

Háromszor még visszatért a színpadra, 1979-ben egy Broadway-musicalben lépett föl, majd Bécsben 1997-ben és 2001-ben egy-egy revüműsorban.

Vajon miért nem ismerjük ezt a művészt, akit a szőke Carmennek, az operett Callasának neveztek és nyugodtan kijelenthetjük, hogy világsztárt. Nos azért mert 1938 óta, semmilyen formában nem invitálták meg Magyarországra.

Sem Horthy Miklós, sem Kádár János, sem Grósz Károly nem érezte úgy, hogy köszönetet kellene mondania a művésznőnek azért, amit az országért tett. A rendszerváltás utáni államférfiak csak azért kapnak felmentést, mert 1990 óta más feladatuk volt.

Rendszerek jöttek és mentek, de a művészeti díjak odaítélésekor tudomást sem vettek a létezéséről, s a róla szóló magyar nyelvű irodalom is bántóan csekély terjedelmű, filmjei szinte elérhetetlenek.

 

Hazai megismertetéséért a televíziósok és a dokumentumfilmesek tették talán a legtöbbet, köztük a békéscsabai származású Békéssy Olga, aki még életében riportfilmet készített Eggerth Mártával.

 

A behir.hu megtette a kötelességét, elmondhatjuk, hogy mától olvasóink számára immár nem ismeretlen a ma 106 éve született Eggerth Márta neve.

Megosztás:

Címke: , , ,